• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Låter som urtrampningslagret men...

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Hallå! Nyblivna ägare och medlemmar här som behöver lite hjälp med vår första husbil.

Vi har nyss köpt en femväxlad Peugeot J5 280 Pillos 1987 och har lite oljud i den. Det låter som urtrampningslagret skrapar när man står stilla med friläge ilagt och uppsläppt koppling, men när man trampar ner kopplingen så försvinner oljudet. Tycker även att den låter ganska mycket vid landsvägskörning, men det är ju en gammal bil. Vad jag har kunnat googla mig fram till är att det istället kan vara växellådan, och då förmodligen ett lager som kan vara boven? Har tittat på eBay men hittar två olika lager.

Någon som har lite input att dela med sig av?

(har inga problem med att skruva själv)

Hälsningar Glenn och Linda
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ett byte av olja i växellådan kan göra underverk om det mest rör sig om lite oljud och den fungerar bra i övrigt. Klart värt att testa innan man river ner något.
Omega 690 och Redline är två märken av specialoljor som är populära att byta till.
Jag har själv erfarenheter från Omega 690 i en bil från -89 och det blev stor skillnad i ljud från lådan. Att den även blev mer lättväxlad kom som en bonus.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade det ljudet också men det försvann så småningom har ju både rvs och redline i lådan.
Det kan också vara så att lagret rostat på min bil samma kaross och motor gick slangen från vattenavrinningen till luft intaget ner på växellådan så kopplingen rostade fast.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Prova med att byta oljan i vxl lådan, låter inte som att det är urtrampningslagret som för oljud, utan något lager i lådan eller hela lådan p.g.a. För lite olja i.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag använder denna oljan i lådan Heavy ShockProof® - RedLineOil inköpt på Mekonomen. Det går åt ca. 2,8 liter vid överfyllning.
Börja med att göra ett oljebyte till den olja som rekommenderas för din växellåda och överfyll den med 0,3-0,5L för att säkerställa att 5:an
får ordentlig smörjning i alla lägen. Om lådan är oskadad kommer du förmodligen att märka stor skillnad i hur den fungerar.
Glöm inte kolla i den gamla oljan om du hittar några metallrester, det ger en bra indikation till lådans kondition.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej i din gamla låda från 1987 av första versionen så skall du inte ha i mer än max. 1.8 Liter.
Original är det så lite som 1.25 L men viss felmärkning av oljestickor och problem med smörjning av femmans växel m.m. gör att viss överfyllnad bör ske men som sagt absolut max 1.8 Liter.

Här har du original markeringen (två streck) som är väldigt snål och troligen ca. 1.25 L.
Den röda ensamma markeringen är rekommenderad ny nivå ca. 1.6 L.
Det blåa frågetecknet är troligen ungefär 1.8 L. och absolut max.

Oljesticka.JPG

M.v.h. JANKRO.

Ps. Vid 1.8 L så börjar oljenivån vara uppe vid packboxen till ingående axeln i växellådan så det kan bli lite känsligt om packboxen är sliten.
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Grundproblemet låter som urtrampningslagret.
Har inget med växellådan att göra, utan är en del av kopplingen
Du borde fixa detta, men det är ett stort jobb då växellådan måste demonteras för att komma åt lagret.
Byt hela kopplingen då allt ändå är nere
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
JANKRO: Väldigt bra bild och förklaring! Hittade stickan idag och den var fylld mellan ”original” och ”ny markering” av förra ägaren.

Anna & Claes: Vad jag kommer ihåg så ska det låta när man trampar ner kopplingen om det är urtrampningslagret. Inte tvärtom. Trycker man ner kopplingen så trycks ju lagret mot solfjädern och får då jobba.

Har bytt urtrampningslagret på någon gammal amazon i ungdomen, så jag är ingen främling för att skruva. Däremot kände jag mig lite ringrostig i ämnet och kände att jag ville fråga.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hittade det här i en felsökningsanvisning för växellådan.

ThE' clutch is noisy while the
pedal is fully released.
The clutch is wrongly adjusted.

The clutch is noisy while the
pedal is depressed.
The clutch release bearing is worn or damaged
Så det är justering som behövs verkar det som. Det är ju en vajer till kopplingen så inte altför svårt att justera.
I min låda hällde jag i ca 1,65l om jag minns rätt, man vill ju inte det ska kunna fukta igenom en dålig axeltätning och den sitter ju inuti lådan så inte lätt att byta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, urtrampningslagret ligger an mot solfjädern hela tiden och snurrar med i stället som normalt att det blir lite mellanrum.... Ja låter lite underligt men så gjorde Fiat. Det som märks vartefter lamellen blir sliten och solfjädern/urtrampningslagret kryper bakåt är att kopplingspedalen kommer högre och högre upp. När man justerar den nere vid kopplingsarmen vid svepet så skall pedalens höjd justeras så den är någon cm. högre än bromspedalen.
Om det är tyst när kopplingspedalen är nere och börjar låta när man släpper upp den så är det en pytteliten chans att lagret är tyst när det har full belastning men låter när det bara flyter med lite lagom. Men det är bara att lägga sig framför bilen och dra lite i kopplingsarmen "bakåt". Då lämnar lagret solfjädern samtidigt som kopplingspedalen lyfts uppåt inne i bilen, Det är den lilla kraften eller tyngden av pedalen som hela tiden håller urtrampningslagret mot solfjädern.
Om det låter när man släpper upp kopplingen i friläge så är det högst troligt att det är växellådan som låter..... Alla växellådor av första generationen låter i kombination med dålig ljudisolering upp till hytten. Sedan är frågan hur mycket och hur det låter. Nästan allt inne i lådan snurrar ju även när bilen står still i friläge, ingående axel, alla fem växelkugghjulen som är glidlagrade på sin utgående axel som står still och synkningarna/ingreppshylsorna som glider mot sina gafflar m.m.
Det viner och låter en hel del men det skall inte vara något otäckt ljud eller malande.
Här har du en länk till en liknande fråga för några veckor sedan.

Den här bilden finns där också, med lite förklaringar m.m. Lådorna är lika i alla bilar av första generationen, men både utväxlingar och vissa lager är lite olika beroende på bil, samt bl. a. Peugeot diesel har annan konstruktion utvändigt med fästen för div. tillbehör uppe på växellådan.
Växellåda lager.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jankro, det är alltid en fröjd att läsa dina inlägg.
Man imponeras av det arbete du lägger ner för att dela med dig av det du kan.
Alltid välskrivet och informativt, riktig fakta och kunskap utan att skriva någon på näsan. Skulle man skriva ut många av dina inlägg/trådar och häfta ihop dom så skulle man få en suverän verkstadshandbok eller teknisk manual till husbilen.

Ibland önskar man det fanns någon form av seniormedlemskap eller status typ "Gurumedlem", "Hederstekniker"eller "Stormästare" som medlemmar kan få.
Du skulle få min röst direkt. bock.gif
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Men det är bara att lägga sig framför bilen och dra lite i kopplingsarmen "bakåt"

Tolkningsfråga antar jag, men vad menar du med ”bakåt” när du samtidigt säger ”dra”? Mot bilens bakaxel eller mot dig eftersom du ligger framför bilen? Jag skulle tolka det som om du ligger framför bilden och drar så blir det i bilens färdriktning, alltså framåt huven.

Åt vilket håll skulle du tippa på att det lutar? Att det bara är en justeringsfråga, att urtrampningslagret behöver bytas, eller att det är lagren i lådan som behöver bytas?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
JANKRO: Väldigt bra bild och förklaring! Hittade stickan idag och den var fylld mellan ”original” och ”ny markering” av förra ägaren.

Anna & Claes: Vad jag kommer ihåg så ska det låta när man trampar ner kopplingen om det är urtrampningslagret. Inte tvärtom. Trycker man ner kopplingen så trycks ju lagret mot solfjädern och får då jobba.

Har bytt urtrampningslagret på någon gammal amazon i ungdomen, så jag är ingen främling för att skruva. Däremot kände jag mig lite ringrostig i ämnet och kände att jag ville fråga.
Var nog lite snabb här ☺️ Helt rätt som du säger, men att ljudet påverkas av kopplingspedalens läge gjorde att jag för fort angav detta lager som orsaken till missljudet. Självklart kan det vara andra orsaker som ex Jankro förmedlar.
För att utesluta lagret så föreslår jag det samma, lägg dig under bilen att putta/dra på kopplingsarmen och lyssna om ljudet ändrar karaktär
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tolkningsfråga antar jag, men vad menar du med ”bakåt” när du samtidigt säger ”dra”? Mot bilens bakaxel eller mot dig eftersom du ligger framför bilen? Jag skulle tolka det som om du ligger framför bilden och drar så blir det i bilens färdriktning, alltså framåt huven.

Åt vilket håll skulle du tippa på att det lutar? Att det bara är en justeringsfråga, att urtrampningslagret behöver bytas, eller att det är lagren i lådan som behöver bytas?
---------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, bakåt var kanske lite tokigt skrivet. Bakåt i förhållande till hur vajern drar.... Åt andra hållet än vad kopplingsvajern drar armen, låter bättre.
Urtrampningslagret skall sitta fast på armen/sin gaffel där inne med två fjädrande fästen (röda pilar) och följa med bort från solfjädern och då ev. stanna och tystna om det låter. Om du trycker på armen åt samma håll som vajern drar så lägger du an lagret mot solfjädern och lagret börjar snurra med solfjädern.
Urtrampningslager.JPG
Men jag tror tyvärr inte att det är urtrampningslagret som låter eftersom oljudet kommer när trycket egentligen släpper på det, och allt i lådan börjar snurra runt.
Vad det sedan i så fall är som låter illa i lådan är lite svårt att gissa. Kan vara något lager eller en kombination. Det sitter en hel del shims mellan kugghjulen på utgående axel, och i bakkant sitter det en plåt som klämmer fast de bakre lagren som kan vara nött av påfrestningarna och inte längre klämmer rejält,,,,,, växelgafflarna kanske, m.m.
Det "första" lagret på ingående axeln är ett vanligt kullager 6206 men egentligen med plast/komposithållare (TN) till kulorna.
Men de övriga lagren är special, förutom de två vinkelkontaktrullagren (5 och 6 på bilden) som sitter och håller krondrevet, men de rör ju inte på sig förrän bilen rullar.

Vet ej om Ron984 som länken gick till har fixat något med sitt oljud och lager än.

Om du orkar och vill så kan du plöja genom när jag renoverade en låda för snart sex år sedan.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen