• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fläktreglage?

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
På våran Dethleffs 7805-2 XLI 2011 har fläkten slutat fungera på lägena 1-2-3 läge 4 fungerar som vanligt!
Vad kan det vara för fel?
Det har hänt en gång tidigare att fläkten slutade fungera, men då gick inte läge 4 och de andra fungerade normalt, då byttes fläktreglaget ut.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Fläktmotståndet! Eller rättare sagt termosäkringen som sitter fastsvetsad på fläktmotståndet. Enklast att byta mot nytt motstånd.
Det sägs ofta att det beror på en kärv fläktmotor och därmed ökad strömförbrukning. Kan så vara men i mitt fall var det troligen bara lååång körning med hög temperatur?
Ett sånt här:fläktmotstånd Ducato 250 - Sök på Google

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Fläktmotståndet! Eller rättare sagt termosäkringen som sitter fastsvetsad på fläktmotståndet. Enklast att byta mot nytt motstånd.
Det sägs ofta att det beror på en kärv fläktmotor och därmed ökad strömförbrukning. Kan så vara men i mitt fall var det troligen bara lååång körning med hög temperatur?
Ett sånt här:fläktmotstånd Ducato 250 - Sök på Google
Tackar för ett snabbt svar!
Var sitter detta motstånd i bilen någonstans?
Är det svårt att byta/komma åt att byta det?

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
På våran Dethleffs 7805-2 XLI 2011 har fläkten slutat fungera på lägena 1-2-3 läge 4 fungerar som vanligt!
Vad kan det vara för fel?
Det har hänt en gång tidigare att fläkten slutade fungera, men då gick inte läge 4 och de andra fungerade normalt, då byttes fläktreglaget ut.
Hadde samma ploblem(Ducato) . Kontakthuset till fläktmotståndet bränt. Sitter framför fötterna pass.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
På vår bil, Ducato 2006 modell 244, sitter det rakt upp framför passageraren i plasthuset runt fläkten. Man lossar kontaktstycket samt två skruvar och drar rakt ut. Det bör vara något liknande på Ducato 250 modellen.

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Det finns några trådar som hanterar detta problem. Bl.a denna:

Lycka till!

//Jocke