Sv: pmr-radio !!
Rent generellt får man räkna med att det finns en hel del trafik på PMR just på grund av mångfalden apparater som dessutom säljs som rena leksaker i bl.a. leksaksbutikerna.
Resultatet talar troligen för sig själv. Som tur är begränsas räckvidden på grund av den låga uteffekten.
Men visst kan det vara ett bra kommunikationsmedel över korta avstånd mellan familjemedlemmar etc.
Men vill man nå en annan brukarkategori är nog 27 Mhz att föredra. Dyrare utrustning och inga "leksaksapparater" att finna i butikerna och dessutom betydligt bättre räckvidd.
Finns även nackdelar bl. a. behöver antennen vara betydligt längre och mera svårinstallerad. Men fördelen är att många yrkestrafikanter använder 27 Mhz (har jag för mig) så chansen att få en del nyttig trafikinformation är uppenbar.
Tyvärr är det så att 27 Mhz har ett risigt rykte från den tiden då max uteffekt var 25 watt och AM. Visst kunde man nå ända upp till lofoten, men det var nog knappast av intresse för en vanlig husbilsåkare som kanske är i behov av tips om ställplats eller trafiksituation.
Så nuvarande system med 4 watt uteffekt med FM modulation är nog en ganska bra kompromiss.
För egen del har jag båda system.
Men vill jag vara"privat" är nog mobilen den ultimata lösningen. Räcker i stort sett över hela klotet med en låg investeringskostnad.