Installation av lithiumbatteri
Sammanfattning
Hela installationen kan sammanfattas i följande tabell
För att få veta varför och hur är det bara att läsa texten nedan. Den är uppdelad i en teoridel och en del för monteringen.
Installation av lithiumbatteri - Teori
Bakgrund
Jag har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014. Mina bodelsbatterier, Varta 2x95Ah, börjar sjunga på sista versen varför jag har bestämt mig för att ersätta dem med 2st lithiumbatterier.
Syfte och mål
Syftet med denna tråd är att beskriva hur mitt byte till lithiumbatterier går till.
Jag försöker göra installationen så enkel och säker som möjligt.
Målet är att beskrivningen skall vara så enkel och fullständig att andra skall kunna göra en liknande installation.
Avgränsning och förbehåll
Beskrivningen avser installation av
Försöker undvika så mycket ”fikonspråk” som möjligt varför jag inte går in något djupare på effekt, spänning och strömstyrka mm.
Installationen utgår ju ifrån min husbil med den utrustning den har men jag tror att mycket av beskrivningen är tillämpbart även på bilar med delvis annan utrustning.
Denna beskrivning är bara ett komplement till leverantörernas installationsanvisningar och inte en ersättning av dem.
Förutsättningar
Min elutrustning består idag av
Följande egendefinierade definitioner gäller
Följande enkla bild försöker beskriva vad jag vill åstadkomma
Jag skall ersätta befintlig(a)
Om befintlig solcellsregulator och Dc/Dc-laddare hade varit anpassade för eller omställbara till laddning av lithiumbatterier så hade jag naturligtvis inte bytt ut dessa. Då hade jag bara behövt ställa batteriväljaren på EBL till Bly-Syra läge. Mer om det sistnämnda lite längre fram.
Detta är den enklaste installationen man kan göra och de som har lite nyare husbilar kan säkert nöja sig med detta!
Nuvarande förbrukning
Som underlag för att välja rätt storlek på batterier, laddare och solceller/solcellsregulator så bör man göra en beskrivning av sin förbrukning i Ah/dygn genom att uppskatta vad tv, värmare, kyl, belysning, inverter etc förbrukar.
Jag har istället utgått ifrån min totala förbrukning, vilken jag har rätt bra koll på. En normal sommardag så har jag ca 80-85% kvar av batterikapaciteten när jag vaknar och om solen skiner så är batterierna fulladdade runt kl 9. Det innebär att jag förbrukar ca 30Ah/dygn och att jag kan ligga still med bilen i 2-3 dygn utan problem.
Val av utrustning
Det finns ju en uppsjö av olika batterier, solcellsregulatorer och Dc/Dc-laddare så valet är inte lätt.
Idag har jag en kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator från Ctek. Jag väljer nu att ersätta denna med en separat Dc/Dc-laddare och en solcellsregulator för att förbättra laddningen och få bättre koll på eventuella felkällor i framtiden.
Vad gäller val av batterier så har jag valt ett med inbyggd BMS och värme och som går att placera under passagerarstolen. Den inbyggda värmen gör att batteriet även går att ladda när temperaturen faller under noll grader.
Det finns naturligtvis många märken att välja på. Jag har valt märken/tillverkare som varit med några år och har fått bra omdömen i olika ”tester” och som dessutom säljs av samma leverantör. Det sistnämnda kan vara viktigt om man vill få support under installationen.
Mina val är följande
Kapaciteten på Dc/Dc-laddaren är inte heller lätt att avgöra. Batterierna klarar en laddare på 60A/st och jag skulle då kunna välja en laddare på 180A. Men för att hantera batterierna skonsamt har jag valt en laddare på 30A, vilket är 10A mer än vad jag har idag. Dessutom tillkommer ju laddningen från solcellsregulatorn vilket innebär att jag i praktiken får 80-100% mer laddningskapacitet än idag. Det innebär att för varje dag jag är stillastående, med min förbrukning på 30Ah, så behöver jag köra bilen 1 timme. Dvs 1 dagars stillastående kräver 1 timmes körning, 2 dagars stillastående kräver 2 timmars körning osv.
Valet av kapaciteten på solcellsregulatorn, som klarar solceller på 250W, innebär att jag måste komplettera med en solcellsregulator till om jag installerar fler solceller. Fick rådet att det var bättre att köpa en solcellsregulator som klarar mina nuvarande solceller än att redan nu välja en större solcellsregulator. Det beror på att det är svårt att hitta nya solceller som överensstämmer med mina nuvarande.
Mitt råd till er som planerar att installera lithiumbatterier är att kontakta supporten för det batterimärke ni valt. De kan ge råd för val av storlek på batteriet samt råd om installation och övrig utrustning som kan behövas. Har själv varit i kontakt med Øyvind Raaen på Skanbatt och Mathias Johansson på Sunlux och uppfattar dem som mycket kompetenta. Detsamma gäller förhoppningsvis även andra leverantörer.
Om jag kommer ihåg, eller blir påmind, så skall jag i slutet på tråden göra en sammanställning över utrustning och kostnader.
Skrivbordsinstallation
Då jag i nuläget inte fått alla delar som jag skall installera så börjar jag med en ”skrivbordsinstallation” dvs jag försöker beskriva med ord och bild hur installationen skall göras. Det blir samtidigt ett kopplingsschema som jag kan ha stöd av när installationen skall göras.
Innan installationsarbetet kan börja gör jag följande
När det gäller installation av solcellsregulator brukar de allmänna råden vara att först koppla in batteriet på regulatorn och därefter solcellen.
Val av installationsstrategi
Det finns det två olika strategier att välja mellan genom att installera
Enklast är att koppla in laddare och solcellsregulator direkt på bodelsbatteriet.
Inkoppling av Dc/Dc-laddaren
Här delar jag upp beskrivningen i två delar beroende på om laddaren är mindre eller större än 50A.
Laddare mindre än 50A som kopplas in på EBL
Detta gör jag
och så här ställs switcharna på laddaren
Denna inkoppling kräver några kommentarer
Laddare större än 50A som kopplas in på bodelsbatteriet
Här vill jag höja ett varningens finger. Försökte med denna inkoppling, i kombination med en icke önskad kortsluttning, som tillfälligt slog ut det mesta av bilens elsystem. Men då inkopplingen är verifierad av 2 leverantörer, Skanbatt och Sunlux, låter jag den ändå ligga kvar.
Detta gör jag
1. Flyttar röd kabel från ”Rot” på EBL till relä ingång 87a
2. Ny röd kabel, 16mm2, från relä ingång 30 till ”Rot” på EBL
3. Ny svart kabel, 16mm2 från minuspolen på bodelsbatteriet till laddarens ingång ”-” till höger. Obs om det finns en shunt monterad skall kabeln monteras på shuntens utgående pol.
4. Ny röd kabel,16mm2, från laddarens ”+” längst till höger till bobatteriets ”+”, med en säkring på 40A
5. Flytta röd kabel från bobatteriets ”+”, den som kommer från startbatteriet, till laddarens ingång ”+” längst till vänster.Se till att avsäkring med 50A finns.
6. Sätter en ”tjyv” på D+ledningen som går in i EBL’s block 2, på min EBL den lila ledningen i mitten på ”block 2”, se bild ovan, och ansluter till laddarens ”D+” och ingång 86 på relä. Säkra med 1A. Observera att D+ kan sitta på olika ställen och måste kollas upp på varje bil.
7. Ansluter ingång 85 på relä till lämplig ”-” t.ex på bodelsbatteriets ”-”.
Några kommentarer
• har utelämnat tempsensor då batteriet skall kunna laddas i minusgrader
• har ställt batteriväljaren på laddaren i läge ”Lead Acid/AGM1, se tidigare bild, då den inte fungerar i LiFePO4-läge utan tempsensor
• har shunt ansluten varför koppling sker till den och inte till minuspol
• ställer batteriväljaren på EBL i läge för bly/syrabatterier. Obs detta kan vara olika beroende på EBL
Med denna inkoppling direkt på bodelsbatteriet kan man på äldre EBL få problem med plusmatningen till kylen om den inte har en separat matning från startbatteriet. Matningen till kylen sker då från bodelsbatteriet och minskar då laddningen från laddaren med 12-15A. I sådana fall kan/får man dra ny matning från startbatteriet till kylen om man vill kunna köra kylen på 12V eller installera en lite större laddare.
På min EBL är det den röda övre kabeln i ”block 2” som kommer från startbatteriet
Batteridisplay
Jag har valt att sätta dit en batteridisplay som beskriver laddningen så jag ansluter den till laddarens ingång ”Display”.
Placering av Dc/Dc-laddaren
Många verkar placera laddaren fastskruvad ovanpå EBL, därav behovet att lossa förarstolen. Jag skall dock försöka hitta en placering där laddaren är synlig och säkringen enkelt kan bytas.
Har hittat följande video på YouTube, som beskriver installation av laddaren, som jag tycker är bra. Den är dock på tyska.
Observera att den inte beskriver inkopplingen av D+.
Inkoppling av Solcellsregulatorn
Detta gör jag
Tillverkarens rekommendationer för kabeldimension är mellan 6mm2 och 16mm2. Jag har här valt den grövsta.
Tillverkarnas anvisningar
Följande specifikationer/anvisningar finns från tillverkarna/leverantörerna
Montering
I denna del beskriver jag bara det praktiska med själva inkopplingen och inte hur inkoppling skall göras då det finns beskrivet i tidigare avsnitt.
Innan installationsarbetet kan börja gör jag följande
Min passagerarstol sitter fast med 6 bultar. När man lossar stolen måste man även koppla isär den gula kontakten.
Jag lossade stolen helt och placerade den på sätet vid bordet. Stolen är tung som bara den så det är en fördel om man kan vara två stycken som lyfter den.
Tog bort bakstycket på förar- och passagerarstol. Man får bända lite i ovankant där det sitter två ”flärpar”.
Man kan också behöva lossa sidostyckena för att komma åt befintliga kablar eller dra nya sådana. De sitter med 3 skruvar.
Ta bort bord
Lossade bordet för att få lite extra arbetsutrymme.
Lossa batterier
Batterierna lossas genom att ta bort polskorna från batteripolerna och genom att lossa ett bleck samt två skruvar
Nu kan själva monteringen börja.
Montera nya batterier
I mitt fall monterade jag batterierna på samma sätt som de gamla suttit. Men det går även att montera batterierna liggande eller stående beroende på tillgängligt utrymme. Här är det olika för olika fabrikat så det gäller att kontrollera med leverantören vad som gäller för det batteri man valt.
Montering av dc/dc-laddare, solcellsregulator och lcd-display
Jag valde att göra speciella hållare som jag monterar under hyllan på passagerarsidan
Hålen på undersidan är till för att kunna stripa kablarna efter montering.
Råttboet av kablar är rester från tidigare montering och skall rensas upp.
Displayen som sitter monterad under instrumentbrädan framme till vänster om förarstolen.
Kabeldragning
Innan man börjar dra kablar är det viktigt att förvissa sig om att redan befintliga kablar och säkringar klarar den belastning de kommer att utsättas för med den nya utrustningen. Här kan leverantören av utrustningen bistå med information om befintligt kablage/säkringar är tillräckligt eller om vissa delar måste bytas ut. Vid lite större dc/dc-laddare är det inte ovanligt att kabel och säkringar mellan generator/startbatteri och bodelsbatterierna måste bytas till grövre.
Det är också viktigt att man har rätt sorts verktyg för kabelskor som skall monteras
och att man använder ordentliga kabelskor och skarvar
För att skydda kablarna mellan EBL, som sitter under förarstolen, och dc/dc-laddaren som sitter under hyllan på passagerarsidan, använde jag kabellister
Kabellisterna täcks sedan med en plåt som jag tidigare monterat bort och så här ser det ut när det är klart. Inga synliga kablar bakom stolarna.
Montering av kablar på bodelsbatterier
I det fall man kopplar ihop 2 eller flera batterier skall de kopplas ”parallellt” enligt följande skiss
vilket innebär att ingående minusledning kopplas på ena batteriet och utgående plusledning på det andra batteriet. Dessutom förbinds minuspolerna med varandra och pluspolerna med varandra. På detta sätt får man bästa laddning/strömuttag från batterierna.
För att skydda batteripolerna mot kortslutning vid återmontering av stolen är mitt råd att täcka pluspolerna med ett icke ledande material t.ex en gummiduk.
Om man dessutom har en shunt så skall minusledningen från batterierna gå till shuntens ena pol och alla andra minusledningar till shuntens andra pol. På så sätt kan man mäta laddning/förbrukning på batterierna.
Installation av app för uppföljning av batteri-/laddningsstatus
Till de batterier som har BT, bluetooth, finns det appar att ladda ner till telefon eller surfplatta. De leverantörer som jag pratat med, Skanbatt och Sunlux, har sådana appar. I mitt fall så har jag laddat ner Skanbatts app.
Första sidan i appen ser ut så här
Jag kan se ”namnen” på batterierna. Dessa namn går att ersätta med egna namn.
När jag klickar på ett av namnen kommer följande sida upp
Här kan jag se
- hur laddat batteriet är, i detta fall 98%
- vilken status laddningen har, i detta fall discharge dvs det håller på att laddas ur pga förbrukning
- hur lång tid det tar tills batteriet är urladdat med den förbrukning som gäller just nu dvs i 461 timmar
- batteriets spänning på 13,3V
- vilken kapacitet batteriet har när det är fulladdat dvs 99,0Ah
På nästa sida
ser jag
- aktuell i-/urladdning, i det här fallat -0,1A
- vilken temperatur batteriet håller, dvs 20 grader
- hur många cykler batteriet genomgått. En cykel är från fulladdat batteri ner till helt urladdat batteri och upp till fulladdat batteri igen. Mitt batteri har uppnåt 1 cykel. Räknar med att jag har tre-, fyra-, femtusen cykler kvar.
Batteridisplay
Jag har valt att sätta en liten skärm framme vid förarplatsen som visar laddning av batterierna under körning
Detta har jag gjort för att ha koll på hur mycket batterierna laddas. Min dc/dc-laddare är ju på 30A vilket är det som batterierna normalt sett skall laddas med under körning. När batterierna uppnår 98% så sjunker laddningen successivt ner till noll när de uppnått 100% laddning.
Erfarenhet efter mycket kort användning
I skrivande stund har jag bara använt batterierna i en vecka men jag vill ändå dela med mig av några erfarenheter/iakttagelser
• batterierna laddas med 30A oberoende av varvtal på motorn
• när batterierna når 98-99% laddning minskar laddningen successivt ner till 0A samtidigt som spänningen stiger från 13,5-13.6 volt upp till max 14,4V
• med den förbrukning på 20-25Ah/dag som jag haft hittills så har batterierna laddats fullt på högst 45 minuter, några dagar med hjälp av solcellerna
Inköpt material/utrustning och kostnader
Jag har köpt och installerat följande
Solcellsregulator, Votronic MPP 250 Duo Digital
Köpt från Offgridtec Gmbh för 1292:-
Dc/dc-laddare, Votronic VCC 1212-30
Köpt från Wattstunde Gmbh för 1714:-
Kablar, säkringar och kabelskor
Uppskattad kostnad ca 1500:-. Har köpt en del nytt och använt inköp sedan tidigare.
Batterier, Skanbatt Heat Pro 98Ah 100A BMS
Här har jag fått ett specialpris av bekanta då jag ställer upp som ”testpilot” för installation och användning av batterier, laddare och solcellsregulator.
Jag har googlat svenska återförsäljare och hittat 3 stycken som ligger i prisintervallet 11700-11995:-/batteri. Det billigaste priset jag hittat är från Inverterbutiken.se som just nu tar 9995:-/batteri. Det finns ju även ett antal norska återförsäljare med lägre priser men jag är osäker på om de säljer till sverige.
Det företag som jag köpt ifrån, Alverdens, kommer att ta samma pris i svenska kronor som Skanbatt i Norge säljer batterierna för i norska kronor. Nuvarande pris hos Skanbatt är 9495:-. Kontaktperson på Alverdens är Martin Åström tel. 073 544 65 03. Alverdens säljer även övriga produkter från Skanbatt på samma villkor.
Summering av kostnader
Innan jag summerar vill jag göra några antaganden som kan vara till nytta för andra som funderar på att byta till lithiumbatterier.
Efter vad jag kommit fram till så kan man ersätta 2 AGM-batterier med 1 lithiumbatteri av motsvarande kapacitet i Ah. Detta beror på att de lithiumbatterier jag valt kan laddas ur ner till noll och att de laddas upp mycket snabbare än AGM-batterier.
Om jag då hade ersatt mina 2 AGM-batterier med 1 lithiumbatteri så hade kostnaden blivit
regulator 1292 + laddare 1714 + kabel mm 1500 + batteri 9495 = 14000:-. Om jag tar hänsyn till vad det kostat med nya AGM-batterier som hade kostat ca 6000:- så är merkostnaden för litiumbatterier och övrig utrustning 14000 - 6000 = 8000:- kronor.
Om jag i stället satt in 2 lithiumbatterier hade kostnaden blivit 14000 + 9495 = 23495 och merkosnaden mot AGM ca 17495:- kronor.
I mitt fall så valde jag ju att sätta in 3 lithiumbatterier med förhoppningen att aldrig mer behöva fundera på om jag har tillräcklig batterikapacitet.
Avslutning
Jag avslutar nu bloggen med ett stort tack till alla som bidragit med råd och dåd på forumet.
Kommentera gärna om det går att förstå, vad som är fel, om det är användbart över huvud taget etc.
Har låst upp kommentarer så att det går att kommentera direkt i denna blogg!
Sammanfattning
Hela installationen kan sammanfattas i följande tabell
Objekt | Modell/Märke | Specifikation | Inställning |
Bil | Dethleffs | Helintegrerad 2014 | - |
Motor | Fiat | 130hk | - |
Generator | 150A | - | |
EBL | Schaudt | 101 med OVP | Bly/syra |
BMS | Inbyggd | ||
Batteri | Skanbatt | 3x98Ah Heat Pro BT | - |
Regulator solcell | Votronic | MPP 250 Duo Digital | LiFePO4 |
Dc/Dc-laddare | Votronic | VCC121230, 30A | Lead Acid/AGM1, ej tempsensor |
230V laddare | EBL | 18A | - |
Shunt | NASA BM-1 | 100A | - |
Display laddning | Votronic | LCD Charge Control S-VCC | - |
För att få veta varför och hur är det bara att läsa texten nedan. Den är uppdelad i en teoridel och en del för monteringen.
Installation av lithiumbatteri - Teori
Bakgrund
Jag har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014. Mina bodelsbatterier, Varta 2x95Ah, börjar sjunga på sista versen varför jag har bestämt mig för att ersätta dem med 2st lithiumbatterier.
Syfte och mål
Syftet med denna tråd är att beskriva hur mitt byte till lithiumbatterier går till.
Jag försöker göra installationen så enkel och säker som möjligt.
Målet är att beskrivningen skall vara så enkel och fullständig att andra skall kunna göra en liknande installation.
Avgränsning och förbehåll
Beskrivningen avser installation av
- lithium standardbatteri med inbyggd BMS och värme
- en dc/dc-laddare
- en solcellsregulator
Försöker undvika så mycket ”fikonspråk” som möjligt varför jag inte går in något djupare på effekt, spänning och strömstyrka mm.
Installationen utgår ju ifrån min husbil med den utrustning den har men jag tror att mycket av beskrivningen är tillämpbart även på bilar med delvis annan utrustning.
Denna beskrivning är bara ett komplement till leverantörernas installationsanvisningar och inte en ersättning av dem.
Förutsättningar
Min elutrustning består idag av
- 2st varta 95Ah AGM bodelsbatterier som är placerade under passagerarstolen
- 2st solceller på 100W/st
- Elektroblocket EBL 101 med OVP som är placerat under förarstolen
- En kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator, Ctek D250S Dual
Följande egendefinierade definitioner gäller
- EBL, elektroblocket, är elsystemets elcentral. I centralen kopplas all 12V-utrustning i husbilen ihop. Här finns säkringar och inbyggd batteriladdare. OVP innebär inbyggt skydd mot för hög spänning.
- Solcellsregulator. Anpassar den ofta höga spänningen som kommer från solpanelerna så att batterierna kan laddas på ett optimalt sätt både under körning och stillastående.
- Dc/Dc-laddare. Omformar laddningen från bilens generator så att batterierna laddas på ett optimalt sätt under körning.
- BMS, batterihanteringssystem, som finns inbyggt i lithiumbatteriet övervakar och styr hur batteriet laddas och laddas ur.
- LFP, LiFePO4, kallas det batteri som jag skall installera.
- BT, Bluetooth, gör det möjligt att överföra information om t.ex laddning och temperatur mellan mitt batteri och en "App" i min telefon.
Följande enkla bild försöker beskriva vad jag vill åstadkomma
Jag skall ersätta befintlig(a)
- Solcellsregulator som inte är anpassad för lithiumbatterier
- Dc/Dc-laddare som inte heller är anpassad för lithiumbatterier
- AGM-batterier med lithiumbatterier
Om befintlig solcellsregulator och Dc/Dc-laddare hade varit anpassade för eller omställbara till laddning av lithiumbatterier så hade jag naturligtvis inte bytt ut dessa. Då hade jag bara behövt ställa batteriväljaren på EBL till Bly-Syra läge. Mer om det sistnämnda lite längre fram.
Detta är den enklaste installationen man kan göra och de som har lite nyare husbilar kan säkert nöja sig med detta!
Nuvarande förbrukning
Som underlag för att välja rätt storlek på batterier, laddare och solceller/solcellsregulator så bör man göra en beskrivning av sin förbrukning i Ah/dygn genom att uppskatta vad tv, värmare, kyl, belysning, inverter etc förbrukar.
Jag har istället utgått ifrån min totala förbrukning, vilken jag har rätt bra koll på. En normal sommardag så har jag ca 80-85% kvar av batterikapaciteten när jag vaknar och om solen skiner så är batterierna fulladdade runt kl 9. Det innebär att jag förbrukar ca 30Ah/dygn och att jag kan ligga still med bilen i 2-3 dygn utan problem.
Val av utrustning
Det finns ju en uppsjö av olika batterier, solcellsregulatorer och Dc/Dc-laddare så valet är inte lätt.
Idag har jag en kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator från Ctek. Jag väljer nu att ersätta denna med en separat Dc/Dc-laddare och en solcellsregulator för att förbättra laddningen och få bättre koll på eventuella felkällor i framtiden.
Vad gäller val av batterier så har jag valt ett med inbyggd BMS och värme och som går att placera under passagerarstolen. Den inbyggda värmen gör att batteriet även går att ladda när temperaturen faller under noll grader.
Det finns naturligtvis många märken att välja på. Jag har valt märken/tillverkare som varit med några år och har fått bra omdömen i olika ”tester” och som dessutom säljs av samma leverantör. Det sistnämnda kan vara viktigt om man vill få support under installationen.
Mina val är följande
- lithiumbatterier från Skanbatt på 3x98Ah med BMS, inbyggd värme och BT
- Dc/Dc-laddare från Votronic på 30A
- solcellsregulator från Votronic på 18A som klarar solceller på 250W
Kapaciteten på Dc/Dc-laddaren är inte heller lätt att avgöra. Batterierna klarar en laddare på 60A/st och jag skulle då kunna välja en laddare på 180A. Men för att hantera batterierna skonsamt har jag valt en laddare på 30A, vilket är 10A mer än vad jag har idag. Dessutom tillkommer ju laddningen från solcellsregulatorn vilket innebär att jag i praktiken får 80-100% mer laddningskapacitet än idag. Det innebär att för varje dag jag är stillastående, med min förbrukning på 30Ah, så behöver jag köra bilen 1 timme. Dvs 1 dagars stillastående kräver 1 timmes körning, 2 dagars stillastående kräver 2 timmars körning osv.
Valet av kapaciteten på solcellsregulatorn, som klarar solceller på 250W, innebär att jag måste komplettera med en solcellsregulator till om jag installerar fler solceller. Fick rådet att det var bättre att köpa en solcellsregulator som klarar mina nuvarande solceller än att redan nu välja en större solcellsregulator. Det beror på att det är svårt att hitta nya solceller som överensstämmer med mina nuvarande.
Mitt råd till er som planerar att installera lithiumbatterier är att kontakta supporten för det batterimärke ni valt. De kan ge råd för val av storlek på batteriet samt råd om installation och övrig utrustning som kan behövas. Har själv varit i kontakt med Øyvind Raaen på Skanbatt och Mathias Johansson på Sunlux och uppfattar dem som mycket kompetenta. Detsamma gäller förhoppningsvis även andra leverantörer.
Om jag kommer ihåg, eller blir påmind, så skall jag i slutet på tråden göra en sammanställning över utrustning och kostnader.
Skrivbordsinstallation
Då jag i nuläget inte fått alla delar som jag skall installera så börjar jag med en ”skrivbordsinstallation” dvs jag försöker beskriva med ord och bild hur installationen skall göras. Det blir samtidigt ett kopplingsschema som jag kan ha stöd av när installationen skall göras.
Innan installationsarbetet kan börja gör jag följande
- lossar passagerarstol, 6 bultar, beskrivs senare
- lossar eventuellt förarstolen, förklaras senare
- stänger av 230V in till husbilen
- stänger av EBL
- lossar minuskabel på start- och bodelsbatteri
- täcker över solcellerna
När det gäller installation av solcellsregulator brukar de allmänna råden vara att först koppla in batteriet på regulatorn och därefter solcellen.
Val av installationsstrategi
Det finns det två olika strategier att välja mellan genom att installera
- direkt på bodelsbatteriet
- på EBL
- kort avstånd mellan batteri och Dc/Dc-laddare resp solcellsregulator
- enklare ledningsdragning
- klenare ledningar
- ordinarie display för spänning och ström kan visa fel värden
- laddningen kan gå fel väg och orsaka problem
- användning av den inbyggda inkopplingen i EBL med egen säkring
- presentation av spänning och ström för laddare och solcell på ordinarie display
- kan kräva längre ledningsdragning och grövre kabeldimension
- endast solceller upp till ca 150W och dc/dc-laddare upp till ca 50A bör installeras på EBL. Detta då de inbyggda säkringarna begränsar storleken på solcell och laddare
Enklast är att koppla in laddare och solcellsregulator direkt på bodelsbatteriet.
Inkoppling av Dc/Dc-laddaren
Här delar jag upp beskrivningen i två delar beroende på om laddaren är mindre eller större än 50A.
Laddare mindre än 50A som kopplas in på EBL
Detta gör jag
- Flyttar röd kabel från ”Rot” på EBL till laddarens ingång ”+” längst till vänster
- Ny svart kabel, 16m2, från minuspolen på bodelsbatteriet till laddarens ingång ”-” till höger. Obs om det finns en shunt monterad skall kabeln monteras på shuntens utsida i stället för batteriets ”-”
- Ny röd kabel, 16m2, från laddarens ”+” längst höger till ”Rot” på EBL
- Sätter en ”tjuv” på D+ledningen som går in i EBL’s block 2, på min EBL den lila ledningen i mitten på blocket och ansluter till laddarens ”D+” med en säkring på 1A. D+ skickar en signal till laddaren från generatorn och talar om för laddaren när den skall vara av eller på.
- Ställer ”switcharna” på batteritypen ”Lead Acid/AGM1” så att switcharna står nedåt enligt följande
och så här ställs switcharna på laddaren
Denna inkoppling kräver några kommentarer
- Den här inkopplingen kan användas för laddare upp till 45-50A. Vid större laddare behövs inkoppling med ett ”växlande relä”. Se nästa avsnitt.
- Har valt kabeldimension för att gardera mot lite längre kabeldragning i olika bilar och framtida byten till starkare laddare
- För att kunna ladda batteriet även i minusgrader ställs switchen på EBL i läge för Bly-Syra batterier. Dessutom monteras ingen tempsensor som skulle förhindra laddning i minusgrader. Dessa inställningar har jag fått i samråd med batterileverantören Skanbatt med skriftlig försäkran om att garantin, på 8år, gäller till 100%.
- Säkringen på tjyven kan vara större men väljer en på 1A så att inget annat störs ut vid eventuella fel på laddarens inkoppling.
- Observera att D+ kan sitta på olika ställen och måste kollas upp på varje bil.
- Om man inte har behov av att ladda batteriet vid minusgrader så kan man naturligtvis ställa switcharna på laddaren i läge för ”LiFePO4”, med bägge switcharna uppåt, och ansluta en temperatursensor mellan batteriets minuspol och laddaren.
Laddare större än 50A som kopplas in på bodelsbatteriet
Här vill jag höja ett varningens finger. Försökte med denna inkoppling, i kombination med en icke önskad kortsluttning, som tillfälligt slog ut det mesta av bilens elsystem. Men då inkopplingen är verifierad av 2 leverantörer, Skanbatt och Sunlux, låter jag den ändå ligga kvar.
Detta gör jag
1. Flyttar röd kabel från ”Rot” på EBL till relä ingång 87a
2. Ny röd kabel, 16mm2, från relä ingång 30 till ”Rot” på EBL
3. Ny svart kabel, 16mm2 från minuspolen på bodelsbatteriet till laddarens ingång ”-” till höger. Obs om det finns en shunt monterad skall kabeln monteras på shuntens utgående pol.
4. Ny röd kabel,16mm2, från laddarens ”+” längst till höger till bobatteriets ”+”, med en säkring på 40A
5. Flytta röd kabel från bobatteriets ”+”, den som kommer från startbatteriet, till laddarens ingång ”+” längst till vänster.Se till att avsäkring med 50A finns.
6. Sätter en ”tjyv” på D+ledningen som går in i EBL’s block 2, på min EBL den lila ledningen i mitten på ”block 2”, se bild ovan, och ansluter till laddarens ”D+” och ingång 86 på relä. Säkra med 1A. Observera att D+ kan sitta på olika ställen och måste kollas upp på varje bil.
7. Ansluter ingång 85 på relä till lämplig ”-” t.ex på bodelsbatteriets ”-”.
Några kommentarer
• har utelämnat tempsensor då batteriet skall kunna laddas i minusgrader
• har ställt batteriväljaren på laddaren i läge ”Lead Acid/AGM1, se tidigare bild, då den inte fungerar i LiFePO4-läge utan tempsensor
• har shunt ansluten varför koppling sker till den och inte till minuspol
• ställer batteriväljaren på EBL i läge för bly/syrabatterier. Obs detta kan vara olika beroende på EBL
Med denna inkoppling direkt på bodelsbatteriet kan man på äldre EBL få problem med plusmatningen till kylen om den inte har en separat matning från startbatteriet. Matningen till kylen sker då från bodelsbatteriet och minskar då laddningen från laddaren med 12-15A. I sådana fall kan/får man dra ny matning från startbatteriet till kylen om man vill kunna köra kylen på 12V eller installera en lite större laddare.
På min EBL är det den röda övre kabeln i ”block 2” som kommer från startbatteriet
Batteridisplay
Jag har valt att sätta dit en batteridisplay som beskriver laddningen så jag ansluter den till laddarens ingång ”Display”.
Placering av Dc/Dc-laddaren
Många verkar placera laddaren fastskruvad ovanpå EBL, därav behovet att lossa förarstolen. Jag skall dock försöka hitta en placering där laddaren är synlig och säkringen enkelt kan bytas.
Har hittat följande video på YouTube, som beskriver installation av laddaren, som jag tycker är bra. Den är dock på tyska.
Observera att den inte beskriver inkopplingen av D+.
Inkoppling av Solcellsregulatorn
Detta gör jag
- Ansluter solcellens ”+” och ”-” ledningar till de vänstra uttagen på regulatorn
- Ansluter ”+” på regulatorn längst till höger till ”+” på bodelsbatteriet med en 20A säkring, 16m2
- Ansluter ”-” på regulatorn, andra från höger, till ”-” på bodelsbatteriet, 16m2. Obs om det finns en shunt monterad skall kabeln monteras på shuntens utsida i stället för batteriets ”-”
- Ansluter ”+” på regulatorn från ”start” till ”+” på startbatteriet med en 5A säkring, 2,5m2
- Ansluter signalledning från regulatorn märkt ”EBL” till block 10 på EBL
- Ställer in switcharna för batterival på ”LiFePO4”
Tillverkarens rekommendationer för kabeldimension är mellan 6mm2 och 16mm2. Jag har här valt den grövsta.
Tillverkarnas anvisningar
Följande specifikationer/anvisningar finns från tillverkarna/leverantörerna
- batteri Skanbatt Heat 98Ah:
- dc/dc-laddare Votronic VCC 1212-30:
- solcellsregulator Votronic MPP 250 Duo Digital:
Montering
I denna del beskriver jag bara det praktiska med själva inkopplingen och inte hur inkoppling skall göras då det finns beskrivet i tidigare avsnitt.
Innan installationsarbetet kan börja gör jag följande
- stänger av 230V in till husbilen
- stänger av EBL
- lossar minuskabel på start- och bodelsbatteri
- täcker över solcellerna
Min passagerarstol sitter fast med 6 bultar. När man lossar stolen måste man även koppla isär den gula kontakten.
Jag lossade stolen helt och placerade den på sätet vid bordet. Stolen är tung som bara den så det är en fördel om man kan vara två stycken som lyfter den.
Tog bort bakstycket på förar- och passagerarstol. Man får bända lite i ovankant där det sitter två ”flärpar”.
Man kan också behöva lossa sidostyckena för att komma åt befintliga kablar eller dra nya sådana. De sitter med 3 skruvar.
Ta bort bord
Lossade bordet för att få lite extra arbetsutrymme.
Lossa batterier
Batterierna lossas genom att ta bort polskorna från batteripolerna och genom att lossa ett bleck samt två skruvar
Nu kan själva monteringen börja.
Montera nya batterier
I mitt fall monterade jag batterierna på samma sätt som de gamla suttit. Men det går även att montera batterierna liggande eller stående beroende på tillgängligt utrymme. Här är det olika för olika fabrikat så det gäller att kontrollera med leverantören vad som gäller för det batteri man valt.
Montering av dc/dc-laddare, solcellsregulator och lcd-display
Jag valde att göra speciella hållare som jag monterar under hyllan på passagerarsidan
Hålen på undersidan är till för att kunna stripa kablarna efter montering.
Råttboet av kablar är rester från tidigare montering och skall rensas upp.
Displayen som sitter monterad under instrumentbrädan framme till vänster om förarstolen.
Kabeldragning
Innan man börjar dra kablar är det viktigt att förvissa sig om att redan befintliga kablar och säkringar klarar den belastning de kommer att utsättas för med den nya utrustningen. Här kan leverantören av utrustningen bistå med information om befintligt kablage/säkringar är tillräckligt eller om vissa delar måste bytas ut. Vid lite större dc/dc-laddare är det inte ovanligt att kabel och säkringar mellan generator/startbatteri och bodelsbatterierna måste bytas till grövre.
Det är också viktigt att man har rätt sorts verktyg för kabelskor som skall monteras
och att man använder ordentliga kabelskor och skarvar
För att skydda kablarna mellan EBL, som sitter under förarstolen, och dc/dc-laddaren som sitter under hyllan på passagerarsidan, använde jag kabellister
Kabellisterna täcks sedan med en plåt som jag tidigare monterat bort och så här ser det ut när det är klart. Inga synliga kablar bakom stolarna.
Montering av kablar på bodelsbatterier
I det fall man kopplar ihop 2 eller flera batterier skall de kopplas ”parallellt” enligt följande skiss
vilket innebär att ingående minusledning kopplas på ena batteriet och utgående plusledning på det andra batteriet. Dessutom förbinds minuspolerna med varandra och pluspolerna med varandra. På detta sätt får man bästa laddning/strömuttag från batterierna.
För att skydda batteripolerna mot kortslutning vid återmontering av stolen är mitt råd att täcka pluspolerna med ett icke ledande material t.ex en gummiduk.
Om man dessutom har en shunt så skall minusledningen från batterierna gå till shuntens ena pol och alla andra minusledningar till shuntens andra pol. På så sätt kan man mäta laddning/förbrukning på batterierna.
Installation av app för uppföljning av batteri-/laddningsstatus
Till de batterier som har BT, bluetooth, finns det appar att ladda ner till telefon eller surfplatta. De leverantörer som jag pratat med, Skanbatt och Sunlux, har sådana appar. I mitt fall så har jag laddat ner Skanbatts app.
Första sidan i appen ser ut så här
Jag kan se ”namnen” på batterierna. Dessa namn går att ersätta med egna namn.
När jag klickar på ett av namnen kommer följande sida upp
Här kan jag se
- hur laddat batteriet är, i detta fall 98%
- vilken status laddningen har, i detta fall discharge dvs det håller på att laddas ur pga förbrukning
- hur lång tid det tar tills batteriet är urladdat med den förbrukning som gäller just nu dvs i 461 timmar
- batteriets spänning på 13,3V
- vilken kapacitet batteriet har när det är fulladdat dvs 99,0Ah
På nästa sida
ser jag
- aktuell i-/urladdning, i det här fallat -0,1A
- vilken temperatur batteriet håller, dvs 20 grader
- hur många cykler batteriet genomgått. En cykel är från fulladdat batteri ner till helt urladdat batteri och upp till fulladdat batteri igen. Mitt batteri har uppnåt 1 cykel. Räknar med att jag har tre-, fyra-, femtusen cykler kvar.
Batteridisplay
Jag har valt att sätta en liten skärm framme vid förarplatsen som visar laddning av batterierna under körning
Detta har jag gjort för att ha koll på hur mycket batterierna laddas. Min dc/dc-laddare är ju på 30A vilket är det som batterierna normalt sett skall laddas med under körning. När batterierna uppnår 98% så sjunker laddningen successivt ner till noll när de uppnått 100% laddning.
Erfarenhet efter mycket kort användning
I skrivande stund har jag bara använt batterierna i en vecka men jag vill ändå dela med mig av några erfarenheter/iakttagelser
• batterierna laddas med 30A oberoende av varvtal på motorn
• när batterierna når 98-99% laddning minskar laddningen successivt ner till 0A samtidigt som spänningen stiger från 13,5-13.6 volt upp till max 14,4V
• med den förbrukning på 20-25Ah/dag som jag haft hittills så har batterierna laddats fullt på högst 45 minuter, några dagar med hjälp av solcellerna
Inköpt material/utrustning och kostnader
Jag har köpt och installerat följande
Solcellsregulator, Votronic MPP 250 Duo Digital
Köpt från Offgridtec Gmbh för 1292:-
Dc/dc-laddare, Votronic VCC 1212-30
Köpt från Wattstunde Gmbh för 1714:-
Kablar, säkringar och kabelskor
Uppskattad kostnad ca 1500:-. Har köpt en del nytt och använt inköp sedan tidigare.
Batterier, Skanbatt Heat Pro 98Ah 100A BMS
Här har jag fått ett specialpris av bekanta då jag ställer upp som ”testpilot” för installation och användning av batterier, laddare och solcellsregulator.
Jag har googlat svenska återförsäljare och hittat 3 stycken som ligger i prisintervallet 11700-11995:-/batteri. Det billigaste priset jag hittat är från Inverterbutiken.se som just nu tar 9995:-/batteri. Det finns ju även ett antal norska återförsäljare med lägre priser men jag är osäker på om de säljer till sverige.
Det företag som jag köpt ifrån, Alverdens, kommer att ta samma pris i svenska kronor som Skanbatt i Norge säljer batterierna för i norska kronor. Nuvarande pris hos Skanbatt är 9495:-. Kontaktperson på Alverdens är Martin Åström tel. 073 544 65 03. Alverdens säljer även övriga produkter från Skanbatt på samma villkor.
Summering av kostnader
Innan jag summerar vill jag göra några antaganden som kan vara till nytta för andra som funderar på att byta till lithiumbatterier.
Efter vad jag kommit fram till så kan man ersätta 2 AGM-batterier med 1 lithiumbatteri av motsvarande kapacitet i Ah. Detta beror på att de lithiumbatterier jag valt kan laddas ur ner till noll och att de laddas upp mycket snabbare än AGM-batterier.
Om jag då hade ersatt mina 2 AGM-batterier med 1 lithiumbatteri så hade kostnaden blivit
regulator 1292 + laddare 1714 + kabel mm 1500 + batteri 9495 = 14000:-. Om jag tar hänsyn till vad det kostat med nya AGM-batterier som hade kostat ca 6000:- så är merkostnaden för litiumbatterier och övrig utrustning 14000 - 6000 = 8000:- kronor.
Om jag i stället satt in 2 lithiumbatterier hade kostnaden blivit 14000 + 9495 = 23495 och merkosnaden mot AGM ca 17495:- kronor.
I mitt fall så valde jag ju att sätta in 3 lithiumbatterier med förhoppningen att aldrig mer behöva fundera på om jag har tillräcklig batterikapacitet.
Avslutning
Jag avslutar nu bloggen med ett stort tack till alla som bidragit med råd och dåd på forumet.
Kommentera gärna om det går att förstå, vad som är fel, om det är användbart över huvud taget etc.
Har låst upp kommentarer så att det går att kommentera direkt i denna blogg!