Hej om man samlar alla funderingar och gör en sammanfattning

.
I en ny bil funkar fläktsystemet bra och blåser på bra antingen det skall ut varm luft eller kall luft ur utblåsen på rutan och nere vid våra varma eller frusna fötter. Efter tio till tjugo år så börjar fläktsystemet bråka. man konstaterar att reglaget och/eller motstånden som ger olika hastigheter ser brända och förstörda ut. Ahaa trasigt man byter fläktvredet för det har smält och kanske motstånden för de ser inte alls bra ut. efter ytterligare en sommar så är ski... sönderbränt igen fast när bilen var ny så höll prylarna tretton år och fem månader???
Byte igen det går ett år till och ski... är åter trasigt.
Det finns då egentligen bara två saker som gör att ski... smälter och blir bränt. Antingen spänningsfall så fläkten kämpar på med kanske bara 9.7 Volt som spänning/strömförsörjning när den är satt på hög hastighet och kablar och kopplingar inte orkar föra fram uppåt 14Volt som det är tänkt från början till reglaget för att allt skall flyta på. Ganska lätt att mäta på, och konstatera vilken spänning/Volt som gäller vid belastad fläkt.
Andra problemet är om fläkten kärvar i torra lager, lagren är så glappa att hela kollektorn/snurrenheten drar snett och magnetiskt kärvar, eller är kletig/halvkortis mellan fälten på kollektorn m.m. och drar mycket för mycket ström, som är lite krångligare men ändå lätt att mäta med en tångampermätare som även funkar super till andra funderingar som laddström, förbrukning m.m. Sätt klämman runt en kabel och läs enkelt av hur många Amp. det flyter i kabeln.
Jag hittar inte inlägget nu men jag har för mig att en "fungerande" men dålig fläkt drog tre gånger så mycket ström som den borde göra.
Det pallar inte heller motstånden med och kontaktytorna på vredet blir så varma att plasten smälter av överbelastade kontaktytor.
Om man kollar upp så att spänningen vid reglaget håller skaplig volt i förhållande till startbatteriet och byter ut vredet, motstånd
och fläkt så borde man vara tillbaka vid "ny bil" i fråga om fläktsystemet och kunna använda det i över tio år igen utan bekymmer.
Tror jag

.
Robert-110 hade samma problem för ett tag sedan och böt till slut allt efter lite tjat från andra.... Troligen har det funkat, för han har inte klagat på fläkten sedan dess. Här är delarna han köpte.
Jag har fått problem med att fläkten nu har två lägen, fullt blås eller avstängd, Fiat årsmodell 2010. För att komma åt fläkten, måste jag demontera handskfacket vid den blå pilen? Var sitter fläktmotorn? Som syns på bilden har jag demonterat luckan i mitten. För att få bort vredet som...
www.husbilsklubben.se
Obs. det kan skilja lite på delar beroende av årsmodell i förhållande till Robert's.
M.v.h. JANKRO.