• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 2.8 tdi/ 3.0 tdi

F

F.d. 57471

Guest
Hej allihopa!
Fråga ang Fiats motorer...
Vi har köpt en Dethleffs husbil från 2004 som motorn sägs vara utbytt från 2.8tdi 128hk till en 3.0btdi 160hk är dessa motorer byggd på samma block?
Varför jag frågar är för att vi har vibrationer som påminner om dåliga motorkuddar och när jag kikar på dessa tyck dom vara lite modifierade, vilket ger mig lite frågetecken.

Bästa hälsningar
Peter (nybliven husbilsägare)
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Vibrationerna vet jag ingenting om men se upp med växellådan. Den 5-växlade lådan i originalutförande är mycket känslg för segdragning på 5-an. Med den större motorn kan det vara frestande att köra på lågt varv.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Humm
en 2004 med 2.8 å 128hk borde rimligen va en JTD 8140.43 finns som 128 och 145hk cirka då i 244
TDi kallades väll 2.8 motorn som fanns fram till 02 i 230 chassit.
alldeles oavsett så känner iaf inte jag till någon 3.0 maskin som passar rakt i det chassit så om någon har skohornat ner en generation nyare 3.0 maskin så kan det säkert behövts en å annan lösning som kanske inte lever upp till original nivå.
en bild på Installationen skulle vara intressant.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vibrationerna vet jag ingenting om men se upp med växellådan. Den 5-växlade lådan i originalutförande är mycket känslg för segdragning på 5-an. Med den större motorn kan det vara frestande att köra på lågt varv.
Den "klena" växellådan försvann 2002. Den var i sig inte dålig utan det var bara 5:an som var en påbyggnad på FIAT's 4-växlade låda som hade en dålig konstruktion av smörjningen. Smörjningen som är en stänksmörjning av 5:ans växel gick till så att oljan stänkte upp i en ränna & rann i i påbyggnaden av 5:e växeln. Detta fungerade inte vid låga motorvarv på 5:e växeln. För att motverka detta överfyllde man lådan med 2-3 dl olja & köra under 70 km/tim på 5:an.
Fram t.o.m 2001 var motorn på 122 hk & benämndes idTD. Från 2002 var den på 128 hk & benämndes JTD.
 
Toppen