Jag valde att montera ett Defa DVS90 då det är enkelt att anpassa och går att styra via original fjärrkontroller.
Inköp gjordes på Autoexperten, bra pris och snabb service. Listpriset är ca: 2495:- men det blev lite rabatt. Att tänka på vid installation av detta larm är att man måste programmera det. Man ansluter helt enkelt larmenheten till en dator med hjälp av en vanligt USB-kabel. Sedan kan man med hjälp av Defa programmet DEFA-Express installera rätt programvara i larmet samt konfigurera vilka larmingångar man vill använda. En annan finess är att man dessutom får ut en larm historik. Detta underlättar enormt vid eventuellt framtida strul.
Jag valde mjukvara för Fiat Ducato 2010 Motorhome.
Att installera larmet är inte speciellt avancerat för den som kopplat lite sådant här förut. man måste dock tänka sig för vad man gör då larmet kopplas in på bilens CAN-Bus. Det kan gå riktigt fel om man klantar till det.....
Kort sagt är det två tåtar till CAN-busen samt plusmatning och minus/jordning. Sedan skall det in en kabel från sirenen/huvkontakten samt att man skall montera ljusdioden/glaskross-sensorn på rutan.
Sedan en tamp till Hazard dvs varningsblinkersen
Det som var lite lurigt var att få dit huvkontakten på ett vettigt sett. Den sitter uppe vid huvgångjärnet på förarsidan och sirenen sitter i den berömda hängrännan under framrutan.
Jag valde i det första steget att köra larmet helt utan magnetbrytare till dörrar och luckor. Då jag inte hade tid att fixa det då. Utan det håller jag på med nu.
En bild på hur jag tänkt med larmingångarna.
När jag monterade på pluskabeln på batteriet så var larmet med på notorna på en gång.
GLÖM INTE att demotera både 230 kabeln till husbilen och pluskabeln på batteriet.
Annars har ni 12V från laddaren fast batteriet är borta, då kan det bli tokigt.
Monteringen gick således galant. Så nu återstår att montera dörrbrytare och brytare på gasollucka o garagelucka. Jag använder vanliga magnetbrytare från Kjell och Co. Har nu dragit en fyrledad kabel från larmet tvärs under instrumentpanelen vidarevid höger dörrtröskel förbi den lilla soffan vid gasol kofferten för att sedan hamna vid dörren, runt den och ned till garageluckan.
När jag monterade bort dubbelgolvet i stuven under soffan fann jag detta klanteri.
De som monterade solcellen tyckte man kunde dra kabeln på detta viset. Sedan lade man på dubbelgolvet med dess ribbor tvärs över kabeln. Det ser ju inte så bra ut att passera gasolröret så där heller.....
Vilka som gjort det jobbet återkommer jag med efter att de har fått förklara sig.
Jobbet med magnetkontakterna går vidare...
En liten kort recension så är långt med larmet.
+Skönt med en fjärrkontroll
+Flexibelt och ändå enkelt.
- fellarmat vid -20 grader troligen på glaskross-sensorn enligt Defa. Diagnosen gav konstig felorsak.
Men jag ställde ned känsligheten ett steg. Kabe som monterar detta larm på sina bilar sätter glaskrossen högst upp på rutan, de kanske är därför, vem vet.
Jag har helt valt bort inre rörelse-sensor då jag vill larma bilen när vi sover i den. Får se om jag ändrar mig.
Inköp gjordes på Autoexperten, bra pris och snabb service. Listpriset är ca: 2495:- men det blev lite rabatt. Att tänka på vid installation av detta larm är att man måste programmera det. Man ansluter helt enkelt larmenheten till en dator med hjälp av en vanligt USB-kabel. Sedan kan man med hjälp av Defa programmet DEFA-Express installera rätt programvara i larmet samt konfigurera vilka larmingångar man vill använda. En annan finess är att man dessutom får ut en larm historik. Detta underlättar enormt vid eventuellt framtida strul.
Jag valde mjukvara för Fiat Ducato 2010 Motorhome.
Att installera larmet är inte speciellt avancerat för den som kopplat lite sådant här förut. man måste dock tänka sig för vad man gör då larmet kopplas in på bilens CAN-Bus. Det kan gå riktigt fel om man klantar till det.....
Kort sagt är det två tåtar till CAN-busen samt plusmatning och minus/jordning. Sedan skall det in en kabel från sirenen/huvkontakten samt att man skall montera ljusdioden/glaskross-sensorn på rutan.
Sedan en tamp till Hazard dvs varningsblinkersen
Det som var lite lurigt var att få dit huvkontakten på ett vettigt sett. Den sitter uppe vid huvgångjärnet på förarsidan och sirenen sitter i den berömda hängrännan under framrutan.
Jag valde i det första steget att köra larmet helt utan magnetbrytare till dörrar och luckor. Då jag inte hade tid att fixa det då. Utan det håller jag på med nu.
En bild på hur jag tänkt med larmingångarna.
När jag monterade på pluskabeln på batteriet så var larmet med på notorna på en gång.
GLÖM INTE att demotera både 230 kabeln till husbilen och pluskabeln på batteriet.
Annars har ni 12V från laddaren fast batteriet är borta, då kan det bli tokigt.
Monteringen gick således galant. Så nu återstår att montera dörrbrytare och brytare på gasollucka o garagelucka. Jag använder vanliga magnetbrytare från Kjell och Co. Har nu dragit en fyrledad kabel från larmet tvärs under instrumentpanelen vidarevid höger dörrtröskel förbi den lilla soffan vid gasol kofferten för att sedan hamna vid dörren, runt den och ned till garageluckan.
När jag monterade bort dubbelgolvet i stuven under soffan fann jag detta klanteri.
De som monterade solcellen tyckte man kunde dra kabeln på detta viset. Sedan lade man på dubbelgolvet med dess ribbor tvärs över kabeln. Det ser ju inte så bra ut att passera gasolröret så där heller.....
Vilka som gjort det jobbet återkommer jag med efter att de har fått förklara sig.
Jobbet med magnetkontakterna går vidare...
En liten kort recension så är långt med larmet.
+Skönt med en fjärrkontroll
+Flexibelt och ändå enkelt.
- fellarmat vid -20 grader troligen på glaskross-sensorn enligt Defa. Diagnosen gav konstig felorsak.
Men jag ställde ned känsligheten ett steg. Kabe som monterar detta larm på sina bilar sätter glaskrossen högst upp på rutan, de kanske är därför, vem vet.
Jag har helt valt bort inre rörelse-sensor då jag vill larma bilen när vi sover i den. Får se om jag ändrar mig.