Igår redan vid frukosten ringde vår fasta telefon - och den är inte så aktiv nuförtiden, vi klarar ju av det mest på mobilen.
Det var en trevlig ung man från Nordea som frågade om vår yngsta dotter befann sig i Australien? Jag svarade att hon bara är femton år och befann sig i Stockholm kvällen innan i alla fall.
Någon hade försökt ta ut pengar på hennes kort - troligen en rejäl summa eftersom banken reagerade.
Nu skulle hon få ett nytt kort och inte använda det gamla under tiden, det var spärrat.
Min tanke efteråt var att just såna samtal kan leda till omvända resultat - ett tömt konto! Men vi lämnade aldrig ut några koder eller personuppgifter under samtalet, det var han som försåg oss med information.
Ska man behöva ringa tillbaka på ett sånt samtal? Ska man kolla om bankens säkerhetsavdelning verkligen har öppet kl 10.00 en söndag förmiddag?
Jag förstår att skickliga bedragare kan lura av folk både det ena och det andra utan att de är särskilt naiva. Det räcker med att man har en ärlig och positiv syn på sina medmänniskor, vilket är sunt och humant.
/elisabeth
Det var en trevlig ung man från Nordea som frågade om vår yngsta dotter befann sig i Australien? Jag svarade att hon bara är femton år och befann sig i Stockholm kvällen innan i alla fall.
Någon hade försökt ta ut pengar på hennes kort - troligen en rejäl summa eftersom banken reagerade.
Nu skulle hon få ett nytt kort och inte använda det gamla under tiden, det var spärrat.
Min tanke efteråt var att just såna samtal kan leda till omvända resultat - ett tömt konto! Men vi lämnade aldrig ut några koder eller personuppgifter under samtalet, det var han som försåg oss med information.
Ska man behöva ringa tillbaka på ett sånt samtal? Ska man kolla om bankens säkerhetsavdelning verkligen har öppet kl 10.00 en söndag förmiddag?
Jag förstår att skickliga bedragare kan lura av folk både det ena och det andra utan att de är särskilt naiva. Det räcker med att man har en ärlig och positiv syn på sina medmänniskor, vilket är sunt och humant.
/elisabeth