Du hann före igen JANKRO. Jag fick radera hela mitt inlägg. hihihi
Jakten mot nollpunkten .......

.
Vi kan ta en detalj till som kan vara till nytta att veta om man tycker att toaskivan är tråkig att få undan eller stänga, vilket bidrar till att mekaniken i den delen som jag nämnt tidigare och som blir bortplockad i nedre filmen kan gå sönder.
De första åren från ca. -88 eller -89 till X ? år framåt, och om kassetten fortfarande är original så var mekaniken på skivan att den "kilade" fast sig helt enkelt för att täta när man stängde den, och man fick "dra" loss den när man öppnade skivan. Den kunde då ha kladdat/torkat fast så just boxen i filmen eller delar i den gick sönder av försöken att öppna skivan, tyvärr gick ibland själva hålen i boxen som delarna vrider sig i sönder.
Om kassetten är utbytt eller om man köper en ny ex. ett sådandär upp-piffningskitt som finns med kassett och sittring m.m. och då kan man även till C 1,2,3 toaletterna köpa en kassett med hjul och dragstång för att slippa bära på elendet.
(Då måste man köpa en kassett för vänster eller högermonterad lucka på bilen. Vänster eller höger avgörs av på vilken sida man har tömningsluckan i karossen när man sitter på toaletten.)
Kassett utan hjul passar till vilket som, och man byter bara plats på tömningsröret och knappen för att lufta kassetten vid tömning.
Finessen med de nyare kassetterna är uppfinningen att skivan först går ner några m.m. innan den vrider sig i sidled vid öppning, och vrider sig på plats och går upp några m.m. för att täta vid stängning, och därmed så behöver man inte plåga mekaniken i boxen så mycket.
En mycket behagligare och mer avspänd toalettupplevelse helt enkelt

.
M.v.h. JANKRO.