• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Dålig kyla i frysen

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Har en kyl/frys Thetford N3170 där det inte blir riktigt kallt i frysen. Frysen är separat. Trodde först att det var värmen ute som spökade då jag bara fick -9 i frysen men sedan blev det kallt ute och ändå gick den bara till -10. Jag har satt den i läge 4, ett steg kallare än normalläge och får då 1 plusgrad i kylen och -10 i frysen. Jag har problem oavsett om jag kör på gas eller 230V. Någon som varit med om detta?
IMG_4529.jpeg

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Kan tycka att monteringen borde vara rätt, nytt skåp inen ny bil.
Bilen är en Adria från 2019 och när jag tittat bakom ventilationsgallren så ser det bra ut i alla fall, betydligt bättre än i min förra bil. Det ser välisolerat och format som en rektangulär ”tunnel” som ska leda ut den varma luften genom övre gallret. Dessutom blir det inget bättre när det är natt och 10 grader ute. Samma temp oavsett om jag kör på 230 eller gas.
Man kan ju tycka att allt borde vara rätt monterat på en ny bil. Men så var det inte i mitt fall. Att bara titta om det ser ok ut räcker inte. Det tyckte jag också. Läs kylskåpstillverkarens installationsanvisning och kolla att det stämmer med din installation.

Att du inte får bättre kyla på gas, som har betydligt högre effekt än 230, kan bero på att du har problem med ventilationen på baksidan av skåpet.

Det är också värt att kontrollera att det finns tillräckligt med kylpasta bakom kylflänsarna.

En annan erfarenhet som jag har är att den uppmätta temperaturen avgörs av var i kylen/frysen som temperaturgivaren är placerad samt hur mycket kyl-/frysvaror det finns. Det gör det svårt att jämföra temperaturen mellan olika bilar, även de av samma fabrikat och årsmodell.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Börja med att kontrollera att kyl/frys är installerad enligt tillverkarens anvisningar t.ex. avseende utrymmet på sidorna och bakom kyl/frys, ventilationsgallrens storlek och placering, dimension på elkablar och spänning på baksida kyl/frys vid drift på 12V.

I mitt fall var det övre ventilationsgallret placerat på fel nivå. Säljaren byggde om ventilationen med en takventil.
Jag bytte själv matarkablar för 12V, monterade en termostatstyrd fläkt bakom kyl/frys och bytte kylpasta i kyl och frys.

Sen är väl ett gott råd att bara köra kyl/frys på gas om man har problem med att få tillräckligt kallt.
Jag förstår inte riktigt den sista raden?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag förstod det mera som att man bara skulle köra på gas i nödfall!
Ja så kan man definitivt tolka det, jag såg det bara inte.

Som Kjell menar,

Prio1 kör kylen på gas/230V.

Kör man på auto eller 12V så går kylen garanterat sämre, samt den strömmen kanske bobatteriet hellre skulle haft som laddning, själv väljer jag aldrig 12V till kylen.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Jag gjorde en mätning på min från EBL till kylen på olika ställen. Fick nästan ett tapp på 1.7v. Bytta till grövre kabelarea, kopplade även så kylskåpet går på startbatteriet när motorn går. Efter detta så har jag lika bra kyla på alla driftsätten. Fel eller rätt med omkopplingen vette fasiken. Men det har fungerat i 2år nu utan problem

13,48v Mätt från bodels batteriet när motorn är igång

12,60v efter EBL, kablarna till kylskåpet från EBL

12,11v Kontakten vid kylskåpet

11,83-11,90v Innan kylskåps elektroniken

11,77-11,80v Efter kylskåps elektroniken

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Tycker att du har stort spänningsfall fram till kylen. Men får du ”rätt” temperatur så är det ju inga problem.

Citerar ett inlägg som jag gjorde i en annan tråd: ”När jag hade problem med mitt kylskåp så ansåg Dometic att en spänning fram till kylskåpet på 12,6V inte var tillräckligt utan att den borde ligga på minst 0,5V högre. Innan den gjorde det tänkte dom inte ta något ansvar eller undersöka om det var något fel på kylskåpet.”

Efter att jag bytte kablar fram till kylskåpet så kom jag upp i deras rekommenderade spänning.

Jag mätte spänningen på den röda och vita kabeln här

IMG_2683.jpeg

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har mätt tidigare på min bil, mindre än 1V lägre spänning vid kylen, den går ju enbart på 12V då bilen körs, huvuddelen av dygnet går den på gas/230v, jag ser det som ett mindre problem.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
En annan erfarenhet som jag har är att den uppmätta temperaturen avgörs av var i kylen/frysen som temperaturgivaren är placerad samt hur mycket kyl-/frysvaror det finns. Det gör det svårt att jämföra temperaturen mellan olika bilar, även de av samma fabrikat och årsmodell.
Det visar sig att temperaturgivarens placering är väldigt avgörande, jag hade den längst ut mot dörren, när jag flyttade in den är det plötsligt -19 grader i frysen. Verkar som dåligt isolerad dörr, får väl prata med en serviceverkstad.

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2026
Det visar sig att temperaturgivarens placering är väldigt avgörande, jag hade den längst ut mot dörren, när jag flyttade in den är det plötsligt -19 grader i frysen. Verkar som dåligt isolerad dörr, får väl prata med en serviceverkstad.
Har samma problem,2gr+ i kylen ca:10/11i frysen
Kollade tempgivaren sitter ju på kylflänsarna längst in i kylen.
Kör på läge 3.Har ingen betydelse vilken energi källa jag använder

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kolla om dörrens tätning tätar ordentligt, ta en pappersremsa och kläm in på olika ställen runt dörren, om den fastnar när du försöker dra ut den är det ok, om den åker ut lätt måste dörren justeras. F.ö. vad är det för kylskåp med tempgivaren vid dörren?

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Kolla om dörrens tätning tätar ordentligt, ta en pappersremsa och kläm in på olika ställen runt dörren, om den fastnar när du försöker dra ut den är det ok, om den åker ut lätt måste dörren justeras. F.ö. vad är det för kylskåp med tempgivaren vid dörren?
Köpte ett set med tre trådlösa givare och en centralenhet. Satte en givare i frysen, en i kylen och en i gasolskåpet.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
När jag har givaren ungefär mitt i frysen så är det numera -18 där och 6-7 grader i kylen så det är ok. Dörren har inga glipor och suger fast som den ska så jag tror att den är för dåligt isolerad bara. Man får se till att skjuta in alla grejorna bara…

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När jag har givaren ungefär mitt i frysen så är det numera -18 där och 6-7 grader i kylen så det är ok. Dörren har inga glipor och suger fast som den ska så jag tror att den är för dåligt isolerad bara. Man får se till att skjuta in alla grejorna bara…

Jag har samma erfarenhet, lägger jag den trådlösa givaren i facket på frysdörren visar den -19C.
Lägger jag givaren på botten i frysen så visar den -23C, stora skillnader kan man tycka.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har haft samma system med två trådlösa givare till en termometer i flera år. Enligt det systemet fick vi sämre kyla i kylen i år än tidigare. Grejorna kändes dock kalla. La in två hederliga kvicksilvertermometrar i kylen. Den ena la jag direkt på hyllan och den andra i en skål med vatten. Den trådlösa givaren låg precis bredvid. Läste av med dygnsintervaller. När den trådlösa visade 7 grader, visade den som låg på hyllan knappt 5 grader och den som låg i vatten 3 grader. Bytte plats på båda kvicksilvertermometrarna och den som då låg i vatten visade då också 3 grader medan den som hamnade på hyllan visade kanppt 5. Kan någon förklara det här för en något trögtänkt man i sina bästa år? Kan varorna i kylen bli kallare än lufttemperaturen? Är det någon diff mellan att avläsa i luft jämfört med i någon form av massa eller vätska? (Det trådlösa systemet åker dock på tippen, behöver hitta ett nytt, pålitligt. Här tages tips tacksamt emot!)

Toppen