• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåklossar

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Har äntligen låtit tillverka klossar i aluminium som jag i princip ej behöver dra handbromsen eftersom hjulen står plant !
Hade tidigare hemmagjorda av trä ! Plastklossarna är värdelösa,hjulen står alltid i uppförsbacke med handbroms maximalt dragen !

Jojje
Snyggt jobb du gjort med dessa, har du en tät botten också eller bara ribbor? Vilken plåttjocklek har du använt?
Jag är faktiskt lite less på plastaskiten, en sort vi prövdae skar dessutom nästan sönder däcket när den kollappsade.
Hälsningar
Peter
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
En fundering i all välmening.
Om ramperna gjordes med lätt lutande långsidor.
Kan det heta symmetrisk trapets i geometrin, månne?
Då borde de kunna gå att stapla i varandra.
Kan nog vara välkommet i trånga husbilsgarage.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Snyggt jobb du gjort med dessa, har du en tät botten också eller bara ribbor? Vilken plåttjocklek har du använt?
Jag är faktiskt lite less på plastaskiten, en sort vi prövdae skar dessutom nästan sönder däcket när den kollappsade.
Hälsningar
Peter
Botten är helt tät, inuti är det två förstärkningar på högkant !
Tjocklek 3,5 mm

Jojje
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
En fundering i all välmening.
Om ramperna gjordes med lätt lutande långsidor.
Kan det heta symmetrisk trapets i geometrin, månne?
Då borde de kunna gå att stapla i varandra.
Kan nog vara välkommet i trånga husbilsgarage.
Man kan lägga dem omlott,då tar de liten plats !

Jojje
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Man klarar sig väldigt bra utan nivåklossar om man inte väljer lite extrema platser. Har haft tre olika husbilar under ca 15 år och besökt både campingar och ställplatser. Har aldrig upplevt problem med absorptionskyl. Visst kan det vara en mindre olägenhet om sängen lutar en aning eller smöret i stekpannan tendrar att samlas på ena sidan, men jag tyckte inte det var mödan värt att skaffa och använda nivåklossar. Det tvärtom förvånade mig hur många husbilsåkare på helt plana tomter höll på och meckade med klossarna. Men vissa husbilar är kanske är felkonstruerade så att huset lutar då de står på plan mark, och då kanske de behövs.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man klarar sig väldigt bra utan nivåklossar om man inte väljer lite extrema platser. Har haft tre olika husbilar under ca 15 år och besökt både campingar och ställplatser. Har aldrig upplevt problem med absorptionskyl. Visst kan det vara en mindre olägenhet om sängen lutar en aning eller smöret i stekpannan tendrar att samlas på ena sidan, men jag tyckte inte det var mödan värt att skaffa och använda nivåklossar. Det tvärtom förvånade mig hur många husbilsåkare på helt plana tomter höll på och meckade med klossarna. Men vissa husbilar är kanske är felkonstruerade så att huset lutar då de står på plan mark, och då kanske de behövs.

Det beror ju naturligtvis vilka platser man uppsöker, om man håller sig till campingar och ställplatser är de väl i de flesta fall platserna mer
eller mindre plana, men vill man använda sig av lite mera ovanliga platser kan det definitivt bli nödvändigt med nivåklossar eller andra hjälpmedel för att kunna stå någotsånär plant. Det finns ju många sätt att använda husbil! ;)
 
F

f.d. 53452

Guest
Har äntligen låtit tillverka klossar i aluminium som jag i princip ej behöver dra handbromsen eftersom hjulen står plant !
Hade tidigare hemmagjorda av trä ! Plastklossarna är värdelösa,hjulen står alltid i uppförsbacke med handbroms maximalt dragen !

Jojje
Snyggt jobb! Låtit tillverka skrev du, då finns ett pris? Om de inte är allt för dyra i jämförelse med plast som är billigare att tillverka så torde det finnas ett utrymme på marknaden. Kanske en affärsidé med lättmetall/aluminium tillbehör till husbilar. Klossar, uppkörningsramper, fler idéer........
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Snyggt jobb! Låtit tillverka skrev du, då finns ett pris? Om de inte är allt för dyra i jämförelse med plast som är billigare att tillverka så torde det finnas ett utrymme på marknaden. Kanske en affärsidé med lättmetall/aluminium tillbehör till husbilar. Klossar, uppkörningsramper, fler idéer........
Håller med, snygga nivåklossar jojje har, och även om dom skulle kosta mer än plast dito så skulle jag nog slå till på nivåklossar i aluminium! Köpte nya plastklossar inför sommaren förra året och slirade sönder den ena vid första användandet :mad:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Håller med, snygga nivåklossar jojje har, och även om dom skulle kosta mer än plast dito så skulle jag nog slå till på nivåklossar i aluminium! Köpte nya plastklossar inför sommaren förra året och slirade sönder den ena vid första användandet :mad:
Ja de är inte billiga men man får se det långsiktigt c:a 4000 för båda !
Vikt per styck 3,8 kg !

Jojje
 
Toppen