download.jpg
download (2).jpg



På frågan i rubriken är svaret självklart ja, men det kanske blir vissa anpassningar till dagens realiteter, att vi numera är flera 100-tusen husbilsägare i Europa och det börjar bli trångt på sina håll.

På Forumet kom det igår upp en ny tråd, ”Valencia förbjuder övernattning utanför camping?” som under första dagen på Forumet fick tråden över 1000 besök, vilket bekräftar ett mycket stort intresse för frågan och längtan att få resa bort är stor på sina håll.

Skall därför försöka ge en bakgrund till den uppkomna situationen i Spanien, den debatt som pågår och vad de två sidorna har för argument.
Översättningen har jag försökt göra på begriplig svenska, därför inte ordagrant men med samma innebörd.

Det var ett katastrofalt 2020 för spansk turistindustri, tomma hotell, stängda restauranger och barer. Även campingen har drabbats och det har säkert skapat en viss panik hos SCR’s spanska motsvarighet i Spanien, FEEC (Federación Española de Campings)

Campingen tappade nästan 50% av sina gäster 2020
Enligt uppgifter som publicerades av National Institute of Statistics (INE) var övernattningarna på campingplatser 21,7 miljoner (70% nationella och 30% utländska), vilket var en minskning med 47%, jämfört med förra året (spanjorerna minskade med 28% och utlänningarna med 67%).

15% av de totala övernattningarna i Spanien gjordes på campingplatser, medan det var 8,5% år 2019. På samma sätt motsvarar campingplatserna10% av de totala resenärerna i Spanien 2020, medan det år 2016 var 6%. Något som bekräftar det ökade intresset för säkrare semesteralternativ under Coronaåret 2020, flera valde denna typ av boende i naturen.

Storbritannien är den största utlandsmarknaden, resulterade i 52% färre besökare än under 2019.

Katalonien var det populäraste regionen för campinggästerna med mer än 7,3 miljoner övernattningar, 57% färre än 2019. La Rioja nådde i genomsnitt den högsta beläggningen med 61%.

Antal gäster på campingplatser var 4,5 miljoner (87% nationella och 13% utländska), vilket var en minskning med 47% 2020 jämfört med 2019.

Har aldrig tidigare sett så aggressiva uttalanden om husbilarna från campingbranschen, som de som har florerat i spansk press, radio och TV sedan maj i år. Det som vi ser nu har hänt i Valenciaregionen, tror jag har sin början i att 2020 har varit en katastrof för spanska campingföretag.

Captura-de-pantalla-2020-04-28-a-las-18.39.27.png
Captura-de-pantalla-2020-04-28-a-las-18.38.13.png


Det började med en radiointervju i Onda Cero med Ana Beriain, Ordförande i FEEC, som anklagade husbilsåkarna som stannade över natten i sina fordon på parkeringsplatser eller på allmänna vägar, för att begå en olagligheter.

"Det finns människor som campar olagligt, särskilt när det gäller husbilar, eftersom gratis camping har varit förbjudet i 20 år. Det finns människor som går till parkeringsplatserna med ursäkten att de ska parkera, men som egentligen är att sova i husbilen", sa Presidenten för campingvärdarna i radioprogrammet, Onda Cero Gente Viajera.

Det tog inte lång tid innan motreaktionerna kom från P.A.C.A. (Plataforma Autocaravanas Autonóma) en ideell förening, HBK:s motsvarighet i Spanien. Deras ”Leif” heter Jesús Gallardo, skrev ett öppet brev till Ana Beriain/FEEC som publicerades i branschtidningen TUR43. Där anklagade han Beriaín för att ha visat en fientlig attityd gentemot husbilsåkarna, att enbart vara ute efter våra pengar och att hon visat fullständig okunnighet om gällande lagstiftningen I Spanien.

"Jag förstår inte hur en President för ett riksförbund för campingägarna kan göra dessa uttalanden, som tydligt betecknar fiendskap mot husbilarna, i tillägg till en enorm okunskap om gällande lagar och regler", kritiserar Gallardo, som vidare varnar Beriaín med orden ”Man biter inte den hand som föder en”

Presidenten för PACA påminner sin motsvarighet från FEEC, att husbilar bidrar avsevärt till campingplatsernas inkomster och uttrycker sin övertygelse om att inte alla företagare inom hennes förbund delar hennes åsikt.

Två motsatta och oförsonliga åsikter
Det kommer att bli svårt för Gallardo och Beriaín att kunna förena sig en dag, eftersom idéerna som båda försvarar inte bara är olika, utan helt motsatta och oförenliga. Där en ser en uppenbar olaglighet, företräder den andra noggrann efterlevnad av gällande lagstiftning.

I motsats till vad som sagts av presidenten för campingägarna, specificerar PACA-ledaren att en husbilsresenär har rätt att sova och bo i sin husbil, så länge den är ordentligt parkerad och så länge ingen utrustning finns utanför husbilen. Det är därför varken nödvändigt eller obligatoriskt att checka in för natten på en campingplats.

”Om man inte tar ut stolar, bord eller annan utrustning, är husbilen endast parkerad på en parkeringsplats. En husbil anses vara ett hem, en plats där den mest intima friheten utövas, måste undantas och vara immun mot invasioner, störningar och attacker, även från offentliga myndigheter", säger Gallardo, som tillägger:" antingen en natt eller längre, i husbilar kan vi övernatta medan de är parkerade på parkeringsplatser eller på allmänna vägar. (Beskrivningen blev högtravande, men översätter det ordagrant eftersom det är tagit ur den aktuella lagtexten)

FEEC: s president visar på en annan uppfattning. ”Om du är på väg någonstans eller sover på vägen händer ingenting. En annan sak är om du tillbringar din semester på en parkeringsplats (wildcamping)".

Vidare har Beriaín uttryckt klagomål och anklagade husbilsförsäljarna för att ha uppmuntrat sina kunder att uppföra sig lagvidrigt.

”Husbilsförsäljarna säger till kunden att de kommer att betala 50 000, 60 000 eller 80 000 euro, men sedan behöver de inte betala någonting mera för att övernatta, eller checka in på en campingplats. Det är med dessa argument de säljer, förklarade Beriaín.

De två Ordförandena för Campingarna och husbilsförarna är inte heller överens om siffror. Medan Beriaín hävdar att mellan 50% och 60% av husbilar bor på campingplatser, menar Gallardo att procentsatserna är mycket lägre.

"Du säger att mellan 50% och 60% av husbilarna kommer in på campingarna och det är inte sant", säger Gallardo, som avslutar sitt brev med en begäran, eller om det skall tolkas som en krigsförklaring mot FEEC: "Fru Beriaín, nämn oss inte alls, ignorera oss, i stället för att attackera oss”.

Kommer det som skett i Portugal smittas över till Spanien?
För Spanska husbilsåkare har Portugal varit förebilden, paradiset, eftersom man haft en generösare inställning till fricamping än den som man har i Spanien. Den dramatiska lagändringen har uppmärksammats stort i den spanska husbilsvärlden. Det är därför inte otroligt att man i Valencia blivit påverkade och inspirerade, med Corona pandemin som ursäkt, kunnat ta ett sådant kontroversiellt beslut.

Visst ser campingbranschen en möjlighet att få ändrat på saker och ting, även bland lokalpolitiker och lokalbefolkningen finns det idag stöd för en striktare hållning gentemot fricampingen med våra husbilar.

Men sedan är Spanien, just Spanien, som inte är känt för att göra saker och ting enkelt, när man kan krångla till det och det gäller framförallt inom byråkratin och juridiken. Vad gäller de nya bestämmelserna, rörande husbilarna i Valenciaprovinsen, som finns inskrivna i ett långt, mycket långt dekret, så lyder den delen ordagrant översatt:

Med gratiscamping avses en eventuell installation av tält, husvagnar, husbilar eller andra mobila skydd eller medel för boende med avsikt att stanna och övernatta på andra ställen än andra ställen än de anläggningar som regleras i detta dekret.

Nu skall man veta att spanska lagtexter i regel är luddiga, till den där texten skulle jag enkelt kunna ge 10 följdfrågor, för att inte tala om en spansk advokat, hans följdfrågor skulle troligen fylla en mindre bok. Visste du att i Spaniens finns det idag 154 583 advokater (källa: Colegio de Abogados)? Som jämförelse kan nämnas att i Sverige har vi 5 461 advokater (Källa: Advokatsamfundet).

Den portugisiska formuleringen är däremot föredömligt klar;
Övernattning, i en husbil, eller liknande på parkeringsplats, med passagerare, mellan 21:00 en dag och 07:00 nästa dag, är förbjudet.

Lagen gör det helt klart, eftersom det talar om husbil eller liknande och anger att det är alla fordon som har en bostadsyta eller som är anpassad för användning som en bostadsyta och det är förbjudet mellan 21.00 och 07.00.

Vi skall också veta att husbilplattformen (PACA) länge fördömt den påstådda diskrimineringen av husbilar i vissa kommuner och beskyller campingarna för att uppmuntra kommunerna att vidta åtgärder mot oss. Trots att han klargjort att han fortsätter denna kamp uppmanar gruppens president, Jesús Gallardo, husbilar att undvika provokativt beteende som, även om det utförs av en minoritet, ger myndigheterna den perfekta ursäkten att förbjuda parkering och fricamping.

"Det enda sättet för att företrädarna för campingen och hotellbranschen inte kan tala illa om oss, är att vi med husbilar uppför oss exemplariskt", förklarar presidenten för PACA om sin önskan att sätta stopp för "husbilens dåliga rykte”. Vi känner igen den debatten från Sverige.

Tyvärr tror jag att det kommer att bli förändringar på vårt sätt att semestra i Sydeuropa i framtiden, på grund av det stora antalet husbilar som numera är på vägarna och trängs om utrymmet. Det kommer att bli på bekostnad av ”friheten” att stanna var vi vill, men förhoppningsvis kommer det att bli konkurrens om vår gunst, som betyder attraktiva stopp, bra husbilsplatser och rimliga priser.

Att det som i Portugal skulle bli en landsomfattande lagändring tror jag inte kommer i närtid, av Spaniens 17 autonoma regioner, så är det bara i 4 – 5 där det här är ett problem, i övriga är vi välkomna oavsett hur vi parkerar.

N.B. Det finns fortsatt inga kommentarer på P.A.C.A.s hemsida om förbudet för fricamping i Valenciaprovinsen, undrar varför? Kan vara att man inte tar det så allvarligt, att man förutsätter att det bara är något som gäller nu under rådande Coronarestriktioner, vilket inte är logiskt eftersom lagen träder i kraft först den 8 maj 2021. Däremot läser jag på andra ställen att en Autonom Region inte kan införa en sådan lag, men liknade diskussioner har jag hört förut när Regionerna stiftat egna lagar och de brukar gå igenom.

Uppdatering 16 februari 2021
Igår den 15 februari kl 17:09 publicerade jag den här artikeln, som initierades av det dekret som Generalitet Valenciana publicerade den 22 januari 2021, där man förbjöd övernattning i husbil utanför camping. Igår den 15 februari kl 18:57 publicerade Genaralitat Valencian det här dokumentet:
Generalitat Valenciana.jpg


Översatt, eftersom det är ett officiellt dokument är det översatt ord för ord:
I förhållande till de tvivel som tas upp om vad anges i artikel 2 avsnitt 5 i dekret 10/2021 av 22 Januari, från Consell, som godkänner regleringsförordningen

av turistboende i Valencia-regionen, rapporteras det följande:
Artikel 2 avsnitt 5 i ovannämnda dekret utesluter från tillämpning av denna parkering med eller utan avsikt över natten husbilar, eftersom det inte förbjuder eller reglerar parkering av dessa fordon eftersom denna fråga inte är det turistförvaltningens kompetens.


Som vanligt i sådana dokument i Spanien är det mycket formellt och inte helt enkelt att förstå. En kort sammanfattning är att Regeringen i Valencia besvarar ett överklagande från "aseicar" som är, det spanska riksförbundet för husbils-/ husvagnsbranschen. Motsvarande HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund) i Sverige.
Svaret är att man erkänner att man inte har befogenhet att förbjuda husbilar att parkera, övernatta utanför campingar/ställplatser, eftersom dessa frågor faller under "Trafikregler", som ansvaras av DGT, Dirrección General Tráfico, som ligger i Inrikesministeriet i Madrid.

När jag gräver lite djupare i frågan så förstår jag att det tog 3 veckor innan någon överhuvudtaget la märke till den nya förordningen. Skrev i gårdagens artikel;
"Vad gäller de nya bestämmelserna, rörande husbilarna i Valenciaprovinsen, som finns inskrivna i ett långt, mycket långt dekret," Ja, det var ett hiskeligt långt äldre dekret 15/2018 som beslutats redan i juni 2018 och avhandlade olika former av turistboende. Där omnämner man för första gången husbilar och husbilsplatser/ställplatser, som då fick heta "Las areas de pernocta en transito de autocaravanas", översatt ungefär; "Övernattningsområden för husbilar i transit". Man kom alltså på ett nytt fenomen inom spansk turism, husbilen, för 30 månader sedan!
Nu skulle man alltså uppdatera lagen om de olika formerna av turisboenden. Det gjorde man genom att lägga till ett ord i lagen om de olika förbjudna boendeformerna utanför godkända campingområden. Man la helt enkelt till ordet "Autocaravanas" (husbil) i texten:
”gratis camping menas installation av tält, husvagnar, husbilar eller andra mobila skydd eller boende, för att stanna och övernatta på andra ställen än de anläggningar som regleras i detta dekret ”. Ni kanske kan förstå att jag hade svårt att hitta den förändringen i en meter formell spansk text när jag letade vad som blivit uppdaterat.

Om jag är förvånad, nej faktiskt inte, typiskt spansk skulle jag säga. Viljan att detaljstyra, för att förhindra fusk, blir så komplicerat att det blir kontraproduktivt. Resultatet blir i stället kaos och omöjligt att överblicka, som i sin tur ger fritt fram för fusk, hitta kryphålen för att komma runt. Sa jag hur många advokater det finns i Spanien?


DSCN3054 (Medium).JPG

Tommy Dynér