2020 började dramatiskt för husbilsbranschen, men avslutades med tillförsikt.

Först en ohemul beskattning på nya husbilar. Sedan kom pandemin i mars, då mer eller mindre hela Europa stängde ner. Kan förstå att det var deppigt hos våra husbilshandlare förra våren. Men sakernas tillstånd förändrades under våren, framför allt när Statsministern den 4 juni förra året lät meddela att symtomfria personer nu kunde resa fritt inom Sverige. Det visade sig snart att det fortsatt fanns ett stort behov hos oss att få resa, men nu med nya förutsättningar. Sverige, blev intressantare än någonsin och mobil fritid lockande helt nya grupper i marknaden. Branschen som deppade i början av sommarsäsongen, fick en välbehövlig hjälp av det ökade intresset för mobilt coronasäkert resande, Svemester/hemester. För de flesta i branschen blev 2020 trots allt ett riktigt bra, eller i alla fall ett hyffsat år.


Det har visat sig att det inte bara var en svensk företeelse, nej det ökade intresset för mobil fritid gick som en våg över världen där Europa kunde redovisa en ökning på +20% på nyregistreringar och USA +3,4%. De största ökningarna i Europa skedde i Österrike, Danmark, Tyskland, Finland, Schweiz och Nederländerna.

Några siffror som sticker ut är till exempel att det i Tyskland såldes inte mindre än 107 203 fritidsfordon under 2020, varav 78 055 var husbilar. Under det senaste decenniet har det varit försäljningsrekord varje år och förra årets resultat var 44,8% bättre än 2019. Under de tre senaste åren har nya husbilsregistreringar nästan fördubblats i Tyskland. Källa: CIVD Caravaning Industrie Verband e.V.

Ett annat exceptionellt resultat redovisas från Österrike som 2019 nyregistrerade 1 704 nya bilar och 2020 var man uppe i 2 969 bilar, en ökning med 74,2%.

Sverige redovisade ett annat resultat vad gäller nyregistreringarna.

Sverige som i perioden 2013 till och med 2018 visade en ökad nyregistrering helt i linje med utvecklingen i övriga Europa, fick ett dramatisk stopp och sjunkande försäljning 2019, som sedan följdes av ytterligare ett mindre tapp 2020–3,5%.

Försäljning.jpg
Källa:HRF

Orsaken hittar vi i den orättvisa beskattningen som bara svenska husbilsägare drabbats av. I Sverige ökade husvagnsförsäljningen, medan husbilsförsäljningen minskade, precis tvärtemot övriga Europa, där husbilarna i alla marknader ökade och husvagnarna föll tillbaka – ingen tillfällighet det finns en förklaring.

Branschen visar på framtidstro inför 2021

Husbilstillverkarna:
Vi möts hela tiden av offensiva meddelanden från branschen, som visar på en stark framtidstro för den mobila fritiden, vad gäller husbiltillverkarna som Kabe, som aviserat ökad produktion innevarande år och köpet av engelska Coachman i februari: Kabe, köper engelska Coachman Group LTD

De tyska husbilstillverkarna har aviserat ökade produktionsmål för 2021. Morelo till exempel bygger ut sin fabrik och Bürstner återöppnar en fabrik som varit stängd i åtta år. Källa: CIVD Caravaning Industrie Verband e.V.

Återförsäljarna:
Här var det mycket stor krismedvetenhet i början av förra året, först skatten som slog hårt på nybilsförsäljningen, ett faktum som man redan kände till, därför lades mindre order till generalagenterna/tillverkarna inför 2020. Sedan kom pandemin i mars, som stoppade allt resande, vissa husbilstillverkare på kontinenten stängde produktionen i mars/april och utställningshallarna gapade tomma.

Såg kampanjer förra sommaren där återförsäljarna bland annat erbjöd ekonomiska incitament som motsvarade beloppet på den förhöjda skatten, troligen resulterade det i ett minskat täckningsbidrag på försäljningen utav den nya bilen. Senare under våren utvecklades försäljningen i positiv riktning, framför allt vad gäller begagnade bilar och handlarnas lager var nog rekordlåga hos de flesta när vi kom till hösten.

Vad jag förstår så ser återförsäljarna positivt på innevarande år, ser satsningar som Autohallens köp av Albins Husbilar, andra som bygger ut sina hallar och verkstäder, medan andra inkluderar flera och nya märken i sin produktportfölj. Nya återförsäljare som till exempel tidigare specialiserat sig på lättare transportbilar, som nu även satsar på husbilar, ja till och med en handlare med ett mycket känt namn för de som är intresserade av sport-/klassiker-/lyxbilar, som nu satsar på ett helt nytt affärsområde, husbilar.

Undrar om man inte var lite för pessimistiska förra våren när man la sina order för nya bilar med leverans nu i år på våren, deras order sammanföll troligen i tiden med början av pandemins intåg förra våren. Är det fallet, så är det inte en allt för djärv gissning att det kommer att bli brist på husbilar den här sommaren.

Har läst att även båtförsäljningen sköt i höjden förra sommaren, men att Blocket senare på hösten fylldes av brustna illusioner i form av massor med annonser om begagnade båtar. Troligen har inte samma fenomen infunnit sig hos de nya husbilsköparna, eftersom det just nu är färre annonser på begagnade husbilar på Blocket, än det brukar vara så här års.

Troligen har branschen anpassat sig och utnyttjar ”kryphålet” med ”Heavy duty motorerna”, som i princip är samma motorer som tidigare, men med annan certifiering och lite andra specifikationer. Genom det kommer man runt beräkningsformeln WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Vilket reducerar skatten avsevärt.
Det tillsammans med den nya vägtrafikskattelagen med de nya avställningsreglerna, som gör det möjligt för nya husbilar de tre första åren, att få återbetalning av fordonsskatt vid avställning redan efter 4 dagar, avställningsdagen dag nummer 1 + 3 dagar. Detta gör att skatten redan den 1 mars i år blev rimligare och mera i paritet med övriga Europa.

Läser i branschpressen intervjuer med representanter för Forsbergs, Bengt i Örkelljunga och Kurts Husvagnar, alla tre visar sig ha en mycket positiva förväntaningar på innevarande år och intervjuerna innehåller glädjebesked i ord som, ”strykande åtgång, februari all time high, rekordstor orderstock upp 60%, brist på salubilar och köp av ny bil idag blir leverans 4:e kvartalet -21”.

För att få veta mera om årets förväntade resultat och få bekräftat vad jag läst, ringde jag Jonas Pettersson på Husbilslandet i Kristinehamn, ett av de ledande husbilsföretagen i Sverige, samt Eric Eriksson på Lilla bilsalongen ny i branschen och som just utökat sin produktportfölj med just husbilar, samt ett par husbilsföretag specialiserade på sidoimport av nyare begagnade husbilar främst från Tyskland.

Husbilslandet, Hem | Husbilslandet
Jonas Pettersson2.JPG


Jonas, hur var 2020 för er?
— Husbilslandet har brutet räkenskapsår, 1 september – 31 augusti, ser vi på räkenskapsåret 2018–2019 och jämför det med 2019 – 2020 så var resultatet ungefär det samma. Nyförsäljningen var lägre, ungefär som snittet i landet, det vill säga 3–5% lägre än året innan. Täckningsbidragen per såld ny bil har också varit lägre, eftersom branschen haft olika typer av kampanjer för att mildra effekterna för kunden, på bonus-malus och WLTP-beräkningen.

Däremot har efterfrågan på begagnat varit mycket stort, i maj var det som kranarna öppnades, telefonerna ringde i ett och hallen var fylld av kunder. I juli sålde vi i snitt 3 bilar om dagen 7 dagar i veckan!
okt2019_4 (Medium).JPG


När jag tidigare besökt er har hela planen framför hallen varit fylld med begagnade bilar, men senast så var den helt tom
— Vi har sålt slut på vårt eget lager av begagnat, sedan annonserat efter begagnade husbilar, köpt av privatpersoner och troligen betalade vi nog lite för mycket när efterfrågan var som störst.

Hur ser ni på Husbilslandet på 2021?
— Med tillförsikt. Vi tror att det ökade intresset är här för att stanna. En ny grupp kunder ser vi i hallen idag, yngre familjer som vi hoppas och tror kommer att bli flera. Vi har också en del nya spännande produkter som skall presenteras under året, som vi tror kommer att uppskattas i den svenska marknaden. De nya avställningsreglerna som gäller från den 1: a mars hjälper också till att göra beskattningen rimligare på nya bilar, avslutar Jonas innan han skyndar vidare till en kund som väntar.

Lilla Bilsalongen: Autostar Husbilar - Lilla Bilsalongen och Transportmedlet AB
Eric.jpg


Eric, vet att ni sålt transportbilar i över 20 år, hur kommer det sig att ni nu även satsar på husbilar och privatmarknaden?
— Vi ville skapa ett ben till i vårt företag, då blev det naturligt att vi satsade på just husbilar. I grunden är det samma basfordon som vi redan har stor kunskap om, vi har följt marknaden och sett det ökade intresset för just husbilar, ett intresse som vi tror kommer att öka. Sedan kom vi i kontakt med den franska husbilstillverkaren Autostar, som tillhör Europas största husbilstillverkare Triganogruppen och är deras Premiummärke. Deras produktportfölj tror vi passar den lite krävande svenska husbilsägaren, som söker kvalité, innovativa lösningar och ”value for money”. Vi tyckte att husbilar och Autostar var ett perfekt komplement till våra transportbilar i Premium segmentet.

Hur slutade 2020 för er?
— Bättre än förväntat. Förväntningarna var ganska låga i början av 2020 just när Pandemin bröt ut och när hela världen stod stilla. Lyckligtvis så började det rulla på innan sommaren med båda Transportbilar och Husbilar.

Det var helt klart oroligt förra våren och visst blev vi besvikna när ELMIA ställdes in. Mässan var alldeles speciellt viktig för oss som nya återförsäljare för husbilar, med ett för svenska marknaden nytt husbilsmärke. Men som sagt, vi skall inte klaga, att vi sitter tillbaka med en massa produktbroschyrer som var tänkt att distribueras under ELMIA-mässan kan vi leva med.

Nu när vi börjar närma oss en ny säsong, hur ser försäljningsläget ut?
— Positivt helt klart. Speciellt med tanke på att Autostar börjar få ett riktigt komplett modellutbud. Allt från Plåtisar till helintegrerad Premiumbilar. 2021: års främsta nyheter från Autostar har vi i hallen för påseende bl.a. årets nyhet Performance som kommer konkurrera med plåtisarna.

Vi har inför säsongen 2022 beställt och skräddarsytt bilar och utrustning som vi är övertygade om att komma passa svenska kunder till mycket konkurrenskraftiga priser.

Men vi är oroliga för tillgången av nya bilar, eftersom efterfrågan i Europa är rekordhög i år.

Autostar 1.jpg

Import av begagnade husbilar.
Det har också spekulerats i att importen av begagnade bilar, främst från Tyskland, ökat kraftigt det senaste året. För att få veta mera om det ringde jag ett par företag som specialiserat sig på att importera begagnade husbilar, från främst Tyskland.

Några konkreta siffror fick jag inte, men båda pratade om ökad försäljning på ca. 20 – 30%, ökningstal som jag tror de traditionella handlarna hade svårt att matcha förra året. Båda företagen bekräftade att de hade haft ett rekordår och känt den ökade efterfrågan på bilar med registrerat fordonsår före 2018, det vill säga innan Bonus-Malus-systemet infördes i Sverige.

Båda bekräftade vidare att det mött en ny grupp köpare, yngre barnfamiljer, man bekräftade även att man förberett sig väl inför årets säsong och förväntade sig rekordförsäljning.

Det blir brist på begagnade husbilar i sommar, har våra bilar ökat i värde?

Branschföreträdarna som vi pratat med har alla aviserat att det till sommaren kommer att vara brist på begagnade husbilar. Tommy Andersson på Autohallen i Karlstad, berättar att på Autohallens anläggningar är det generellt en brist på begagnade bilar. Tommys förklaring, – Det är en ny yngre grupp husbilsintresserade, som har upptäckt den mobila coronasäkra fritiden och köper nu husbilar. Det är förstagångsköpare som inte har några inbyten. Vidare så berättar Tommy om att den nya kunden är påläst, vet vad han söker. Tommy vill tillskriva Husbilsklubbens Forum som en stor viktig kunskapsbank, där många av förstagångsköparna inhämtat sina kunskaper. Trevligt att höra!

Tommy Andersson.PNG

Tommy Andersson

Även Blocket bekräftar att det kommer att bli en brist på begagnade husbilar, det kan vi utläsa eftersom man redan nu har färre annonser på begagnade husbilar än vad som är normalt den här tiden på året.

Nu kommer självklart inte branschen att sitta med armarna i kors, beklaga och säga – Tyvärr slutsålt. Nej det är ingen djärv gissning att vi kommer att få se en ansenlig import av minst 3 år gamla bilar från främst Tyskland.

Vad betyder det för dig och mig? Ja marknadsekonomins grundbult är ju att priset på varor och tjänster bestäms av förhållandet mellan utbud och efterfrågan. Om nu det blir en brist på begagnade husbilar, ja då har vi åtminstone i teorin fått ett ökat värde på bilen som står där ute på uppfarten. Ett reellt ökat värde i det fall du vill lämna husbilslivet och i stället ha pengarna på banken, eftersom marknaden troligen är villig att betala mera för din bil idag än för ett år sedan. Samma sak med handlarna, som troligen är mer förhandlingsvilliga och ge ett bättre pris på ditt inbyte, när han vet att din bil kommer att vara såld inom en vecka.

Camping/Ställplatserna: Även här aviserar man positiva signaler inför sommarsäsongen och vissa aktörer planerar stora investeringar i sina anläggningar, som jag skrev om i artikeln, 2020 blev ett mycket annorlunda år: 2020 blev ett mycket annorlunda år

Vad kan vi förvänta oss under 2021?

Husbilsbranschen och besöksnäringen med campingen flaggar alla för att 2021 kommer att bli ett bättre år och mycket talar för det. Men kan vi verkligen planera en sommar utan att beakta pandemi? Kommer vi att kunna resa runt som vi gjort tidigare, eller kommer det att finnas kvar restriktioner hur vi passerar gränser, hur vi träffas, när vi kommer till sommarens semestertider? Myndigheterna aviserade tidigare att alla vuxna skulle vara vaccinerade vid halvårsskiftet, idag vet vi att det troligen inte är görligt. Nu säger man augusti, vad betyder det i sådant fall?

Personligen känner jag mig väldigt tveksam, till exempel jag läste i spansk press för några veckor sedan, att till Påsk skall det gå att resa i och till Spanien precis som tidigare. Idag har vi facit och det visade sig att i stället för fri rörlighet inom landet så stärktes i stället rörelserestriktionerna, med perimeterkarantäner inom kommunerna och provinserna. Regeringschefen Pedro Sánchez meddelade igår att det nationella nödläget skulle hävas den 9 maj. Vi får väl se om det var realistiskt eller bara ett önsketänkande.

Hoppas det blir som de mest optimistiska signalerna säger, att till sommaren skall det åter vara rörelsefrihet över våra gränser i Europa, att vi kan mötas och umgås som tidigare. Personligen tror jag i alla fall att en plan B, med planer om ytterligare en sommar med ”Svemester” inte är helt fel. Eller skall vi helt enkelt ta till oss vad Agnes Wold säger i DN den 12 april.
—Hela grejen med en pandemi är att då planerar man inte. Men det är tydligen så fruktansvärt ingrott i folk att man ska planera.
Ja, jag erkänner att jag gillar att planera. :msn_embarrassed:
DSC_0166.JPG