• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron DC/DC laddare Orion smart.

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
Har just installerat en victron orion DC/DC laddare och när jag nu har skört med husbilen i några timmar så luktar det bränt samt att laddaren är så het att om man håller fingrarna på den längre än 5 sekunder så bränner man sig.

Laddaren har get ca. 7-9 amp hela tiden.

Har 265ah batteribank ansluten.

Någon som har en likadan DC/DC laddare installerad som kan svara på min fråga?

/Kjell
 

Bilagor

  • 20240506_192747.jpg
    20240506_192747.jpg
    3,8 MB · Visningar: 109

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Kjell, du bör inte placera denna dc/dc laddare och regulator i ett så slutet utrymma som du gjort.
Du kommer inte kunna lösa problemet med fläktar och/eller kylning.
Båda dessa apparater måste ha en god luftcirkulation och bör därför placeras så fritt som möjligt, och gärna med lite distans till underlaget. För varje grad som dessa blir varmare, så tappar de effekt.
Victrons dc/dc 12-12 30A är förra generationens teknik, med kraftig värmeutväxling, 88 % effektivitet.
Victrons nya 50 A har en effekt på nästan 99 %, och nästan inga kylflänsar på baksidan.
Du bör placera dessa i ett annan utrymme och distansera dem mot underlaget för en bättre kylning.
Ditt angivna problem kommer du aldrig att kunna lösa med nuvarande placering.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tror även att elektroniken inte mår bra på sikt av den höga värmen.
Även annan utrustning påverkas av värmen i samma trånga utrymme.
Tex motståndet i kablar med spänningsfall som följd ökar med stigande värme.
Trasig elektronik/ kretskort i absortionskylskåpen är ett problem som jag tror hänger ihop med hög värme. Elektroniken är ofta placerad på baksidan av skåpen.

Ett exempel som inte har med husbilar att gör men påverkas av hög värme.
Det är fjärrvärme och ställdon till värmeventiler. Jag har fått byta många ställdon som har suttit på tilloppssidan av värmeväxlarna. Elektroniken blir alldeles för varm när ställdonen är placerade på tilloppet. De som sitter på retursidan av fjärrvärmen går inte alls sönder i samma omfattning.

På sikt vet vi inte hur laddarna påverkas av för hög värme. Kommer dom att gå sönder i förtid. Speciellt om det är LFP batterier som suger i så mycket ström dom kan. Sitter det en DC/DC laddare som drar ner effekten hela tiden då har man tappat lite av vitsen med att ha LFP batterier. Så placeringen av laddaren är viktig.
 

andersson

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Hej på er
Nu när vi ändå är inne på Victrons dc/dc 12-12 30A laddare så undrar jag följande:
Inkopplingen (monteringen) av vår laddaren gjordes mellan bilens El-block och Bodelsbatteri. Är detta en riktig installation eller?
Allt verkar fungera men jag är novis på området.
 
Toppen