• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda igen

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Kanske jag riktar denna fråga till jankro,eller nån som har koll, har tappat ur oljan ur växellådan idag, hittar bara en plugg, finns en till ganska långt fram 21mm,men vågar inte öppna den. Kanske ni har nån bild, tacksam för svar Gusta. 2,5td 90
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ingen bild tyvärr, men på min bensin så fyller man igenom hålet som backkontakten sitter i.
Det går två kablar till denna kontakt.
Under på min finns det två pluggar som skall öppnas.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jankros tråd. Kanon bra

 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns två pluggar som man tömmer ur den ena sitter nära differentilalen, det är magnetpluggar som man får orka av och se om det finns spån, det fanns det på min på den bakre. Fick in ett finger och det låg lite spån i botten på lådan.
Man får ta bort reservhjulet och på min bil som har diesel slangen till luftrenaren och själva luftrenaren.
Sitter en kontakt för backlampan på lådan ta bort kontakten och skruva loss själva kontakten.
Blir ett ganska smalt hål för att få ner oljan jag hade en tryckluftsslang av plast som används till tryckluftscylindrar borrade hål i plasdunkens lock. Finns även oljesticka man kan fylla genom hålet men svårt att komma åt. Tror det ska vara 1,6l men man ska överfylla tror jag har 1,75l men har hört om 1,85l. JANKRO har en lång information om allt som rör växellådan med mycket foton. Antar att du har fiats turbodiesel jag har citroens och jankro bensin, men växellådan är ganska lik.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, min oljesticka är tydligen orginalmärkt 6-6,5 cm, finns inga andra märken, har det kommit nyare stickor eller. Kan jag lita på detta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det finns flera historier om oljenivåerna, felmärkta stickor och ändrade stickor som monterades efter och du verkar ha en sticka som har rätt märkning för rekommenderad oljenivå.
Men du har väl tömt all olja ur lådans båda pluggar nu. Vid den felaktiga låga märkningen så var det bara ca. 1.25L i lådan och man kan ha uppåt 1,8L.
Så häll i 1.7 eller så, och kolla nivån på stickan. Men som sagt max. 1.8.
Som jag skrivit tidigare så står oljenivån då hela tiden uppe vid packboxen till ingående axeln så det är bra om den är helt ok.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
JANKRO du glömde din rekommendation om vilken olja du tycker är bäst, jag följde din rekommendation och efter 2000mil fungerar den bra.
Kostar lite men spelar ingen roll när lådan kanske betyder skrotad husbil på en äldre om det blir ras.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. :). Både jag och många andra som har fyllt modernare olja i de äldre lådorna, både -82 till -94 och -95 till -02 har märkt en skaplig skillnad kanske femtio mil eller så efter bytet när den nya oljan trängt in överallt, bl.a. lite lättare att växla. Det finns lite olika sorter, men en som funkar bra enligt mig och många andra är en olja som heter Red Line-Shockproof. Den finns i olika viskositeter, men den som stämmer för fiatlådor är Lightweight.

Denna
RED LINE LightWeight ShockProof.JPG

Reparation på burk finns ju inte, men betydlig förbättring på burk finns om det inte har gått för långt.

Den brukar finnas på Mekonomen bl.a.

M.v.h. JANKRO.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, jag har skrapning vid nedväxling från femman gamla systemet med dubbeltrampning hjälper , hjälper det verkligen att byta till red line
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju bli bättre, hade ju det problemet med vwcaddy där jag dubbeltrampade vid nedväxling. Fick den billigt tänkte byta låda eftersom den bråkade även vid uppväxling. Det är ju slitna synkringar som är orsaken så dreven har olika varvtal när man växlar.
Normalt renoverar man lådan eller köper en ny som inte finns bara beg som kan vara sämre.
Felet är dyrt blir nog ofta orsaken till skrot tillsammans med andra småfel.
Man kan ta en rövare det gjorde jag och slå i RVS, sök på google. Lagar säkert inte synkringar men friktionen minskar och det verkar som om hjulen har lättare att synka då.
Men om inte oljan i växellådan är bytt på länge följ JANKROS råd.
Det är lite av vinna eller försvinna. Bilen blir ju lätt skrot annars. Växla långsamt ha inte bråttom.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, min låda är inte dålig så, lite trögväxlad, jag har hällt i de olja ni rekommenderar, tömde den i båda pluggarna, bara att vänta och se, sommarn försvann ju.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kommer nog bli bättre efter några mil. Det gäller också att motorn går ner ordentlig på tomgång en hög tomgång gör att främst ettan blir svår att få i.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej, min låda är inte dålig så, lite trögväxlad, jag har hällt i de olja ni rekommenderar, tömde den i båda pluggarna, bara att vänta och se, sommarn försvann ju.
Äldre FIAT-lådor kan vara lite trögväxlade + problemet med den veka 5'e växeln som inte är integrerad i lådan utan är påbyggd längst bak. Funderade länge, pratade med Jankro som rekommenderade Red Line's Lightweight Pro & så fick det bli. Har nu använt denna olja i 2 husbilar med väldigt bra resultat. Den reparerar naturligtvis inget men den underlättar lådans funktion & smörjning av framför allt 5'e växeln.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Äldre FIAT-lådor kan vara lite trögväxlade + problemet med den veka 5'e växeln som inte är integrerad i lådan utan är påbyggd längst bak. Funderade länge, pratade med Jankro som rekommenderade Red Line's Lightweight Pro & så fick det bli. Har nu använt denna olja i 2 husbilar med väldigt bra resultat. Den reparerar naturligtvis inget men den underlättar lådans funktion & smörjning av framför allt 5'e växeln.

Jag förstår inte riktigt hur den kan förbättra smörjningen till 5:an, det gör man ju genom att höja oljenivån i växellådan. Vår växellåda har
hittills gått 26.000 mil med original rekommenderad olja, och 3 oljebyten, vilket jag tror är viktigare än dyra "specialoljor" 5:an är fortfarande original..?! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
När man ändå höjer nivån kan man lika gärna ha en bra olja kostnaden är ju försumbar jämfört med ett ras. Det första jag gjorde på min bil var att slå i rvs. Första turen var till Linköping och det tjöt i lådan på vissa varv ca 90 på femman. På hemvägen blev det tystare hela tiden. Så småningom blev det byte igen och då med red line och den har aldrig gått bättre.
Ett fel som kan bli är att motorfästena blir dåliga speciellt det bakre som sitter i lådan då vrider sej spaken vid olika belastning och ställer problem. Man märker det tydligt om man gasar och släpper gasen och om växelspaken rör sig mycket har man dåliga motorfästen inget man ser utanpå sånt kan man göra själv ett bytte jag i spanien på verkstad det andra bytte jag på campingplatsen det tredje bytte jag på parkeringen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När man ändå höjer nivån kan man lika gärna ha en bra olja kostnaden är ju försumbar jämfört med ett ras. Det första jag gjorde på min bil var att slå i rvs. Första turen var till Linköping och det tjöt i lådan på vissa varv ca 90 på femman. På hemvägen blev det tystare hela tiden. Så småningom blev det byte igen och då med red line och den har aldrig gått bättre.
Ett fel som kan bli är att motorfästena blir dåliga speciellt det bakre som sitter i lådan då vrider sej spaken vid olika belastning och ställer problem. Man märker det tydligt om man gasar och släpper gasen och om växelspaken rör sig mycket har man dåliga motorfästen inget man ser utanpå sånt kan man göra själv ett bytte jag i spanien på verkstad det andra bytte jag på campingplatsen det tredje bytte jag på parkeringen.

Jo, det är mycket Woodoo i oljor? För min del är det viktigare att använda olja exakt efter biltillverkarens rekommendationer, byta med rimliga intervall och att använda kvalitetsolja där det står någon bakom produkten, och inte private brand, där man inte har en aning om vad som hamnar
i dunkarna, ena gången från den ena leverantören, andra gången från den andra, beroende på vem som gav det lägsta budet i upphandlingen senast.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hur många sorters vin finns det till olika priser? Biltema var ju lite för billiga och sålde återvunnen olja. Oljepriset vid byte är ju försumbart med vad det kostar att laga delarna. Kan man genom skötsel och vettigt körsätt få ut fler mil av sin husbil då gör man ju det. Att lyssna på en expert ingår i det eftersom det dom kan ligger bra mycket över vanligt folks kunskap.
Min kunskap är mycket begränsad jag väljer att lyssna på de som kan mycket mer och det har fungerat i många år, ödmjukhet är en bra förmåga att odla upp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur många sorters vin finns det till olika priser? Biltema var ju lite för billiga och sålde återvunnen olja. Oljepriset vid byte är ju försumbart med vad det kostar att laga delarna. Kan man genom skötsel och vettigt körsätt få ut fler mil av sin husbil då gör man ju det. Att lyssna på en expert ingår i det eftersom det dom kan ligger bra mycket över vanligt folks kunskap.
Min kunskap är mycket begränsad jag väljer att lyssna på de som kan mycket mer och det har fungerat i många år, ödmjukhet är en bra förmåga att odla upp.

Man kan ju inte relatera allt till inköp/renovering av en redan risig växellåda, f.ö. blir ju några byten med Redline eller motsvarande annan olja en avsevärd slant som skulle bidra bra till reservdelskostnaden för en växellådsrenovering! :) Om du vill uppnå samma funktion som designeroljan gör kan du byta till en tjockare vanlig växellådsolja. Det fungerar utmärkt för 3-säsongsåkare, bilen blir lite trögväxlad de första minuterna på vintern men annars en rimlig lösning i väntan på att lösa det verkliga problemet med den slitna växellådan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag förstår inte riktigt hur den kan förbättra smörjningen till 5:an, det gör man ju genom att höja oljenivån i växellådan. Vår växellåda har
hittills gått 26.000 mil med original rekommenderad olja, och 3 oljebyten, vilket jag tror är viktigare än dyra "specialoljor" 5:an är fortfarande original..?! :)
Mycket enkelt, "specialoljan" har en del unika tillsatser som ger den bättre bärighet än vanliga mineraloljor + att den är lättflytande & penetrerande. En originalolja är den billigast möjliga olja som uppfyller motorproducentens ställda krav, men den behöver inte vara den bästa för det. Använder man växellådan med förstånd så kan den leva länge. 5'an däremot är ju så klen & dåligt smord & då tycker i alla fall jag att en "specialolja" är ett bättre alternativ som gjort underverk med mina växellådor.
 
Toppen