Thomas Jezek
HBK Medlem
Någon som har erfarenhet av fast monterade elverk ?
Fundera just på att byta bil och den ny hade gasoldrivet elverk monterat.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ett bra val att byta till solpaneler, men jag fick inte matematiken att gå ihop. Elverk 60 kg, 200 amp batterier och 400 w solpaneler väger inte det minst lika mycket?Vi hade ett Electrolux bensin monterat i två olika bilar. Nackdel vikt ca 60 med bensin. Fördelar kunna stå var som helst utan att tänka på något annat än vatten hantering. Vårt gick ca 250 timmar på tre år. Sedan tog jag ut och sålde det. Monterade 400W solceller och 200Ah batterier. Enda nackdelarna är att vi inte kan köra AC utan 220 men har inte tänkt på det i Sverige och vi kan inte köra mikron utan 220. Men vi saknar inte elverket men vi är glada för ytterligare 60kg lastvikt. Så allt beror på hur man använder sin HB.
Var hittade du solceller och 200Ah batterier som inte väger någonting?Vi hade ett Electrolux bensin monterat i två olika bilar. Nackdel vikt ca 60 med bensin. ... Monterade 400W solceller och 200Ah batterier ... vi är glada för ytterligare 60kg lastvikt.
Viste inte at det fanns gasoldrivna elverk. Borde ju passa bra även i husvagnar.Har fabriksmonterat elverk på 4 kw. Med det igång funkar AC och micro (110v) och i alla eluttag har jag 220W. Bensindrivet, matas från den vanliga tanken. Kan inte tänka mig att vara utan.
Hej Jag undrar om ett fastmonterat elverk startas med elstart innifrån husbilen eller om det startar automatiskt om batteriladdningen blir för låg eller måste man gå ut och starta med startsnöre. Får man välja hur man vill ha det instalerat eller blir det något av dessa altenativ?.Någon som har erfarenhet av fast monterade elverk ?
För Dometic TEC 29 så gäller följande. (det vanligaste fast monterade elverket i Europa.)Hej Jag undrar om ett fastmonterat elverk startas med elstart innifrån husbilen eller om det startar automatiskt om batteriladdningen blir för låg eller måste man gå ut och starta med startsnöre.