• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För liten laddare?

Sigor70

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2024
Jag vill sätta in 2 st 115Ah gel batterier i husbilen. När jag kollar laddaren, en NE287 på 21A så står det att den laddar batterier mellan 100-160Ah. Om jag har batterier på 230Ah, skulle det innebära någon fara för batterierna om man kör med en laddare som är för klen enligt specen?
Kan nämna att jag har en solpanel på 180W också. Batteriet som finns idag är ett 90Ah som inte räcker till för våran förbrukning.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Storleken på laddaren är en rekommendation för att batteriet skall laddas på rimlig tid
Utifrån din fråga verkar du fricampa och då använder du inte laddaren
Jag hade provat först, räcker det inte så är det ytterligare solpaneler som gäller eller en booster som laddar när du kör
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tumregeln för dimensionering av laddare säger att laddaren skall kunna ge en ström på (batteriernas kapacitet) / 10. I ditt fall har du 230Ah så det skulle ger 23A som lämplig storlek på laddare. Precis som Nyhlen skriver så är tumregeln till för att ladda batterierna på rimlig tid.

Med en mindre laddare tar det längre tid att ladda fullt. Värre än så blir det aldrig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag vill sätta in 2 st 115Ah gel batterier i husbilen. När jag kollar laddaren, en NE287 på 21A så står det att den laddar batterier mellan 100-160Ah. Om jag har batterier på 230Ah, skulle det innebära någon fara för batterierna om man kör med en laddare som är för klen enligt specen?
Kan nämna att jag har en solpanel på 180W också. Batteriet som finns idag är ett 90Ah som inte räcker till för våran förbrukning.
Förutsättningen är att batterierna är helt friska. Det här med förbrukning är en knepig historia. Jag hade sett över vad som förbrukar så många Ah innan jag hade köpt en större laddare. Min personliga åsikt är att följande förbrukare är onödiga och kan ersättas med annan teknik:
  • Inverter äter bodelsbatteri - bort
  • Kaffekokare - koka vatten på gasolspisen
  • TjockTV - LED-TV
  • Spottlight - LED-lampor
  • Ljusslingor - LED-slingor
  • 230V-mobilladdare - 12V USB-laddare eller USB-batteribank
  • 230V dammsugare - 17V batteridammsugare.
  • Hårtork - stå i takluckan under färd
Nya batterier är inte billiga. Tur att vi kan välja själva vilken teknik vill använda :)
 

Sigor70

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2024
Så är det så att det går att ladda fullt men att det tar längre tid, eller kan laddaren ta stryk av att det är för stor batteribank och inte orkar att ladda fullt? Tänkte också på generatorn som laddar när man kör, kan det bli för stor påfrestning på den? Vad jag undrar är alltså om det finns en risk med att sätta in större batterier än vad laddare och generator kan klara av.
Har ni några tips på en bra laddare som klarar av att ladda 230Ah om jag skulle köpa en ny?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Laddaren tar inte stryk av för stora batterier. Alla någorlunda moderna laddare har strömbegränsning på utgången och ger inte mer än de är konstruerade för. Samma med regulatorn/laddaren som drivs av solcellerna. Bilgenerator vill jag inte uttala mig om det kan andra bättre.

CTEK har en 25 A laddare som duger bra för dig. Sedan finns det massor med andra fabrikat också, Victron t.ex.

MVH
Hans
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Förutsättningen är att batterierna är helt friska. Det här med förbrukning är en knepig historia. Jag hade sett över vad som förbrukar så många Ah innan jag hade köpt en större laddare. Min personliga åsikt är att följande förbrukare är onödiga och kan ersättas med annan teknik:
  • Inverter äter bodelsbatteri - bort
  • Kaffekokare - koka vatten på gasolspisen
  • TjockTV - LED-TV
  • Spottlight - LED-lampor
  • Ljusslingor - LED-slingor
  • 230V-mobilladdare - 12V USB-laddare eller USB-batteribank
  • 230V dammsugare - 17V batteridammsugare.
  • Hårtork - stå i takluckan under färd
Nya batterier är inte billiga. Tur att vi kan välja själva vilken teknik vill använda :)
Haha,den var den bästa med Hårtorken :D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Laddaren tar inte stryk av för stora batterier. Alla någorlunda moderna laddare har strömbegränsning på utgången och ger inte mer än de är konstruerade för. Samma med regulatorn/laddaren som drivs av solcellerna. Bilgenerator vill jag inte uttala mig om det kan andra bättre.

CTEK har en 25 A laddare som duger bra för dig. Sedan finns det massor med andra fabrikat också, Victron t.ex.

MVH
Hans
Det är tyvärr inte helt korrekt.

Vår förra bil (LMC -13) var originalutrustad med en Reich laddare som inte mådde bra av att gå på fullt så långa perioder som det kan bli. Även andra märken använder/använde den typen av laddare.
Tydligen vanligt att dom knäcktes just när folk stoppade i fler batterier än laddaren egentligen var dimensionerad för. Förmodligen en dålig konstruktion men jag skulle ändå vara lite försiktig då dom där originalladdarna/EBL ibland kostar sjuka pengar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det finns ju också ofta den här lite diffusa informationen på många laddare bl.a. en Ctek 10A laddare som exempel.

"levererar 10 A till 12 V-batterier från 20 - 200 Ah och är även lämplig för underhållsladdning upp till 300 Ah"

Underhållsladdningen kan fixa en större batteribank, vilket det nog ofta handlar om med bobatterier. Frågan blir då snarare var går gränsen mellan laddning och underhållsladdning, för underhållsladdning borde vara lite mer än bara just underhållsladda en batteribank som inte alls används kan man tycka.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett jobb, förutom att ladda batteribanken, är även att laddaren ska försörja ev. förbrukare i husbilen, när dessa förbrukare har tagit sitt, är det inte säkert att det blir något kvar till laddning av batteribanken.
Jag känner till ett premiummärke (finns säkert fler) som deras nya bilar inte klarar av att ladda batterierna när man tänder upp alla vackra led-belysningar i husbilen, riktigt dåligt tycker jag.

I min gamla Hymer är originalbestyckning 18+18A laddning till 3x95Ah blybatterier, det behövdes, sen tar det ändå 8-12h att nå 100% i batteribanken, då laddningen går extremt sakta från 80 till 100% på blybatterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det blir nog att investera i en ctek på 25A som Hans rekommenderade, så slipper man fundera på laddningsbekymret.

Mitt tips på laddare är istället en Victron t.ex denna då får bra kontroll, övervakning, historik på din laddning via en app i mobilen/surfplattan, ungefär samma pengar som en Ctek
 
Toppen