Hejsan, jag är inte helt up to date just nu med antenner så jag måste läsa på lite för det finns flera varianter av de man kan rekommendera.
Det finns säkert flera som är bra, men några som alltid har stuckit ut har varit av samma tillverkare TELEVÉS och heter typ Digi nova och Omni nova.
Digi nova'n är riktantenn och Omni nova'n är mer rundstrålande utan att behöva riktas.
Det finns för och nackdelar med båda. Omni och Digi.
Digi är bäst och har även spröt, men det kan bli lite styrigt om man inte alls vet vart man skall rikta den. Att titta på antenner på hus om det finns i närheten ger en fingervisning men annars får man lära sig... eller använda datorn
där man kan kolla var man är och var närmsta bästa mast finns. Man kan också rikta om den och söka två eller flera gånger tills man ser att man hamnat rätt.
Omni behöver inte riktas för den är rundstrålande, men allt som är universal är nog aldrig lika bra som special.
Man bör också välja var antennen skär bort övre frekvenser från mobilbandet... Men lägger man sig på 700 MHz så funkar den bäst i Sverige. Om man skall använda den utomlands så bör man ligga på 790MHz men kan då få störningar i Sverige.
Jag hoppas jag har hittat rätt och de senaste. Ingen är ju jättebillig heller..........
Här har du riktantennen som är bäst bara den finner vädersträcket och mest anpassad för Sverige. (Jag tror man får köpa 12V adapter separat.... Kolla.) Den reglerar även signalstyrkan till TV'n till rätt nivå.
Televes DiNova Boss MIX antenn (LTE700) villa/husvagnsantenn - 144224 (Televes). Står Ut För Antennen behandlar VHF och UHF separat med BOSS-tekniken som individuellt analyserar och justerar signalen för att leverera en optimal balanserat utnivå
www.lohelectronics.se
Här har du rundstrålande anpassad för Sverige.
Senaste modellen med BOSS, TFORCE och bättre LTE-filterRef.: 144422Detta är förmodligen den bästa rundupptagande camping-antennen som finns på marknaden. Televé
www.digitaltvexperten.se
Här har du rundstrålande som funkar lite bättre i övriga Europa. Den kan ta några kanaler som den ovan sorterar bort som telefonstörning.
Senaste modellen med BOSS, TFORCE och bättre LTE-filterProdukten har utgått, närmaste ersättare är OMNI-Nova BOSS LTE 700Den här antennen har LTE-filtrering på
www.digitaltvexperten.se
Jag hatar att inte hitta bästa TV när jag är ute och åker så här är en "uppfinning" för den slö'e.
Först gör man en sökning med skatboet (den övre) som är rundstrålande och hittar alla master som sänder i närheten.
Sedan kopplar man in Digi novan (den undre) och kollar/vrider in den mast som ger bästa signalen och gör en ny sökning med Digi novan/riktantennen då alltså i absolut rätt riktning.......... Klart, och bästa signal som finns just där man står.... Ja, jag vet lite nördigt.... Men funkar jättebra utan svordomar. Om man har bra signal/mast så duger det att bara använda skatboet och första sökningen.
Kan väl nämna att skatboet köpte jag från England (innan Brexit) och gav 685:- inklusive frakt. Samtidigt så var toppriset i en campingbutik här hemma ca. 2600:- för samma inte allt för bra antenn, och utan riktig svensk VHF som jag nämnde i förra inlägget.
M.v.h. JANKRO.