BennyR
FD HBK Medlem
Hej, klarar jag att byta kamrem i denna bil? Några tips? Specialverktyg? Ritning? Var köper jag rem billigast?
Tacksam för all info
/Benny
Tacksam för all info
/Benny
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Som så många andra, glömde du bort den här:Fiat, Citroën, Peugeot och i England Talbot
Tack för ytterligare infoHej, jag tänkte bara tillägga lite beroende av hur mycket du vet om de här äldre husbilarna och de olika fabrikaten som kan stå i grillen på dem.
Fiat, Citroën, Peugeot och i England Talbot.
Det är ju i princip samma bil vad det än står i nosen, det som skiljer på själva chassit beror inte fabrikat utan på ett mindre och ett lite kraftigare utförande på chassit. Inte det heller skiljer så mycket det är i princip bara lite kraftigare hjullager, större bromsar och kraftigare spindelbultar/upphängning, samt för det mesta större hjul på den kraftigare varianten, och som kan vara bra att veta om man behöver köpa någon reservdel.
Om det sitter en bensinmotor i bilen så är det alltid samma motor oberoende av fabrikat på bilen, en peugeotmotor i två olika hästkraftsutförande beroende på just chassit.
Men däremot så förekommer det några olika dieselmotorer beroende på just fabrikatet.
Det kan vara bra att veta, för tyvärr håller sällan eftermarknadsfirmorna helt ordning på det här så just kamremmar, motordelar med m.m. behöver kollas upp med motorkod eller dyl. för att vara säker på att det blir rätt.
Om man har tur så kan regnummret vara rätt infört och verkligen härröra till rätt bil/motor och chassi som husbilen är byggd på och då blir det lite enklare.
Så din Peugot har högst troligt just peugeotmotorn som alltså är lite udda med sina två kamremmar.
Du kanske redan hade koll på detta, och i så fall kanske någon annan har nytta av det här.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Här är en länk till en annan firma som har en BOSCH sats för några hundralappar mer, men det kanske är samma i kartongerna i alla fall.
Kamremskit BOSCH 1 987 948 543 | MISTER AUTO
Kamremskit BOSCH 1 987 948 543 ➤ Frakt från 29:- ✚ Snabb leverans ✚ Mer än 500.000 reservdelarwww.mister-auto.se
Och så en SKF sats
Kamremskit SKF VKMA 03050 | MISTER AUTO
Kamremskit SKF VKMA 03050 ➤ Frakt från 29:- ✚ Snabb leverans ✚ Mer än 500.000 reservdelarwww.mister-auto.se