Efter många om & men, konkursade arbetsgivare etc etc så är vi nu med husbil
Frugan nöjd, och undertecknad som en unge på julafton
Jag hittade vår husbil via mobile.de, surfade vidare in på deras (rc Reisemobile Mannheim) hemsida. Säljaren jag fick kontakt med var Manuel Günter, fick mycket bra kontakt med honom och han har skött vår affär från första e-mail till handslaget när jag lämnade honom för hemresa till Sverige.
Jag kan inte framhäva nog hur nöjd jag är med deras service (återkommer mer om det senare).
Vår resa till "rätt" husbil har varit lång, tur i oturen kanske. De första husbilarna vi tittade på hade inte den layouten som den vi köpte har. Man hör då och då att "efter tredje husbilen hittar man rätt", vi har inte ekonomin till att testa detta, lite tänka till vad man ska ha den till så hamnade vi på den planlösning vi har nu.
Vad ville vi ha ?
Fyra fasta bäddar, vilket ger : > alkov, lätt val Dubbelsäng alltid bäddad, orkar man inte bädda "snyggt" fäller man upp sista 1/3 delen eller drar för draperiet så ser ingen att man inte orkat bädda på morgonen.
Våningssäng, lika enkelt val med småbarn. Sängarna har fullängd (m.a.o på tvären) vilket ger plats för en minigarderob och leksaker i fotändan, det blir deras "rum".
Dubbeldinette, min "käpphäst" men frugan köper logiken Alltid fyra matplatser redo, lilla dinetten "nerbäddad" till soffa (ska köpa hel sittdyna) där jag (eller någon annan) kan lägga upp benen i soffan, avnjuta en bok tillsammans med en whisky och en öl Hyggligt stort kylskåp med separat frysfack (våran är 145l), duschkabin med glasdörr, cykelställ för fyra cyklar, 4m markis.
Det var väl våra grundkrav, Det enda som går att komplettera efteråt är markis och cykelställ (våran har bägge) .
Nu, som ni förstår börjar det jättelika utbudet av husbilar att minst sagt krympa till några få modeller. Hade siktet inställt på en Chausson Flash 15. Men när nyheterna för 2012 visades förra året dök Chausson Flash 25 upp. 2012 är året för "facelift", inte lika markant som för den äldre modellen där bl.a frontgrillen byttes men desto mer där det inte syns. Nya Euro 5 motorer, småändringar på inredning mm mm.
Chausson var inget självklart förstaval, vi tittade på några andra men hamnade nästan alltid tillbaka på Chausson. Chausson säger många ... Inte så stora i Sverige, men efter sökningar så har dom i Sverige som äger en Chausson inget negativt att säga om dom - tvärt om, samt att Chausson i England är lika stora som Adria, Eura & Kabe tillsammans (ingår i Triganoconcernen med bl.a Eura, Roller Team, Benimar, Ci m.fl, Godkäns köpet av någon EU domstol hamnar ävem McLouis i samma koncern) !
Vi hittade våran Flash 25 hos rc Reisemobil i Mannheim, utrustad med det mesta, Stora Multijet 150 motorn (ersätter gamla 3.0l Multijet 160 , Traction plus (lågfart antispinn för t.ex våta gräsmattor, ingick i ett tillvalspaket med A/C, farthållare mm), dieselvärmare mm mm.
Det är inte en ny husbil men nästan, en 2012:a som har gått på uthyrning i sex månader. Vilket gör att den har sjunkit en hel del i pris (i Tyskland) samt att man slipper den Svenska momsen då den är "begagnad".
Sagt och gjort, vi bestämde oss, Manuel mailade ett kontrakt som skrevs ut, skrevs under, scannades in och e-mailades tillbaks. Handpenning betalades (€1000), kändes "så där" på någonting man inte sett, månader i förväg på själva köpet. På posten kom efter en vecka ett köpeavtal på våran husbil.
När nu avhämtningsdatum bestämts så beställdes flyg och hyrbil (hyrbilen lämnas på ett ABB kontor 1.7 km bort, €7 för taxi tillbaka).
Överföring av pengar hade gnagt i bakhuvudet, överföring på plats tar minst ett dygn extra. Manuel sa att de flesta överför huvuddelen av pengarna och betalar €1-2000 kontant, lät inte alls bra tyckte jag, fick kontakt med Rolandn som också köpt från samma handlare (tack Roland), dom hade betalt i förväg utan problem så jag gjorde samma sak (kändes fortfarande "så där" med tanke på hur mycket pengar det var frågan om). Jag frågade också om det var OK att sova i husbilen över natten då jag kom på eftermiddagen, inga problem, många gör det sa Manuel - vi fixar gas och ström.
På plats i Mannheim började jag känna mig lugnare, alla var väldigt trevliga, erbjöds kaffe eller cola innan jag han berätta vem jag jag var.
Klockan var ganska mycket, dom hade många kunder, och våran affär skulle göras upp dagen därpå så jag gjorde mig hemmastadd i "våran" husbil. På med värme, igång med kylskåpet. Tog en promenad till Tyska motsvarigheten till Sibylla, (übergoda hammisar ) alldeles bredvid Lidl (bägge ligger några hundra meter från handlaren). På Lidl inhandlades lite nödvändigheter (öl), plus lite annan onödigt som bröd, smör, toapapper mm.
Väl hemmastadd började jag rycka, trycka, klämma och känna. Hittade lite skavanker och frågor hopade sig. Kan ju säga att jag sov inte så bra trots bra bok och billig öl
Det jag upptäckte var: "gavelbrädan" till alkovsängen satt lös, bordsinfästningen satt lite lös, vreden till spisen var spruckna på undersidan (jag sa ju att jag pillade på att jag såg ), infodisplayen visade inte att jag satt på 220V samt att jag inte kunde köra kylen på 220V, en av armaturerna ovanför dinetten var lite sladdrig, fjädern som håller locket till ett av 220V uttagen var trasig.
Som ni förstår kände jag mig inte speciellt uppåt av alla defekter Framlagda klagomål brukar ju mottas lite olika.
På morgonen (när Manuel blev ledig, HALLÅ !! KRIS I EUROPA !! Inte hos rc Reisemobile iaf) så började jag berätta om problemen. Jag han inte så långt innan Manuel sa att "vi går ut och tittar med en tekniker", sagt och gjort! Teknikern nickade, förklarade saker jag inte förstått och sa att "vi fixar det". Svensk som jag är såg jag fler nätter i husbilen, beställda varor som jag skulle få montera själv, m.a.o negativitet och mörker "Hur lång tid kommer detta att ta" ftrågade jag, - 2-3 timmar var svaret, "do skämtar på mig" tänkte jag
Jodå, några timmar senare var allt fixat, allt satt fast, ny armatur, nya vred och ny 220V laddare monterad (allt i lager). Dom öppnade 09.00, 13.00 åkte jag hem. Superservice !!!
Innan jag skulle åka berättade Manuel för mig, - när ni ska köpa nästa husbil, kom in och titta ut vilken ni vill ha, när ni valt sätter vi den på uthyrning i sex månader som ni precis gjort och får den till reducerat pris. Alltså, vi får välja fritt på HELA Bürstner och Chausson's program
rc Reisemobil är inga småhandlare, Chausson's största återförsäljare i Tyskland och en av dom större (eller störst, kommer inte ihåg) på Bürster.
Vi är mycket nöjda med vårat köp, nästa husbil kommer att vara från dom. Kan inte rekommendera dom nog. Manuel var så serviceminded man kan vara.
Kuriosa, träffade en trevlig herre när jag tankade utanför Örebro, blev en lång pratstund då vi bägge var förstagångsköpare - "Dieselvärmare ?? Fan, det fick jag betala 20.000:- SEK extra för på min 900.000:- Hymer" Standard på Chausson :
Nu gick inte den första registreringsbesiktningen så bra
I alla papper står korrekt vikt, men typskylten har någon glömt att byta. På den stod en högre vikt så den gick inte igenom.
Med semester/ledigt hos Chausson så beställde jag sonika en skylt med rätt siffror från ett företag som graverar skyltar.
Nu är den svensk
Ytterligare uppdatering:
Skrev ett kort och koncist (fast jag var egentligen lite irriterad) mail till min säljare hos rc Reisemobile Mannheim att jag ville ha ersättning för mina extra utlägg (€189), bifogade bankuppgifter.
Fick svar i morse att dom sätter in pengarna, helt utan diskussion
Många handlare oavsett bransch borde ta lärdom av de Tyska handlarna!
Jag är bara så supernöjd med servicen
Peter
Frugan nöjd, och undertecknad som en unge på julafton
Jag hittade vår husbil via mobile.de, surfade vidare in på deras (rc Reisemobile Mannheim) hemsida. Säljaren jag fick kontakt med var Manuel Günter, fick mycket bra kontakt med honom och han har skött vår affär från första e-mail till handslaget när jag lämnade honom för hemresa till Sverige.
Jag kan inte framhäva nog hur nöjd jag är med deras service (återkommer mer om det senare).
Vår resa till "rätt" husbil har varit lång, tur i oturen kanske. De första husbilarna vi tittade på hade inte den layouten som den vi köpte har. Man hör då och då att "efter tredje husbilen hittar man rätt", vi har inte ekonomin till att testa detta, lite tänka till vad man ska ha den till så hamnade vi på den planlösning vi har nu.
Vad ville vi ha ?
Fyra fasta bäddar, vilket ger : > alkov, lätt val Dubbelsäng alltid bäddad, orkar man inte bädda "snyggt" fäller man upp sista 1/3 delen eller drar för draperiet så ser ingen att man inte orkat bädda på morgonen.
Våningssäng, lika enkelt val med småbarn. Sängarna har fullängd (m.a.o på tvären) vilket ger plats för en minigarderob och leksaker i fotändan, det blir deras "rum".
Dubbeldinette, min "käpphäst" men frugan köper logiken Alltid fyra matplatser redo, lilla dinetten "nerbäddad" till soffa (ska köpa hel sittdyna) där jag (eller någon annan) kan lägga upp benen i soffan, avnjuta en bok tillsammans med en whisky och en öl Hyggligt stort kylskåp med separat frysfack (våran är 145l), duschkabin med glasdörr, cykelställ för fyra cyklar, 4m markis.
Det var väl våra grundkrav, Det enda som går att komplettera efteråt är markis och cykelställ (våran har bägge) .
Nu, som ni förstår börjar det jättelika utbudet av husbilar att minst sagt krympa till några få modeller. Hade siktet inställt på en Chausson Flash 15. Men när nyheterna för 2012 visades förra året dök Chausson Flash 25 upp. 2012 är året för "facelift", inte lika markant som för den äldre modellen där bl.a frontgrillen byttes men desto mer där det inte syns. Nya Euro 5 motorer, småändringar på inredning mm mm.
Chausson var inget självklart förstaval, vi tittade på några andra men hamnade nästan alltid tillbaka på Chausson. Chausson säger många ... Inte så stora i Sverige, men efter sökningar så har dom i Sverige som äger en Chausson inget negativt att säga om dom - tvärt om, samt att Chausson i England är lika stora som Adria, Eura & Kabe tillsammans (ingår i Triganoconcernen med bl.a Eura, Roller Team, Benimar, Ci m.fl, Godkäns köpet av någon EU domstol hamnar ävem McLouis i samma koncern) !
Vi hittade våran Flash 25 hos rc Reisemobil i Mannheim, utrustad med det mesta, Stora Multijet 150 motorn (ersätter gamla 3.0l Multijet 160 , Traction plus (lågfart antispinn för t.ex våta gräsmattor, ingick i ett tillvalspaket med A/C, farthållare mm), dieselvärmare mm mm.
Det är inte en ny husbil men nästan, en 2012:a som har gått på uthyrning i sex månader. Vilket gör att den har sjunkit en hel del i pris (i Tyskland) samt att man slipper den Svenska momsen då den är "begagnad".
Sagt och gjort, vi bestämde oss, Manuel mailade ett kontrakt som skrevs ut, skrevs under, scannades in och e-mailades tillbaks. Handpenning betalades (€1000), kändes "så där" på någonting man inte sett, månader i förväg på själva köpet. På posten kom efter en vecka ett köpeavtal på våran husbil.
När nu avhämtningsdatum bestämts så beställdes flyg och hyrbil (hyrbilen lämnas på ett ABB kontor 1.7 km bort, €7 för taxi tillbaka).
Överföring av pengar hade gnagt i bakhuvudet, överföring på plats tar minst ett dygn extra. Manuel sa att de flesta överför huvuddelen av pengarna och betalar €1-2000 kontant, lät inte alls bra tyckte jag, fick kontakt med Rolandn som också köpt från samma handlare (tack Roland), dom hade betalt i förväg utan problem så jag gjorde samma sak (kändes fortfarande "så där" med tanke på hur mycket pengar det var frågan om). Jag frågade också om det var OK att sova i husbilen över natten då jag kom på eftermiddagen, inga problem, många gör det sa Manuel - vi fixar gas och ström.
På plats i Mannheim började jag känna mig lugnare, alla var väldigt trevliga, erbjöds kaffe eller cola innan jag han berätta vem jag jag var.
Klockan var ganska mycket, dom hade många kunder, och våran affär skulle göras upp dagen därpå så jag gjorde mig hemmastadd i "våran" husbil. På med värme, igång med kylskåpet. Tog en promenad till Tyska motsvarigheten till Sibylla, (übergoda hammisar ) alldeles bredvid Lidl (bägge ligger några hundra meter från handlaren). På Lidl inhandlades lite nödvändigheter (öl), plus lite annan onödigt som bröd, smör, toapapper mm.
Väl hemmastadd började jag rycka, trycka, klämma och känna. Hittade lite skavanker och frågor hopade sig. Kan ju säga att jag sov inte så bra trots bra bok och billig öl
Det jag upptäckte var: "gavelbrädan" till alkovsängen satt lös, bordsinfästningen satt lite lös, vreden till spisen var spruckna på undersidan (jag sa ju att jag pillade på att jag såg ), infodisplayen visade inte att jag satt på 220V samt att jag inte kunde köra kylen på 220V, en av armaturerna ovanför dinetten var lite sladdrig, fjädern som håller locket till ett av 220V uttagen var trasig.
Som ni förstår kände jag mig inte speciellt uppåt av alla defekter Framlagda klagomål brukar ju mottas lite olika.
På morgonen (när Manuel blev ledig, HALLÅ !! KRIS I EUROPA !! Inte hos rc Reisemobile iaf) så började jag berätta om problemen. Jag han inte så långt innan Manuel sa att "vi går ut och tittar med en tekniker", sagt och gjort! Teknikern nickade, förklarade saker jag inte förstått och sa att "vi fixar det". Svensk som jag är såg jag fler nätter i husbilen, beställda varor som jag skulle få montera själv, m.a.o negativitet och mörker "Hur lång tid kommer detta att ta" ftrågade jag, - 2-3 timmar var svaret, "do skämtar på mig" tänkte jag
Jodå, några timmar senare var allt fixat, allt satt fast, ny armatur, nya vred och ny 220V laddare monterad (allt i lager). Dom öppnade 09.00, 13.00 åkte jag hem. Superservice !!!
Innan jag skulle åka berättade Manuel för mig, - när ni ska köpa nästa husbil, kom in och titta ut vilken ni vill ha, när ni valt sätter vi den på uthyrning i sex månader som ni precis gjort och får den till reducerat pris. Alltså, vi får välja fritt på HELA Bürstner och Chausson's program
rc Reisemobil är inga småhandlare, Chausson's största återförsäljare i Tyskland och en av dom större (eller störst, kommer inte ihåg) på Bürster.
Vi är mycket nöjda med vårat köp, nästa husbil kommer att vara från dom. Kan inte rekommendera dom nog. Manuel var så serviceminded man kan vara.
Kuriosa, träffade en trevlig herre när jag tankade utanför Örebro, blev en lång pratstund då vi bägge var förstagångsköpare - "Dieselvärmare ?? Fan, det fick jag betala 20.000:- SEK extra för på min 900.000:- Hymer" Standard på Chausson :
Nu gick inte den första registreringsbesiktningen så bra
I alla papper står korrekt vikt, men typskylten har någon glömt att byta. På den stod en högre vikt så den gick inte igenom.
Med semester/ledigt hos Chausson så beställde jag sonika en skylt med rätt siffror från ett företag som graverar skyltar.
Nu är den svensk
Ytterligare uppdatering:
Skrev ett kort och koncist (fast jag var egentligen lite irriterad) mail till min säljare hos rc Reisemobile Mannheim att jag ville ha ersättning för mina extra utlägg (€189), bifogade bankuppgifter.
Fick svar i morse att dom sätter in pengarna, helt utan diskussion
Många handlare oavsett bransch borde ta lärdom av de Tyska handlarna!
Jag är bara så supernöjd med servicen
Peter