Nej det stämmer bra, men elblocken är ju inte gjorda för litiumbatterier och inverters.... Det fanns inte ens litiumbatterier till bodelar när många av husbilarna föddes, och blybatterierna började att spjärna mot även måttliga laddströmmar efter bara tjugo minuters laddning Men så länge man håller sig till "gamla normala" strömmar som Sören56 verkar göra och bara vill att det befintliga skall funka så kan det ju vara ok att få med både laddning och förbrukning i beräkningen om det går (om nu hans bil har det).
När inte originalshunten och den beräkningen räcker till så är det ju bättre att skrota all originalmätning och komplettera med en eftermarknadsprodukt och verkligen montera den direkt på sin batteripol så att allt som går in och ut ur själva batteriet/batterierna verkligen kommer med i beräkningen var man än ansluter laddning och förbrukare. Dessutom så törs man ju ändå inte köra för höga strömmar genom elblockets själva el/kabelsystem så det går bort helt, men det som elblocket fortfarande används till går ju också genom nya shunten och kommer med i beräkningen
Lite kontrollfreak som jag är när det gäller att ha koll på batterierna, och inte bara för innehållet i dem utan också för att ha koll på att de mår bra och kommer att överleva länge så kan man nog tycka att det första man skrotar och byter ut tillsammans med lite ombyggnad av el och laddning är originalshunten med tillbehör.
Sedan är det ju litiumbatterierna som man kan prata direkt med utan extra shuntar och antika displayer. Det är bara att ladda hem ytterligare en liten go App att njuta av i vilstolen
.
Jag kom att tänka på en ny plåtis som jag var inne och mätte lite i för komplettering med ett extra batteri. Batteriindikatorn på den var de klassiska tre lysdioderna, en grön, en gul, en röd, samt kompressorkyl till det, men vad kan man begära på en bil som nog låg under 750.000:- i pris.
M. mycket v. h. JANKRO.