• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernatta på parkeringsplats

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Svensk lagstiftning bygger mycket på regelverket ska tolkas av domstol och därigenom ge anvisningar till hur regelverket ska tolkas. Detta har exempelvis inte fungerat på hur olaga camping ska tolkas, då alla ärenden som initierats, vad jag vet, aldrig lett till någon fällande dom, varför inget så kallat prejudikat, rättesnöre, har skapats. Orsaken kan mycket väl bero på att rättsvårdande instanser inte tycker att problemen är så stora att lägga några resurser på. Det torde vara mer meningsfullt att polisens resurser istället läggs på till exempel hastighetsövervakning, då trafikolyckor skördar många skadade och döda. Sammantaget kan man kanske tolka det som att reglerna är mer frikostiga än vad den allmänna debatten kan ge anledning att tro.
Praxis och sunt förnuft bygger mycket på. Synd att fler och fler förlorat det.
” här kommer jag i min buss , lastbil , bil ” det som passar bäst och campar var jag vill. Ut med hundgården och markisen. Markera 4 meter……
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Visa bilaga 213588
Här uppdelat till höger och vänster (personbil klass 1 respektive 2).
För övrigt bra skyltning tycker jag, som inte kan misstolkas.
Alla förstår vad som den som har satt upp skyltarna menar. Så jag hoppas ingen husbil parkeras till vänster. Men om någon hade gjort det hade denne fått rätt i domstol. Så svårtolkad är regelverket kring tilläggsskyltar så att det behövs domslut i hovrätten för att klara ut vad en sådan här skyltning egentligen betyder.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Alla förstår vad som den som har satt upp skyltarna menar. Så jag hoppas ingen husbil parkeras till vänster. Men om någon hade gjort det hade denne fått rätt i domstol. Så svårtolkad är regelverket kring tilläggsskyltar så att det behövs domslut i hovrätten för att klara ut vad en sådan här skyltning egentligen betyder.
Synd att du inte kostade på dig, när du skrev så bra och tydligt inlägg om att skyltningen är felaktig, att samtidigt berätta var felaktigheten består i.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Synd att du inte kostade på dig, när du skrev så bra och tydligt inlägg om att skyltningen är felaktig, att samtidigt berätta var felaktigheten består i.
Förlåt mitt förbiseende. Jag skulle naturligtvis ha nämnt att det rätta svaret finns i inlägget ovanför i den här tråden, inlägg #48. Tilläggsskylten med figuren som föreställer en bil och tilläggsskylten med texten "klass I" i inlägg #47 skall slås ihop på en och samma tilläggsskylt för att det skall vara juridiskt hållbart. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat det hela.
Tofa
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Synd att du inte kostade på dig, när du skrev så bra och tydligt inlägg om att skyltningen är felaktig, att samtidigt berätta var felaktigheten består i.
Gå in och sök på tråden på vårt forum. som heter "Parkeringsskyltar."
Inlagd av Master den 13 april 2021.
Utförligt beskrivet i första inlägget.

Eller läs Hovrättsdomarna, ÖÄ 4733-15, eller ÖÄ 2285-1.
Där finns svaret.

Krister.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Gå in och sök på tråden på vårt forum. som heter "Parkeringsskyltar."
Inlagd av Master den 13 april 2021.
Utförligt beskrivet i första inlägget.

Eller läs Hovrättsdomarna, ÖÄ 4733-15, eller ÖÄ 2285-1.
Där finns svaret.

Krister.
Klarar mig utan att bråka och dra allt till absurdum
Jag förstår utan att blanda in tingsrätt, hovrätt, högsta domstol, eu domstolen och allt som kan tänkas finnas, att dom vill att husbilar skall stå på ena sidan och renodlade personbilar utan bostadsinredning etc på den andra sidan.
Så enkelt får jag tid till annat
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Klarar mig utan att bråka och dra allt till absurdum
Jag förstår utan att blanda in tingsrätt, hovrätt, högsta domstol, eu domstolen och allt som kan tänkas finnas, att dom vill att husbilar skall stå på ena sidan och renodlade personbilar utan bostadsinredning etc på den andra sidan.
Så enkelt får jag tid till annat
Ja jag tyckte skyltningen var informativ…
 
F

F.d. 58689

Guest
Inte okej tycker jag. Hunnebostrand söndag morgon
Fruktansvärt! Definitivt inte alls OK!
Det sticker verkligen ut med tvätt på tork och definitivt räknat mer som camping än parkering!
Det är så husbilar får onda ögat av lokalbefolkningen m fl.
Lite av detta ville jag få fram i mina inlägg #12 och #32 här i tråden.
 
Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Klarar mig utan att bråka och dra allt till absurdum
Jag förstår utan att blanda in tingsrätt, hovrätt, högsta domstol, eu domstolen och allt som kan tänkas finnas, att dom vill att husbilar skall stå på ena sidan och renodlade personbilar utan bostadsinredning etc på den andra sidan.
Så enkelt får jag tid till annat
Det var för att spara din tid, för att hinna skriva, jag gjorde detta inlägget.

Men jag håller med dig. Ingen ordning och reda med parkeringar för våra husbilar.
Bara en massa tjafs.

Krister.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Förlåt mitt förbiseende. Jag skulle naturligtvis ha nämnt att det rätta svaret finns i inlägget ovanför i den här tråden, inlägg #48. Tilläggsskylten med figuren som föreställer en bil och tilläggsskylten med texten "klass I" i inlägg #47 skall slås ihop på en och samma tilläggsskylt för att det skall vara juridiskt hållbart. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat det hela.
Tofa
Då gäller väl samma för den högra skyltstapeln med husbilsfiguren och "Klass II" i samma skylt och då för att hindra vanliga personbilar (klass I) och lastbilsregistrerade husbilar att parkera klockan 9 - 16, kanske också utlandsregistrerade husbilar?

Intressant också med den gula förbudsskylten som inkluderar alla husbilar, oavsett Pb II, lastbil eller utländsk (förmodar jag).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag funderar vidare och undrar varför de blå skyltarna är så noga med att specificera Pb II. Är det så att parkeringsägaren verkligen vill utesluta lastbilsregistrerade husbilar (och utlandsregistrerade) för annars borde det väl räcka med husbilssymbolen. Känns lite inkonsekvent att specificera Klass II för tillåten parkeringstid men bara husbilssymbol gällande förbudstid.
 
Toppen