Två saker har den senaste tiden fått mig att fundera på produktutvecklingen hos husbilstillverkarna. Samtidigt som jag noterat att det är flera i HBK som har liknande funderingar och ett par nya trådar den senaste veckan tangerar ämnet.

Säkerheten
Först var det bilderna från krocktestet med husbil, där den helintegrerade husbilen verkade vara byggd av spånskivor, hela bodelen släppte så flisorna flög.

Den 6 maj kunde vi läsa i Expressen rubriken, Varning: Stor risk att omkomma i husbilar. Vidare i texten läser vi; Myndigheten har krocktestat husbilar och resultatet är skrämmande. Risken att omkomma vid en krock är stor. Det är helt enkelt livsfarligt att att krocka med en husbil,säger Matteo Rizzi på Trafikverket.

Vi skriver nu år 2019, då känns det inte förenligt med en sån text. Hur har husbilarna fått utvecklas, eller rättare sagt brist på att utvecklas, så att man säger att det är livsfarligt att färdas i våra kära husbilar? Rimligen bör det mana till eftertanke hos tillverkarna, eftersom om det skulle uppfattas som sanning så slår det negativt på deras försäljning.

Nästa orsak till funderingar kom när vi i förra veckan hämtade ut vår nya personbil hos återförsäljaren. Vilken skillnad det var från vår förra bil, en imponerande produktutveckling har skett de tre senaste åren.

Säkerhetsutrustning i PB1
Vår tre år gamla bil var välutrustad, den kände t.ex. av när man var trött, bromsade själv in om man kom för nära framförvarande bil, det mesta sköttes automatiskt som ljus och vindrutetorkare, den till och med kunde fickparkera själv, osv.

Men den nya bilen, som f.ö. var 100 tkr billigare, har fått med ny teknik som inte fanns som standard för tre år sedan, men som nu ingår i grundutrustningen. Det är framförallt det som rör säkerheten som imponerar på mig.

- Autobroms med fotgängaridentifiering
- Döda vinkeln-övervakning
- Head-up display med projicering på vindrutan, känner mig som en JAS-pilot.
- Varning för korsande trafik vid backning
- Backstartassistent (som jag tror vi även hade på den förra bilen)
- Radarbaserad autobroms för hastigheter upp till 160 km/h
- Trafikskyltningsavläsning
- Autobroms vid backning upp till 8 km/h
- Trötthetsvarnare (som vi även hade tidigare)
- Adaptivt kurvljus
- Adaptivt helljus med 20 individuella zoner.
- AWD, där 27 separata sensorer läser av förhållandena på vägen och gör upp till 200 mindre justeringar i sekunden, för att körningen skall bli så säker som möjlig.
- 360 graders parkeringskamera, drömmen i en husbil!
- Filhållningsassistans, som känns som en varlig hand tar över ratten och för in bilen i filen igen!

Men den nya bilen kan inte fickparkera själv, inget som vi saknar. Den finessen användes kanske 4 gånger under 3 år, varje gång för att imponera och skrämma oförberedda passagerare. Men det kan man ju bara göra en gång.

Självklart kan man inte förvänta sig samma otroligt snabba utveckling för husbilar, med sina små volymer.

Men eftersom tekniken finns och vissa av de nya säkerhetsprodukterna skulle verkligen passa i våra husbilar, så är jag förvånad att vi inte ser mera av de här produkterna även i vanliga standardhusbilar.

Vad har hänt under de senaste 10 - 15 åren?
Vår egen erfarenhet i husbilsvärlden är 10 år, det är i dagarna precis 10 år sedan vi köpte vår första husbil, en Adria -06, osett på Blocket. Det har sedan blivit en del byten, vi är just nu inne på vår 8:e husbil, en Knaus som köptes ny förra sommaren.

DSC_0065.JPG

Adrian, årsmodell 2006

thumbnail_IMG_2933.jpg

Knaus , årsmodell 2018

Det är 12 årsmodeller mellan bilarna, men egentligen har det inte hänt så mycket om man börjar jämföra de här två bilarna. När vi kommer upp i prisklasserna, blir det något annat, men inte heller där ser jag de riktigt stora utvecklingstrenderna vad gäller t.ex. säkerheten. Däremot mera lyx, eller om man vill kalla det för lull-lull, som fått plats i de lyxigare bilarna.

Vad har förbättrats?
Motorerna idag Euro6 är självklart en förbättring ur miljösynpunkt, men de här två bilarna drar ungefär lika mycket diesel.

Karosserna i husbilarna innehåller mindre trä idag och enligt uppgift skall de vara stabilare. Vilket i mina ögon inte krocktesten bekräftade, åtminstone vad gäller den helintegrerade bilen. Halvintegrerade och plåtiserna klarar troligen testen bättre.

Vi har fått en bildskärm i instrumentbrädan och i vårt fall en GPS-programvara från Tom-Tom vars primitiva grafik ger mig flashback till 70-talet. Kommer ni ihåg TV-tennisspelet Pong? Personbilens GPS har en grafik, som liknar ett foto. Förvånad att husbilens primitiva programvara överhuvudtaget gick att köpa 2018. Radion, högtalarna är lika usla idag som de var 2006. Personbilens 11 Bosehögtalare ger en ljudupplevelse som i en konserthall, om vi skulle jämföra.

Det går fortsatt inte att justera körställningen på ett enkelt sätt i husbilen.

Toalett, dusch och kök, ser i princip likadant ut i de två bilarna, samma design och samma funktioner. Kanske är det så genialt att det inte går att utveckla vidare? Värme, el, gas och vatten i princip identiska installationer i de två bilarna.

….. men nu kan vi starta i backe, utan att få handsvett. I den nya bilen har vi backstartassistent.

Vilka prioriteringar har husbilstillverkarna?
Självklart kostar utveckling och nya finesser, men när tekniken och produkterna redan finns i marknaden, så skulle troligen flera av de nya säkerhetsdetaljerna vara marginella merkostnader.

Det är mera en fråga om deras prioriteringar. Prioriteringar som i sin tur bygger på vad vi, kunderna, ställer för krav och förväntningar på våra nya husbilar.

Det är sällan, eller aldrig som jag sett säkerheten som ett säljargument hos husbilstillverkarna. Ser två möjliga orsaker till det. Att vi som är kunderna inte efterfrågar det, eller att det helt enkelt är en öm tå hos husbilstillverkarna och därför undviker man helt enkelt frågan.

Däremot personbilstillverkarna frossar i säljargument som rör just säkerheten och miljön. Är det så att vi själva har helt olika prioriteringar när vi skall köpa personbilen, än de som är aktuella för oss när vi letar husbil?

Visst känner jag till Niesmann’s och Hymers testbana i Polch och såg videon i en av trådarna här på forumet. Men aldrig sett någon djupare presentation av vad eller hur man testar och resultaten. Troligen mitt eget fel, eftersom det säkert finns om man söker, men å’ andra sidan inget som åtminstone N&B gjort någon stor affär utav. Eftersom vi ägt 3 N&B’s har jag läst allt som hamnat framför mina ögon om dem.

Har även noterat här på Forumet att Swift Toscana har börjat tänka på säkerhet. Kallar sig själva för att vara "Marknadsledaren i säkerhet". Men är man marknadsledare i säkerhet inom branschen, efter att ha monterat in ett demonterbart bord i sittgruppen, som man rekommenderas att demontera och placera i ett speciellt fack i garderoben under färd, samt att soffan i sittgruppen är byggd runt en kraftig rörkonstruktion. Ja, ja....

Är det så enkelt att bli marknadsledare inom säkerhet i husbilsbranschen, ja då finns det fortsatt mycket att göra för vår säkerhet.

Medveten att ett stort problem för tillverkarna är den magiska 3500 kg gränsen, som troligen redan innan man börjar bygga är för få kilon, för att få in allt som vi förväntar oss finna i en modern husbil.

På sikt kanske den här begränsningen lättas upp, i t.ex. Spanien ligger det idag ett förslag om att höja vikten för förare av B-körkort, till att få köra bilar med vikt upp till 4250 kg. Förslaget gäller inte specifikt husbilar, utan i det spanska fallet har diskussionen blivit aktuell i samband med det ökade intresset för elbilar, som är tyngre p.g.a. batteribanken. Kanske PBII, åtminstone i Sverige, skulle få tillåtelse för de extra 750 kg, som verkligen behövs i en modern husbil.

En nöjd kund är en trogen kund, eller.....?
För mig är det förvånande att husbilstillverkarna inte verkar se sin befintliga kundgrupp, som den viktigaste vid försäljning av sina nya husbilar. Ett känt faktum inom försäljning, är att en befintlig, nöjd kund är mycket enklare och framför allt billigare att nå, än att leta och, attrahera helt nya kunder.

Men det är klart, skall man sälja till en befintlig kund, som inte bara skall vara nöjd med sin nuvarande bil, han skall även uppleva stora förbättringar och moderniseringar i den nya bilen, för att motiveras att öppna plånboken. Som bekant är det inte heller små belopp vi pratar om när vi vill byta till en nyare husbil.

Det är där som jag tycker leverantörerna missar idag. Verkar inte heller vara ensam i den reflektionen. I förra veckan såg jag en ny tråd, där en klubbmedlem jämförde sin 10 år gamla Kabe med en ny av samma märke. En nöjd KABE-ägare som inte kunde se och motiveras till varför han skulle byta till en ny husbil av samma märke.

Husbilar är inga billiga fordon, vår egen ”plåtis” kostar ganska precis 100% mer än vår nya, mycket välutrustade personbil kostade.

Tror att husbilsbranschen är mycket konservativ. Visst har det hänt mycket sedan prärievagnarna, som var både transportmedel och bostad, när man korsade USA för att finna nya hem och som kanske kan kallas husbilens urmoder.

Men i modern tid, sedan man satte husvagnen på den lätta lastbilen och därmed skapade den moderna husbilen har det inte skett så mycket.

Vissa vill t.o.m. påstå motsatsen, genom att säga att dagens husbilar håller en sämre kvalité, än tidigare årgångar. Personligen har jag inget att jämföra med och duckar för den debatten.

Nu skall jag inte ge mig in i debatten om fossilfritt husbilsåkande, men jag såg en bild i någon av dessa trådar, som visade på en husbil, som mera liknade en en rullande solcell än en husbil. Bra att tillverkarna ser framåt, tar miljöproblematiken på allvar, men hur realistisk är den bilen?

ÉProdumktutvecklingen är till stor del konsument-/brukarstyrd, det kanske är så att vi själva inte uttalat några krav på ökad säkerhet, utan mera lagt våra krav, prioriteringar på t.ex. kökets utformning och dinettens placering. Viktigt även det, men tror att de flesta av oss även önskar en acceptabel säkerhet i vår husbil, om olyckan skulle vara framme.

Ett rimligt krav från oss brukare är att tillverkarna ser till att skapa en produkt som inte kan anses som direkt livsfarlig att färdas i.

Har husbilen egentligen någon framtid?
Kanske husbilen bara är en parantes i fordonshistorien, som vi haft turen att få uppleva.

Se bara på beskattningen som vi redan har genom Bonus Malus-systemet, som genomfördes 2018. Nu kommer effekterna från den nya beräkningsmodellen med WLPT-värdet, som med liggande förslag skulle vara ett dråpslag mot husbilarna i Sverige. Vad blir nästa kostnad, straffskatt för oss som älskar våra husbilar?

Risken är att husbilslivet i framtiden blir en exklusiv sysselsättning, endast för riskbenägna miljonärer.

Tommy Dynér