• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2020 samt hela år 2021.*
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Medlemsskap ger, föruom tillgång till fler delar i forumet, även full tillgång till alla ställplatser som husbilsklubbens medlemmar har samlat in under många år.
    Husbilsplatser

    *) Erbjudandet gäller enbart de som inte varit medlem tidigare.

Var det bättre förr?

(Under arbete)
Nostalgi är alltid roligt och det är lätt att glömma sin historia.

Jag tror att vi alla ibland känner att "Det var bättre förr" men visst börjar minnet av vår gamla webbplats att blekna?

Så här såg forumet ut i december 2006, så alldeles i början av Husbilsklubbens historia. Sidan lanserades i december 2006.
Notera att bakgrundsfärgerna är fel här, bakgrunden är inte riktigt laddad här.
Men det går ändå att få en känsla för hur det såg ut när de första medlemmarna registrerade sig.

hbk-2006.jpg

Sedan gick tiden och sidan utvecklades och mer information kom till. Detta är 2013:

hbk-2013.jpg

Så utseendemässigt var sidan nästan oförändrad under de första tolv åren. Nya tillägg och funktioner kom till men utseendet ändrades inte mycket.
Jag gillade det då, men nu när jag ser det gamla utseendet så känns det riktigt gammalt och personligen vill jag absolut inte tillbaka.

När vi kommer till 2015 så har Håkan, som skapade webbplatsen, jobbat med sidan i över tio år, i stort sett ensam på sin fritid.
Det har funnits flera andra admins runt om som gjort en hel del arbete, men huvuddelen av ansvaret har Håkan haft hand om.
Jag hade redan under 2014/2015 haft viss dialog med honom om att han önskade att vi kunde uppdatera, men att antalet tillägg och ändringar i forumet gjorde att en uppdatering var näst intill oöverstiglig för en ensam person som fritidssyssla.
När så Håkan drog sig tillbaka hösten 2015 så tillsattes en grupp, Referensgruppen fick den heta, för att fundera ut vad som kunde göras.

Det framkom ganska snabbt att forumet krävde specifika versioner av flera program för att kunna fungera och dessa var så gamla att de inte gick att installera på en ny server och forumet var, som nämnts innan väldigt svårt att uppgradera också.
Om servern skulle gå sönder, så skulle det med andra ord inte gå att återställa forumet!
Dessutom så krävde Google vid det här laget att om de skulle lista webbsidor i sina sökresultat så krävdes att sidorna är krypterade via https.
Detta kunde inte installeras på den gamla plattformen och att hamna högt på Googles sökningar är oerhört viktigt för att kunna nå fler husbilsåkare.

Så att byta ut vårt gamla forum var den enda möjliga vägen.
Så gruppen började titta på olika alternativ och vilket utseende vi ville ha.
Vi insåg också att forumet var en så viktig del att vi inte kunde lägga hela driften på frivilliga krafter som jobbade med det på sin fritid, som fallet varit fram till nu. Så vi fick kontakt med en konsult som hjälpte oss att ta fram en design och en plan. Under tiden så dammsög vi i Referensgruppen marknaden när det gällde forummjukvara.

Vi kom fram till att vi ville ha så mycket standard som det gick, för att förenkla framtida uppgraderingar. Det gick så där till att börja med, men mer om det nedan.
Efter att ha testat flera olika alternativ valde vi Xenforo, som var besläktad med den gamla mjukvaran, men modernare.
Konsulten vi arbetade med hade tagit fram en design vad gällde utseendet och vi gillade det moderna utseendet och sade ja till det.
Nu hade vi kommit till hösten 2016 och plattformen och utseendet var valt. Vår konsult började jobba med anpassningen och referensgruppen testade.
I början var allt bra och det såg bra ut, om än lite skakigt här och där. Felmeddelanden dök upp och saker visades inte korrekt, särskilt inte på mobiler.
Att det skulle fungera bra på mobiler var viktigt, eftersom vi märkt att allt fler besökare använde mobilen.
Att det var skakigt i början av ett utvecklingsprojekt är helt naturligt, så vi tog det för vad det var.

Dock började vi undra vad konsulten baserade sin design på, eftersom det inte blev stabilare när vi närmade oss sommaren 2017.
Allt var som det var gjort av gelé, petade man på ett ställe så gungade allt. Men vi litade på vår konsult och räknade med att han visste vad han gjorde.
När sommaren gått och de flesta fixar orsakade två nya fel, hade vi kommit till en vägg. Vi hade lagt ner en massa tid och pengar på att komma dit vi var, men det var fortfarande långt ifrån klart. Vi hade hoppats att kunna byte under våren 2017, men det var inte klart nog då och det var likadant när hösten kom.

Så vid ett möte, där styrelsen och konsulten var med, beslutade vi att skrota all visuell design vi jobbat på och köpa in ett färdigt tema som var så nära den visionsbild som vi tog fram tidigt.
Det var riktigt surt men det var det enda att göra. Strax efter så tog vår konsult in extra hjälp av en firma med utvecklare som hjälpte till under hösten.
[comment] här kommer jag inte riktigt ihåg om Johan gick in och gjorde den skarpa uppgraderingen, jag tror inte det[/comment]

I och med att vi nu skrotat det skakiga temat som var orsaken till de flesta problem och hade en utvecklare på plats bredvid konsulten tog nu projektet fart på riktigt.

Under hösten färdigställdes allt och flera uppdateringar från den gamla databasen gjordes för att utröna så att allt kom med.
Vi var här tvungna att välja bort en del tillägg från det gamla forumet, som vi avvaktade med till senare, bildgalleriet till exempel.

Så, efter ett antal provuppgraderingar, så stängde vi ner det gamla forumet en måndag tidigt i Januari 2018.
Nu var det alle man på däck och nästan allt gick som det skulle. Vissa saker gick riktigt fel, men löstes under den första veckan.
En oops var att man ett tag var tvungen att ange sitt användarnamn exakt för att kunna logga in och ofta skriver man inte stor och liten bokstav exakt.

Det var ju en hel del saker som vi avvaktat med och nu var det dags att ta hand om dem. men nu visade det sig att vår konsult hade tagit på sig allt för mycket och inget hände. Så vi tog beslutet att helt enkelt ta ombord den firman som hjälpte till under hösten som huvudansvarig.
Det bytet gjorde att allt kunde styras upp och de saker som avvaktats med kunde betas av allt eftersom.

Efter att vi allt blivit stabilt, så var det så äntligen dags att påbörja drömprojektet som vi diskuterat i flera år. Det som skulle bli Husbilsplatserna.
Men det är en historia för en annan dag.
Om författaren
STACT
Stefan Toresson är mångsysslare som jobbar i maskinrummet på Husbilsklubbens forum på fritiden.
Övrig tid spenderas med arbete, då han har några år kvar till att bli husbilsresenär på heltid.
Status
Stängd för vidare inlägg.

Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa
Status
Stängd för vidare inlägg.

Artikel information

Författare
STACT
Visningar
72
Senast uppdaterad

Flera i Sandlådan

Flera från STACT

Dela denna artikel

Toppen