• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga husbil

F

F.d. 17874

Guest
Hrj allihopa!
Är det någon som har erfarenhet av att bygga egen husbil, typ Ford Transit för 2 personer, ritningar, planlösningar, toa, kök etc,
Jag har tänkt med ett fräscht chassi runt 95 eller senare som en första husbil som även kan användas vintertid
mvh Anders
 
F

F.d. 53376

Guest
Sv: Bygga husbil

Hej Anders!
Du kan gå in och titta på mitt husbilsbygge på adressen Husbilsbygge 1
Jag byggde på en VW T4 2,5 aut 1996 och med en begagnad husvagnsinredning.
Den fungerade underbart bra men saknade toa vilket gjorde att vi sålde den ivåras. Nya ägarna är också nöjda.
Mycket roligt att bygga själv.
Lycka tiill!
Ingemar
 
F

F.d. 17874

Guest
Sv: Bygga husbil

Hej o tack Ingemar!
Tänkte det skulle vara roligt o prova med en fräsch bil som underlag, typ Ducato, Boxer eller liknande , med någon form av beg husvagnsinredning.Hade du någon ritning o gå efter eller byggde du efter plats i bilen?
mvh Anders
 
F

F.d. 53376

Guest
Sv: Bygga husbil

Hej!
Ursäkta det sena svaret men jag har just kommit hem från en 300 mils resa till Kiruna/Abisko mm
Jag byggde sas på plats. Gjorde bara en grov skiss.
Lycka till än en gång!

Ingemar
 
F

F.d. 17874

Guest
Sv: Bygga husbil

Hej Ejders!
Har du några tips o trix,
vilken modell utgick du ifrån?
trevlig helg
/Anders
 
F

F.d. 53376

Guest
Sv: Bygga husbil

Hej igen Anders!

Om du menar husvagnsmodell så blir svaret att jag inte vet då jag fick inredningen av en bekant. Modellen spelar nog inte heller någon roll när man i alla fall får anpassa den till bilmodellen. I övrigt hänvisar jag dig till min hemsida.
// Ingemar
 

Lars N.

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
141
Medlemskap
2024
Sv: Bygga husbil

Hej Anders Med flera


För några år sedan när vi började fundera på att lämna husvagnslivet till förmån för husbil.
Först började vi fundera på vilka behov och krav vi tyckte var viktiga vid val av husbil som ex.
Liten och smidig och bekväm för två: Två bekväma sängar och kyl i rätt höjd två bekväma stolar toa mm.
Vi letade på olika husbilsfirmor blocket Elmia mm. Men vi fann inget som passade våra behov.
De kompakta husbilarna är ofta alkovmodell eller mycket trånga kompaktmodeller kyl på golvet små förvaringsutrymmen och det verkar gått inflation i att få plats med så många sängplatser som möjligt.
Så det slutade med att vi fick bygga en egenkonstruerad husbil enligt våra krav.
Så det var bara att börja leta efter en bra och inte för gammal bil
Efter en tids letande hittade vi en Citroen Jumper med stora skåpet, som redan var ombyggd till husbil och typad som lätt lastbil med bostadsinredning.
Det första var att riva ut allt och ta tillvara på det matnyttiga.
Sedan började arbetet att mäta konstruera enligt eget huvud.
Nu efter några års användning är vi riktigt nöjda med resultatet men efter varje sommarkommer vi på något som går att utveckla och förbättra.
Några bilder på vår husbil finns i detta forum under Min husbil och Lars N.

Med vänlig hälsning.
Lars N.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Bygga husbil

Jag hade en hemsida en gång i forntiden, ja i denna världen är 6 år forntid. Det som var början till en sida om ställplatser och husbilsåkande som jag sedan flyttade över till en annan klubb men här är resterna av den. Jag hittade den på servern, därav länkens namn och att det ser lite "fattigt" beror på att jag rensat och lämnat kvar det jag skrev om byggnation av " Postbilen" om du är intresserad. Jag kommer att ta bort resten när jag är klar med kartorna i HBK och vill leka med annat.
Här är länken dit: mhc2104 bygger bobil
 
F

F.d. 6330

Guest
Sv: Bygga husbil

Jag känner en herre som med fogsvans, centrumtappar och formplywood inrett ett antal Toyotabussar. Konceptet var att kunna plocka ur inredningen vintertid enkelt och snabbt. Hela inredningen hölls fast med enbart en enda skruv. Resten kilade fast varandra. Låter smart tycker jag. Enligt han själv har han enbart använt fogsvans när han kapat för att få så lite spill som möjligt.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Bygga husbil

Eftersom frågan hemmabygge kom upp igen passar jag på att göra reklam för vårt projekt!

Undrar stillsamt över vitsen med en skruv som håller ihop allting? Mindre spill??? Löpande bandprincip?

Inga standardmått stämmer ju i verkligheten och en bit av äventyret är ju just att lösa de praktiska problem som uppstår! Och framförallt få göra en personlig design och använda sin fantasi och skaparglädje!

Men för all del jag kan ha fel ......

/elisabeth
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bygga husbil

Hej
Jag räknade för några år sedan på vad det kostade att bygga en. Fönster, toalett, värmare, pump´plywood, isolering plus inköp av en bil. Insåg då att det är billigare att köpa en begagnad husbil. Samt att det är enklare. Den dagen man vill sälja. Men samtidigt är det nog jäkligt kul att bygga en egen. Funderar du på att bygga om en Boxer så finns det tillverkare som gör det, bl.a Knaus och säkert fler. Så det är bara att gå ut på nätet så hittar du ideer och tips från fabriksgjorda husbilar.
Lycka till
 
B

Boxer

Guest
Sv: Bygga husbil

Min bil är byggd av en firma som heter Scandimobil i Falköping.
Den är väldigt välbyggd,liten och lättkörd men med allt man behöver för 2 personer. Byggd på en Peugeot Boxer stora skåpet.
** SCANDI MOBIL ** - scandimobil.se - ** ligger det några planlösningar.
Kan tänka mej att det är användbart även för hembyggen.
Claes, som har byggt den, är en mycket trevlig och hjälpsam person om man vill fråga något.
 
Senast redigerad av en moderator:

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Bygga husbil

Hi
jo nog har man klarat av det största bygget en Dodge maxivan som jag kapade bakom framstolarna och byggde ett eget alkovskåp på

sedan någon 508 har jag fixat
 
Toppen