• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Silicon

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 58547

Guest
Sv: Silicon

Det beror var det är för tätning har hört att silicon ej är så bra,kolla gärna ett fabrikat som heter Sika .Den tätade vi vårat husbiltak med en jättespringa var det i en skarv.Jag tror du får mer svar här på forumet om du väntar ett tag.(Sika har massvis att välja på det går även att ringa dom och höra vilket som passar.)Hoppas allt går bra.

F

F.d. 4879

Guest

Om det är för att täta husbilsdelen mot vatten så är det Sikaflex. Är det för att täta något mekaniskt mot oljor så är det Mopar silicon, Chryslers eget som är helt outstanding.

F

F.d. 4326

Guest

Använd Butylmassa, detta använder man iallafall på husvagnar. Ger en elastisk tätning. Silicon ska man inte använda, det spricker när karossen rör sig.

Jag har använt biltemas och den funkar, kan vara lite trög att få ur när den är kall. Men det finns ju andra fabrikat och i olika färger.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Beror på vad du ska täta.
Silicon duger bra om du vill dra en liten tätning mot diskbänken eller något runt handfatet. Alltså endast innomhus.
Ska du täta utomhus på ställen där du kan komma åt tätningsmassa så finns det som Kingen skriver Sikaflex som är ett fabrikat. Där ska du välje en typ som är anpassad för den miljö du ka ha tätningen på.
Ska du täta under lister som t.ex kantlister runt bilen mella tak/vägg är det tätningsmassa som heter butyl som gäller och som inte torkar helt. Men den kan du inte dra en synlig fog för den är mycket kladdig. Den finns också i olika fabrikat.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag köper det hos Sparrholms i Malmö, men det finns säkert hos många andra båttillbehörsfirmor, färg- och byggbutiker.

Pris: kr 149,- /patron, 310 ml

Kjellberg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025

Marin och Teknik heter en produkt som görs av Casco finns på Clas Olle Limmar och fogtätar Helt suverän har använt den i snart 15 år nu Fogen blir elastisk gummiliknande Finns i vitt och svart

F

F.d. 14604

Guest

om du vill ha ett material som tål värme och kyla från -60till 180+ så använd dej av biltemas Marinsilikon, det fungerar utmärkt om det är till någon yttrefog som du tänkt, det viktigaste är att det "följer" med tempraturen så att det blit tätt. Samma som detta har jag sett i diverse tidningar till ett mycket högt pris. Tänk , att om det passar en båt som ska tåla förändingar i värme som kyla och regn och ändå hålla tätt, så är det här den bästa och billigaste lösningen. Jag provade det till en gammal husvagn för 8 år sedan och jag blev förfånad över resultat, den håller fortfarande tätt!
Jag utgår ifrån att det var någon yttre skarv som du frågade om , men detta medel fungerar på annat åxå.
Lycka till!

F

F.d. 24280

Guest

Hej!
Visst kan man använda Silicon,allt beroende vad man skall tätta!Skall man tätta utvändiga skarvar så använder man butyl..men skall man tätta rund diskhon och skarvar i dusch-utryme så är silicon att föredra..så inget är uteslutet.
Hälsningar/Zlatko

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4439

Guest

här rekomenderas tydligen det ena efter det andra...
men väldigt lite om vilka olika typer av ytor det handlar om (plåt, plast (vilken plast), glas, trä mm..., hur ytorna ser ut, osv vilket är viktigt
sen sikaflex... vilken sikaflex menar ni då? finns ett rätt stort antal olika sikaflex. alla till olika saker. men en nåtmassa blir nog inte så bra mellan en fet plast och trä...

mvh

Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen