• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning av skyltning vid en parkering

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Har vi någon medlem som kan förklara detta för en enkel husbilsplatsadmin utan examen i parkeringsskyltningsjuridik, om han fattat rätt eller fel?

1614284977236.png

Som jag tolkar det:
Områdesmärket med förbud att parkera fordon börjar vid skylten
Man får parkera inom området där det är tillåtet att parkera, precis som bilarna gör i detta fall då det är skyltat att man får parkera mot vattenkanten.
Rätt eller fel?
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En följdfråga, gäller skyltarna på hela området norr om skylten ända ut till spetsen? 50:- kronor dygnet eller 370:- kronor för en månad här, 200:- kronor tvärs över vid Lagunen.

På sträckan ut till "rondellen" får du stå bara på höger sida av grusvägen. Kolla efter pilarna som berättar var parkering börjar och slutar..
Väg ut är det Malmö kommun mark som har kontrollen, när jag stod där kom de ofta..... Mer än detta vet jag inte. :eek:
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Man läser ju uppifrån
Översta skylten betyder att området är en zon med p-förbud utom på markerade platser. Gäller tills "p-zon upphör" passeras.
Andra skylten anger att det är p-avgift alla dagar hela dygnet.
Tredje skylten fattar jag inte. Är p-tillståndet ett alternativ till avgift eller behövs både tillstånd och avgift?
Ring numret på fjärde skylten.....

Kombinationen lämnar en del att önska....
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Vad som gäller parkeringsfrågan, så sällar jag i skaran med Sjöberg i täten.

Däremot vill jag hylla husbilsföraren i den första husbilen på bilden, som osjälviskt ställde sig i vattenpölen så de med mindre bilar kunde lämna sina bilar torrskodda.

Tommy
Vattenpölen är kanske efter det han har tömt sitt gråvatten.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Var i närheten idag så jag körde utom och tog bilder. Man kan stå på hela den yta som är körbar ända ut till spetsen. Husbilarna som syns på bilden är nog ren förvaring med månadskort gissar jag. Längst ute stod en lite Ford Transit med tält på taket där det var aktivitet, såg inte så trevligt ut för det blåste rejält där. På den korta stunden jag var där kom p vakten.
20210226_112650[1].jpg20210226_112921[1].jpg20210226_113044[1].jpg20210226_113155[1].jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Var i närheten idag så jag körde utom och tog bilder. Man kan stå på hela den yta som är körbar ända ut till spetsen. Husbilarna som syns på bilden är nog ren förvaring med månadskort gissar jag. Längst ute stod en lite Ford Transit med tält på taket där det var aktivitet, såg inte så trevligt ut för det blåste rejält där. På den korta stunden jag var där kom p vakten.
Visa bilaga 206588Visa bilaga 206589Visa bilaga 206590Visa bilaga 206591
Jag brukade stå längre ut på den tid det var gratis att patkera där, men nu kostar det 50:- dygnet .
Men observera att ni kan bara stå på höger sida av vägen ut. Blev själv tillsagd av p-vakterna förra året när jag stod på fel sida precis efter att de hade gjort området till betalparkering.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Typiskt, tog ingen bild på den ytan där transiten stod. Ville inte ta bilder där då dom hade kludd med tak tältet. Dom stod där du beskriver och som skyltningen är nu så är det okej. Tittade på en bild på google map (Street View – mars 2017) och där finns inte dom pilar som jag såg idag.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Det finns två alternativ att parkera inom området enligt tilläggstavlor.

Översta tilläggstavlan innehåller tre anvisningar om parkering inom området, avgift/alla dagar/0-24. När flera anvisningar finns på samma tilläggstavla gäller dessa gemensamt.

Undre tilläggstavlan anvisar att det även går att parkera med ett tillstånd, i detta fall med tillstånd märkt med 361.
(Skulle denna anvisning funnits med på översta tilläggstavlan skulle de med tillstånd 361 fått parkera mot avgift alla dagar 0-24 inom området, utan tillstånd 361skulle det råda parkeringsförbud).

Transportstyrelsen har en liten bra folder, "Stanna och parkera", den går att hämta som pdf.

mvh
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Typiskt, tog ingen bild på den ytan där transiten stod. Ville inte ta bilder där då dom hade kludd med tak tältet. Dom stod där du beskriver och som skyltningen är nu så är det okej. Tittade på en bild på google map (Street View – mars 2017) och där finns inte dom pilar som jag såg idag.

Nej.. De pilar kom någon gång efter sommaren förra året. Tidigare stod det en skylt med texten.... Här slutar allmän väg... Och då kunde du parkera där gratis...
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har vi någon medlem som kan förklara detta för en enkel husbilsplatsadmin utan examen i parkeringsskyltningsjuridik, om han fattat rätt eller fel?

Visa bilaga 206563

Som jag tolkar det:
Områdesmärket med förbud att parkera fordon börjar vid skylten
Man får parkera inom området där det är tillåtet att parkera, precis som bilarna gör i detta fall då det är skyltat att man får parkera mot vattenkanten.
Rätt eller fel?
Jag tolkar det som du. Gäller så långt området varar eller tills en ny skylt säger något annat.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tycker att rubriken stämmer så jag tar det här. Någon som funderat på detta, jag har inte behövt fundera på det förrän idag? Är det bakre delen på bilen som räknas eller är det hjulaxeln i linje med skylten? Ytan bakom Sprintern är där parkeringsförbud. Beroende på vilket fordon man kör så kan överhänget var en meter eller mer.
20210311_113755[1].jpg
20210311_113825[1].jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen