• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

F

Fd.16159

Guest
Lite svårt att se på bilderna men om det är kolvtoppen man kan skymta verkar den vara plan. Med hänsyn till förgasaren placering så kan det vara ett frågetecken
 
F

Fd.16159

Guest
Du är inne på rätt spår. Är det en Svartqvarna-motor?
Det kan jag inte svara på om det är en Svartqvarnamotor.
Såg det mer som en maskinteknik fundering då det är en tvåtaktare.
En kort kolv brukar ha lite förhöjningar på kolvtoppen för att få till bra förbränning.
Är det en längre kolv så brukar det finns spolkanaler på kolvsidorna och då kan kolvtoppen vara mer plan
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Finns en komplett rödqvarnamotor 118 cc på bengtsforstorget.se inlagd den 12/7 om det är intressant :)

Försökte bifoga en fil men är dålig på sånt :oops:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det luriga är att det är en Rödqvarnamotor i en i övrigt Svartqvarna-MC
  1. Motorfästena är för en Rödqvarna.
  2. Kolven har en svagt välvd topp i en Rödqvarnamotor, en kolv i en Svartqvarnamotor ser ut som en en skidhopparbacke.
  3. Insuget på en Svartqvarnacylinder sitter mer åt vänster för att bensinångorna skall passera över kolvens skidhopparbacke.
1626382489399.png

Nog med nördsnack.

Nu startar letandet efter:
Artikelnumren och sidhänvisningen hänvisar till reservdelskatalog:

Sida 4
Parkeringsställ M24302
Returfjäder M24309
Sidan 6
Kabelbygel M15145
Bult M15146
Handbromswire och kabelspiral
Sidan 9
Pedalgummi broms M15155
Sidan 10
1 st Däck 2,50 X 21" M17502
1 st Slang 2,50 X 21" M17702
Sidan 14
Reflektor med glas, lamphållare och sarg M22103
Sidan 15
Baklykta M22111
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Nyfikenheten tar överhand, måste kolla hur status är med motorn.
Såg att kolvringarna var slitna, en hade ett gap på 1,8mm och den andra på 0,8mm.
Om jag har rätt för mig så skall gapet vara ca 0,2mm, det får bli nya kolvringar.

Blev förvånad när jag tittade in i cylinderloppet.
Verkade som en kanal blivit igensatt. Det är hårt material men inte metall.
IMG_3225.jpg
I avgasutblåset ser det ut så här.
Det verkar som ena utblåskanalen blivit igensatt med sot/koks.
Det är väl bara att öppna den kanalen igen?
IMG_3224.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Enligt M pågår det illegal verkstadsaktivitet, "Verkstaden är stängd till 1 oktober".
"Men jag behöver veta vad som saknas och vad som behöver bytas", de argumenten biter inte riktigt

Det har gått bra att demontera allt från ramen men skruvarna i stagen till skärmarna var jag tvungen att slipa ner skruvskallarna och sedan borra bort dem. Rost och väggrus sedan 1946 gjorde att de inte gick att rubba och jag vill inte gå på med gasollågan och skada lacken.
Kvar är nu att dela motorn för att se vad som behöver bytas. En kolvbult och ev kolvbultslagret så här långt.
IMG_3235.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Inte Phu utan detta är hur inspirerande som helst.
  1. Plocka ner MC:n i dess minsta detalj.
  2. Konstatera vad som saknas, vad som är sönder, börja leta detaljer på nätet, hos kompisar, kompisars kompisar osv.
  3. Därefter göra rent alla detaljer ner till minsta skruv och mutter för att kunna återanvända så mycket av originaldelar som bara går.
  4. Återmontera allt
  5. Funktionsprova
  6. Kontrollbesiktiga
  7. Försäkringsbesiktiga för att få den billiga veteranfordonsförsäkringen, ca 480 kr/år helförsäkring
Har kommit en bit in i att demontera motorn för att bl.a. kolla hur kullagren ser ut och ev. slutna kugghjul i växellådan.
IMG_3239.jpg
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Ok jag ger mig
Har haft flera motorcyklar under åren
Men har inte lusten eller kunskapen att hålla på och renovera
Men all heder till er som orkar hålla på
 
F

F.d. 22252

Guest
Förr blandade folk bensinen med vanlig motorolja och ofta tog man lite för mycket så det sotade igen. Blir ljudämparen täppt så blir det en tokig strömning som kan ha bidragit till att den är igentäppt om det nu är originalcylindern och inget annat hittepå.
Har hört att man kan lägga cylindern i ett bad med kaustiksoda för att lösa upp sotet men det ska nog vara en plastbalja och enbart gjutjärn annars händer det konstiga saker.
Brukar inte vara så många kanaler när man har en gammal kolv.
 
Toppen