Jag har läst här på forumet flera ggr att.... Man skall inte koppla ihopa sitt Lithiumbatteri med ett dåligt startbatteri för att starta motorn...
Efter att min bil varit hos Mekonomen där de bla ställde in ljuset, och när jag fick tillbaks bilen så var startbatteriet "dött"...
De hade en starthjälp så vi fick igång motorn.. Sen kör jag iväg och stannar på en av mina platser i Malmö.
Men när jag skulle därifrån så hördes bara ett klick... Och inget mer... Batteri mätaren visar på 10.3v..
Så vad gör man efter alla varningar här på forumet... Visserligen hade ingen provat, men det lät lite sant att om man inte har en grov kabel så brinner den snabbt upp då det går flera 100amp till att starta motorn...
Den grövsta som jag har i bilen och som är lång nog.... Är på 4mm²...... Och lägga den dubbelt gick inte...
Jag måste ju bara få veta vad som händer... Och så kopplar jag in kablen... Mätter med tångamper metern hur många A Som strömmar mellan batterierna.... 0.67A... Oj... Det var inte mycket tänkte jag...
Så vad händer om jag försöker nu.... För inte ens 0.1A har hunnit rinna över... Kablen kommer nog att bli glödande direkt tänkte jag... Så jag är beredd att sluta bort kablen när jag provar....
Vrider om nyckeln... Vvrrmm... Motorn startade snabbt och direkt.. Kablen blev inte ens varm...
Så vad händer här egentligen... Startbatteriet är på 10.3v...Lithiumbatteriet är på 13,6v (det laddas)
Och så kom jag att tänka på de videos som jag sett där de startar stora bil motorer med 4st 18650 lithium batterier.... Skulle inte förvåna mig om den starthjälp Mekonomen har också är lithium batteri.... Motorn hoppade även där igång direkt..
Det känns som här är något som jag inte förstår vad som händer... Kablen blev inte ens varm.... Kan någon svara på detta...

Efter att min bil varit hos Mekonomen där de bla ställde in ljuset, och när jag fick tillbaks bilen så var startbatteriet "dött"...
De hade en starthjälp så vi fick igång motorn.. Sen kör jag iväg och stannar på en av mina platser i Malmö.
Men när jag skulle därifrån så hördes bara ett klick... Och inget mer... Batteri mätaren visar på 10.3v..
Så vad gör man efter alla varningar här på forumet... Visserligen hade ingen provat, men det lät lite sant att om man inte har en grov kabel så brinner den snabbt upp då det går flera 100amp till att starta motorn...
Den grövsta som jag har i bilen och som är lång nog.... Är på 4mm²...... Och lägga den dubbelt gick inte...
Jag måste ju bara få veta vad som händer... Och så kopplar jag in kablen... Mätter med tångamper metern hur många A Som strömmar mellan batterierna.... 0.67A... Oj... Det var inte mycket tänkte jag...
Så vad händer om jag försöker nu.... För inte ens 0.1A har hunnit rinna över... Kablen kommer nog att bli glödande direkt tänkte jag... Så jag är beredd att sluta bort kablen när jag provar....
Vrider om nyckeln... Vvrrmm... Motorn startade snabbt och direkt.. Kablen blev inte ens varm...
Så vad händer här egentligen... Startbatteriet är på 10.3v...Lithiumbatteriet är på 13,6v (det laddas)
Och så kom jag att tänka på de videos som jag sett där de startar stora bil motorer med 4st 18650 lithium batterier.... Skulle inte förvåna mig om den starthjälp Mekonomen har också är lithium batteri.... Motorn hoppade även där igång direkt..
Det känns som här är något som jag inte förstår vad som händer... Kablen blev inte ens varm.... Kan någon svara på detta...
