Ny husbil, massor av förväntningar, planering, men även kompromisser och hänsysntagande.

T.ex. om man skall resa ut i Europa med en tonåring, som inte går igång på ord som Moseldalen, Romantische Strasse, Korsvirkeshus, Tulpaner eller Katedralen i Metz.

Vår första resa gjordes med svärmor, det blev en resa där natur, kultur och historia prioriterades.

När det blev aktuellt med vår andra husbilsresa ut i Europa blev svärmor utbytt mot 13-åringen och nu blev prioriteringarna annorlunda, nöjesparker, bad och sådant en 13-åring tycker om.

Attraktiva resmål för en tonåring
Slutmålet var Disneyland i Paris.

Första stoppet blev Gränna och Gränna Strandens Camping. Snyggt, rent, välordnat och perfekt för barn med den lilla stranden i anslutning till campingen.

Första natten i den nya bilen gick fint, vi sov gott och konstaterade att vi köpt en perfekt bil för oss och våra behov.

Tekninska problem kan uppstå
Men…… vi hade kvällen innan gjort ”mysmöblering” i vår nya husbil, dvs. snurrat på de två framstolarna och skapat en sittgrupp i bilen. Det skulle visa sig bli ett problem.

På morgonen skulle stolarna återställas i sitt naturliga läge, alltså med sikten framåt. Förarstolen, inga problem, men passagerarstolen den satt fast. Som den var gjuten på plats i det läget! Andra dagen på semestern och stolen gick inte att rubba!

Det är i sådana situationer som man måste ta fram sin positiva syn på saker och ting. Eftersom jag läst TSV´s kampanjer om att barn sitter säkrast om man spänner fast dem sittande mot körriktningen, så försökte jag övertala hustrun att trots vissa olämpor med att sitta med ryggen mot körriktningen, så fanns det också fördelar ur rent säkerhetsmässiga aspekter.

Hustrun som visserligen är mycket yngre än jag, hade också sett samma kampanj, påtalade föraktfullt att det gällde barn upp till 5 års ålder och att hon trots sin ungdom minsann passerat det bäst före datumet för ganska länge sedan.

Trots att jag lovade berätta om allt jag såg som vi passerade, så nekade hon att sitta bak och fram i 500 mil. Husbilen fylldes av ord som idiotiskt och svordomar, ord som jag inte trodde fanns i den fridsamma miljö som husbilen utgör.

Återstod bara för mig att leta upp Gränna´s kombinerade smed och bilmek. Förklarade situationen och han förstod . Trots att hans verkstad var full av trasiga bilar släppte han allt han hade för händerna och förbarmade sig för mig. Han skred till verket med en stor skruvmejsel, så stor att den inte ens finns på Biltema, med den och lite våld så fick han stolen på plats igen. Lycklig åkte jag med hans goda råd, på ren småländska, ringande i mina öron, ”för faén rör nu inte stolen igen”!

Köpenhamn - Tivoli
Resan gick vidare via Helsingborg-Helsingör till Köpenhamn, nästa nästa etappmål var Köpenhamns Tivoli.

För övernattningen hade vi redan siktat in oss på City Camp Copenhagen. Pampigt namn som skapade förväntningar, men som man inte levde upp till, inte för oss i alla fall. Relativt centralt var det, men en utslängd tomt med byggstaket runt om, man tittade efter Skanska´s skyltar och var byggkranarna stod. Baracker….. Ställplatsen är numera att minne blott och troligen blev saknaden mycket begränsad.

Trevlig kväll, Tivoli uppfyller det mesta som en 13-åring vill ha. Själva fick vi åter stifta bekantskap med en gammal favorit, krogen Gröften på Tivoli, god dansk mat, en öl och en ”lille”.

Dagen efter klev vi upp tidigt och reste vidare på en gång. Miljön inbjöd inte till någon mysig frukost utanför husbilen.

Stellplatzführer med ordning och reda
Mot Tyskland, Rödy-Puttgarten och målet var Haffkrug, som hustrun målande beskrev som ”Östersjöns pärla”, efter ett besök för 20 år sedan. Fram med Reise Mobils Bordatlas, vår husbibel och ställplatsen funnen, koordinatorn inställd och det vara bara att styra fram till platsen.

Haffkrug var det säkert inget fel på, men ställplatsen! En vinpinad tomt, med några elstolpar, inge’ kul. Nej, det var för deprimerande miljö så vi bestämde oss för att åka vidare. Bordsatlasen fram igen och nu hittade vi en ställplats som verkade fin i Travemundes fiskehamn, lät pittoreskt och äkta. Såg framför oss de gamla fiskarna, med sina typiskt nordtyska skärmmössor sitta där på kajen och rensa sina nät.

Verkligheten var lite annorlunda. En skitig tomt, bakom en lika skitig servering. En specialité visade sig Herr Ställplatzführer i alla fall ha. Det kostade nämligen 50 cent att få låna toaletten, helt okey, men systemet var lite udda för mig, man fick inte vara för akut nödig om man säger så.

För att komma in på toan måste man först hitta chefen, sedan be honom att följa med till toan, låsa upp den första dörren. När man sedan väl var insläppt möttes man av 10 dörrar, alla med myntautomater för 50 cent. Undrade försiktigt om det inte vore enklare, kanske till och med billigare att bara ha en automat och den på ytterdörren. Menar 1 automat är billigare än 10 och han skulle själv slippa vara ”nyckelpiga” åt alla pinknödiga gäster. Hans föraktfulla min som var hans svar på mitt lilla förslag var så smärtsamt så det tog tid innan jag helt återhämtade mig.

Nästa stopp blev Camping Aschenbäke i närheten av Wildeshausen, vackert belägen, snyggt, rent och en alldeles förträfflig krog
Citycamping i Amsterdam, lite för ”skumt” för vår smak
Sedan stod Amsterdam på programmet, vi hade hittat Amsterdams City Camping när vi letat campingplatser relativt centralt. Visst, det låg relativt centralt, men efter att ha kört in på campingen, sett de som skulle bli ”våra campingkompisar” så sa hustrun; ”kör, här stannar inte jag!” Det verkade mest vara övervintrade hippies och ungdomar som kommit till Amsterdam för att besöka deras speciella caféer som frekventerade den campingen, åtminstone den dagen när vi besökte den.

Duinrell ett Liseberg med camping nära Den Haag
Amsterdam togs bort ur programmet och nu åkte vi i stället direkt till Duinrell, i närheten av Wassenaar, strax norr om Den Haag. En stor familjecamping, med nöjesfält och äventyrsbad. Ett mycket bra stopp för barnfamiljen! Rekommenderas.

Efter en lång dag i Duinrells nöjespark och övernattning på deras fina familjecamping var det då äntligen Disneyland och Paris som var nästa mål.

Disneyland utanför Paris

Kom fram till Disney på kvällen, parkerade på den föga mysiga parkeringen. Den största Ställplats, som i alla fall jag har skådat, utan att egentligen vara en ställplats. Vi var säkert över 100 bilar där den natten.

Kvällen tillbringade vi i trevliga Disney Village, som erbjuder massor av spännande attraktioner för hela familjen. Middagen blev en lite annorlunda matupplevelse hos Planet Hollywood.

Tror inte Disney gillar husbilar, eller hur skall man annars förklara att man snurrar runt husbilarna med en stor sopmaskin mellan klockan 1 och 2 på natten! Inte en gång, inte två, nej vi räknade till sex gånger som vi trodde att vår nyinköpta husbil blivit kategoriserad av Disney´s sopmaskinkaptener, till just sopa och skulle ramponeras.

En hel dag på Disney. Ja Disney är Disney, de kan det här, man imponeras. Men köerna tröttar ut den mest entusiastiske och visar termometern på närmare 30 grader så blir det nästan olidligt.

Vi hann fakrtiskt med både Disneyland och och Walt Disney Studios

Route Touristique du Champagne
Ytterligare en natt med Disneys Mickey Mousedekorerade sopmaskiner kändes inte lockande, vi reste därför vidare samma kväll mot ”Route Touristique du Champagne”. Målet var Épernay som ligger i själva hjärtat av Champagnedistriktet. Här fanns inte bara alla de stora champagneföretagen samlade med sina huvudkontor och bodegor, det fanns också en utmärkt kommunal camping ganska centralt.

Vackert område och ett besök rekommenderas.

Från lyxig gyllengul bubblande champagne, till det mera folkliga tyska vinet blev resans nästa mål. ”Deutsche Weinstrase” är en av många turistvägar.

Familjecamping, KNAUS Campingpark Bad Durkheim
Vi åkte på den till Bad Durkheim, eftersom vi sett att det fanns en barnvänlig Camping med egen badstrand. KNAUS Campingpark Bad Durkheim hette campingen, som höll mycket god standard, lämplig för barnfamiljer. Att man en fredagsnatt inte behöver använda sitt eget dyrt inköpta ”multimediacenter” för underhållning är en helt annan sak. Det var ett jäkla liv på natten enligt hustrun, själv sov jag gott….. Tyskt torrt vitt vin är bra för en god sömn!

Här fanns också en ”Ställplatz” för husbilar i anslutning till campingen. Priset var c:a 20 Euros billigare per natt, men vilken trist miljö! En trist grusplan bakom campingen. Vi bodde inne på campingen och jag måste tillstå att det var en av mina bättre investerade 20 Euros per natt.

Efter ett par dagar med sjötomt och mycket bad, så gick färden vidare till Campingplatz Am Hohen-Hagen, strax utanför Dransfeld, mellan Kassel och Göttingen. Perfekt familjecamping med äventyrsbad.

Planerna var nu att Legoland Feriendorf skulle besökas, men tiden ville inte räcka till om vi även skulle besöka Skara Sommarland. 13-åringen fick ta beslutet och det blev Skara.

En resa via både Hannover och Hamburg helt befriade från ”stau” gjorde att vi kom upp till Sverige redan samma dag.

Åter i Sverige

En titt i SCR´s campingkatalog visade att i Landskrona fanns en 4 stjärnig camping, Borstahusens Camping. Ligger underbart vackert vid havet, mitt emot Ven.

4 stjärnor? Vet inte vem som ger ut stjärnorna, men här har man nog varit i generösaste laget enligt min uppfattning. Visst är läget fint, men inte fräscht. T.ex. duscharna fick mig att få flashbacks till duschen på gymnastiken från min tid vid Örnsköldsviks folkskola i slutet av 50-talet. Att det just den här dagen var en stark kloaklukt från stranden, där även en traktor körde runt och störde nattsömnen tidigt på morgonen, gjorde inte saken bättre.

Vidare mot Skara, men med en avstickare, som de flesta andra till Ullared. Otroligt, denna lilla håla är Sveriges populäraste turistmål. Man är duktiga, skickligt!

Skara sommarland, med middagsbesvikelse
Äntligen Skaras Sommarland, som skulle bli den här resan sista stopp och övernattning. Det skulle firas med en riktigt god middag. Måltiderna under resan hade till stor del anpassats till en 13-årings val av både restauranger och menyer, inte helt i min smak under 14 dagar. I mitt inre öga hade jag redan gjort klart menyn:

- Dry Martinis, kanske ett par stycken.
- ”Gambas al Ajillo”, rykande heta räkor med massor av vitlök och chilli.
- ”Cour de filét Provencale”, härlig helstekt oxfile på en bädd av råstekt potatis och vitlök.
- ”Mouse de Chocolate”, fluffigt uppvispad och lagom krämig. En klick grädde på toppen.

Räkorna skulle sköljas ned med en Wehlener Sonneuhr Reisling Spätlese 2007 som skulle få oss att komma ihåg våra dagar i de tyska vindistrikten.

Varmrätten och desserten skulle få oss att tänka på våra dagar i Frankrike och en flaska Bourgogne Cuvée Margot skulle bli huvudrättens vin och måltiden avslutas med ett glas Sauternes från Bordeaux till Moussen.

Skara Sommarland annonserar om ”Campinghandlar´n”, som man beskriver som, citat; ”Välsorterade livsmedelsbutik”. Så det var med raska steg jag gick till handlar´n, när bilen var uppställd, campingstolarna på plats, för att sedan inhandla varorna till kvällens avslutningsmiddag…. Nu äntligen skulle det vara slut på korv, hamburgare och Kajsa Varg middagar.

Nu vet jag inte riktigt vad man har för kriterier för att vara ”välsorterad” i Skaraborg, men vad jag förstår har man koncentrerat sig på att ha ett rikt utbud på just korv. För i kyldisken fanns bara grillkorv, starka korvar, tjocka korvar, chorizos och en mängd olika potatissallader.

Undrar hur många hundra som åt korv och potatissallad på campingen i Skara den kvällen? Många var det, det är jag i alla fall säker på.

Ja, min meny som mitt inre öga sett….. gick ju inte. Vad vi åt?

Sill, konserverad potatis, varm korv, som sköljdes ner med en pilsner från Mariestad. Ölen var i alla fall inköpt på BorderShop, så lite tyskland blev det i alla fall

Skara Sommarlands Camping är en bra familjecamping. Att handlar´n har ett annorlunda utbud än vad jag förväntade mig får vi kalla ”lokala variationer”. Att sedan vattnet i duschen är snorkallt får man se som deras ansvartagande för vårt välbefinnande, för pigg och vaken blir man!

Konklusion
Vår ”tonårsresa”, på 2 veckor och 500 mil gick fint, utan större missöden, eller oförutsedda obehagliga överraskningar. Dagsetapperna lagom långa, stämningen fin i husbilen hela vägen.

Tonåringen var nöjd, resmålen till större delen anpassade för henne. Det blev flera campingar avsedda för barnfamiljer än vad vi kanske annars hade valt.