• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd: Enbart dieselvärme vs gasol för bodelen

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Södertälje
Hej
Vi är på gång att köpa husbil och jag har nyss upptäckt att en del tillverkare/bilar enbart har dieselvärmare istället för gasol somliga även utan elpatron och i bästa fall några golvvärmeslingor.

Hur ska man tänka här om man vill använda bilen vintertid? Fungerar enbart dieselvärmare i kombination med golvvärme.
Hur mkt sämre är diesel vs gasol i komfort, kostnad och funktion. Vad är förbrukning av diesel för att värma bodelen vintertid?

Eller är det så att moderna bilar som enbart har dieselvärmare är en sämre budgetvariant mest för att spara pengar. Eller är dieselvärmare av bodelen någon ny grej på uppgång?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.871
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår inte vad som är tråkigt i min kommentar, jag har en trumavärmare som går på diesel den för inget väsen luktar lite men inget emot alla grillar i närheten, vad är det du jämför med.
Jag föredrar alla gånger grilldoft före dieselavgaser, det är ju viss skillnad..?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
274
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
I Sverige är gasolen så beskattad att det alltid blir dyrare med gasol om man ska byta flaska lpg vid pump blir nog ganska lika pris.
Sen så är det svårare och mer jobbigt att byta flaska och tillgången på gasol är väldigt olika utomlands är det ofta bekymmer med olika flaskor.
Alla de problemen finns inte när man använder dieselvärmare, och man behöver bara en flaska gas som räcker länge om man inte använder varmvatten via gas.
Det är även en utrymmesbesparing och minskad vikt.
Elvärme borde vara standard i alla bilar en surrande fläkt stående på golvet borde man inte vara nöjd med.
Eftersom jag har bara en AL6 flaska som inte räcker långt för värme och varmvatten har jag köpt en dieselvärmare som ska installeras.
Vill man känna sej oberoende är det ett måste för min del vilket handlar om utrymme och även kostnad 1Liter på 10tim alltså 18kr.
Känner ett obehag inför att hantera gasol via en tankflaska och kostnaden initialt är dubbel minst. och räckvidden mellan tankningar vid kyla blir inte så stor. En värmekälla bör inte få styra livet som det ofta blir i verkligheten när man läser resereportage och enligt egen erfarenhet.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.799
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har haft en Elnagh med luftbaseret dieselvarmer fra 2011 til 2018 altså 8 sæsoner. Jeg fandt egentlig kun 1 ulempe, nemlig den tikkende lyd fra dieselpumpen når varmeren var i gang. Den lyd irriterede en del om natten når jeg skulle sove. I de 8 år var jeg nødt til at skifte brænder en gang, da den blev ødelagt af at køre på Economi-mode. Værkstedet forklarede at det var bedre at brænderen kørte for fuldt, og så i kortere tid. Det giver mindre sod og mindre slidtage på selve brænderen. Fordel var at der altid var "brændsel nok" (Derudover vandvarmer på LPG)

Fra 2019 og til nu har jeg en Dethleffs med Truma luftbaseret kombineret varme og varmt vand på LPG. Jeg oplever ingen ulemper og en meget tystere gang, når den kører. Da jeg har 2 fyldeflasker til LPG med automatisk omkobling, så oplever jeg ikke at køre tør for brændsel.

Jeg kører ikke om vinteren. men jeg er sikker på at begge varmere kunne have klaret at varme husbilen op i minusgrader.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.871
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,
Jag har Truma dieselvärmare i min plåtis. Fungerar alldeles ypperligt. Den har också 2 st elpatroner som också kan köras antingen själva eller i hop med dieselfunktionen dock behövs då 230v.
En annan fördel är att om du vintercampar så slipper du byta gasolflaskor hela tiden. De har ibland förmågan att ta slut mitt i natten.
De är dyrare att utrusta bilen med dieselvärmare än gasolbrännare så det är ett tillval.
Nackdel, dieselvärmare drar lite mer ström än gasolpanman, speciellt vid uppstart kan lukta lite på utsidan. Har bara en tub gasol enbart för spis och kylskåp, i mitt fall räcker pc10 i 2 säsonger.
Ha de
Glädlen
Det där med att byta gasolflaskor på natten finns det ju regulatorer som fixar, och vad är "hela tiden"? Hur mycket gas gör du av med, vi klarar lätt en vecka i fjällen på två tuber.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Ja vill man leta fel så hittar man det alltid någon stans
Vi har en Webasto dieselvärmare i vår båt och en Aldeanläggning i husbilen. Båten låter mer (både på fläktsidan och avgasmässigt) och luktar betydligt mer men du har enklare att hitta bränsle till Webaston på sjön (egentligen aldrig ett problem med 650 liter dieseltank). Båda har sina fördelar men nog föredrar jag gasoldrivna Alden. Däremot skulle jag gärna ha en dieselvärmare som ett komplement till husbilen, står man "bra till" så man inte riskerar att störa andra i onödan så kommer det där med lättheten att hitta bränsle in i bilden också.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Tyskarna kanske inte har helt fel, struntar i elvärme då elen är dyr i Tyskland och använder gasol till allt.
Att stå vid stolpe kostar numera ofta 50 kr eller mer och när det är kwpris så ligger det kring 5 kr/kw i Tyskland får man vara glad om det bara kostar 50 cent per kwh.
Mina kostnader för gasol i fjol, som högst 2,21 per kwh som lägst 0,97 per kwh det innebär att jag endast står vid stolpe om det ingår i avgiften eller tomma batterier som måste laddas. När man betalar per kwh så använder jag enbart för batteriladdning, annat på Gasol.
Vintertid med många minusgrader betalar jag för att stå vid stolpe om det ger 16A. Då går det ju åt mycket gasol och man vill slippa byta flaska var tredje dag.


Husbilsdagboken
1 liter =6,4 kwh
2023-04-05​
kr 389,002,13 per kwh28,45litervfröl
2023-04-24​
kr 180,001,2 per kwh23,47lpolen
2023-04-30​
kr 250,002.13 kwh18,26lvfröl
2023-07-23​
kr 224,000,97 kr kwh36 literruda Polen
2023-09-27​
kr 242,001,35 kr kwh28 literschengen
2023-11-02​
kr 370,002,21 per kwh26,4 literv frölunda
 
Toppen