O
OlleBergman
Guest
Hej!
Jag har köpt en Peugot J5 från 89 (2liters bensinare). Den är finfin men det finns problem så klart. Det går inte att växla ner till tvåan när bilen rullar, det skorrar och knakar så jag har undvikit tvåan helt på vägen hem från köpet. Initierade källor menar att det är synkringen som är problemet. Jag kan själv inte mecka och lådan är inte öppnad och kontrollerad så jag är långt ifrån säker. Jag ska börja i helgen med att byta olja och så för att se vad det ger så klart men min fråga är egentligen följande:
Jag har kollat runt och hört av mig till olika försäljare på nätet för att se om man kan hitta en ny låda att sätta in men det verkar torrt på marknaden och inte helt lätt att hitta en begagnad. Är det värt att lämna in lådan på reparation och försöka få den lagad? Vad skulle en kvalificerad gissning på kostnad kunna vara?Jag föredrar egentligen inte att varken byta eller laga utan vill bara kunna kryssa runt i vårt avlånga land i sommar och inte behöva oroa mig mer än nödvändigt för en rasad låda. Vad jag kan bedöma så funkar allt felfritt förutom just tvåans växel och framförallt vid nedväxlingar. Sen undrar jag också om det går att installera en växellåda från en diesel alternativt en från en med annan motorvolym?
Stort tack på förhand, Olle Bergman (ny här på forumet)
Jag har köpt en Peugot J5 från 89 (2liters bensinare). Den är finfin men det finns problem så klart. Det går inte att växla ner till tvåan när bilen rullar, det skorrar och knakar så jag har undvikit tvåan helt på vägen hem från köpet. Initierade källor menar att det är synkringen som är problemet. Jag kan själv inte mecka och lådan är inte öppnad och kontrollerad så jag är långt ifrån säker. Jag ska börja i helgen med att byta olja och så för att se vad det ger så klart men min fråga är egentligen följande:
Jag har kollat runt och hört av mig till olika försäljare på nätet för att se om man kan hitta en ny låda att sätta in men det verkar torrt på marknaden och inte helt lätt att hitta en begagnad. Är det värt att lämna in lådan på reparation och försöka få den lagad? Vad skulle en kvalificerad gissning på kostnad kunna vara?Jag föredrar egentligen inte att varken byta eller laga utan vill bara kunna kryssa runt i vårt avlånga land i sommar och inte behöva oroa mig mer än nödvändigt för en rasad låda. Vad jag kan bedöma så funkar allt felfritt förutom just tvåans växel och framförallt vid nedväxlingar. Sen undrar jag också om det går att installera en växellåda från en diesel alternativt en från en med annan motorvolym?
Stort tack på förhand, Olle Bergman (ny här på forumet)