Danmark tar fram ett nytt system för statliga vägavgifter. För danska bilister blir vägavgiften en del av den årliga fordonsskatten. För svenska bilister gör vägavgiften varje utflykt över Öresund till ett dyrt nöje. Lägsta vägavgift föreslås bli 250 kronor.
Den danska regeringen har länge funderat på att ta ut vägavgifter av utländska bilister som utnyttjar Danmark som transitland på vägen mellan Sverige och kontinenten.
Nu har den danska regeringen tagit fram ett utredningsförslag där sådana avgifter blir en del av ett nytt stödsystem för mer miljövänliga fordon.
När elbilar under kommande år befrias från dryga registrerings- och vägtrafikavgifter måste fortsatta investeringar i vägnätet bekostas med andra avgifter.
De nya vägavgifterna har utretts av en statlig elbilskommission och är nu föremål för förhandlingar mellan Danmarks ledande partier.
Det som är på gång är vägavgifter med tre prisnivåer för personbilar – med 250 svenska kronor som lägsta pris och 1400 kronor som högsta pris.
Avgifterna blir lika för alla – oavsett bilstorlek, drivmedel och bränsleförbrukning. Också danska bilister ska betala en tusenlapp per år, men för dem bakas avgiften in i vägtrafikskatten.
Även den tunga trafiken får avgiftshöjningar. Idag betalar alla utländska lastbilsförare en fast årlig vägavgift – en så kallad eurovinjett. Det systemet finns även i Sverige, Nederländerna och Luxemburg.
Danmark vill nu gå över till en kilometerskatt för tung trafik. Ett sådant system har varit på gång också i Sverige.
Det nya skattesystemet införs tidigast 2025 och senast 2030. Då införs ett allmänt EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar.
FAKTA Så höga blir de danska vägavgifterna
• En svensk bilist ska betala 1000 danska kronor för ett årskort – cirka 1400 svenska kronor i dagens kurs.
• Ett tvåmånaderskort ska kosta 360 kronor – 500 svenska kronor.
• För ett tiodagarskort blir priset 180 kronor – 250 svenska kronor.
• Det finns inga förslag om dagskort till billigare pris.
Källa: Kommissionen før grøn omstilling av personbiler.
Den danska regeringen har länge funderat på att ta ut vägavgifter av utländska bilister som utnyttjar Danmark som transitland på vägen mellan Sverige och kontinenten.
Nu har den danska regeringen tagit fram ett utredningsförslag där sådana avgifter blir en del av ett nytt stödsystem för mer miljövänliga fordon.
När elbilar under kommande år befrias från dryga registrerings- och vägtrafikavgifter måste fortsatta investeringar i vägnätet bekostas med andra avgifter.
De nya vägavgifterna har utretts av en statlig elbilskommission och är nu föremål för förhandlingar mellan Danmarks ledande partier.
Det som är på gång är vägavgifter med tre prisnivåer för personbilar – med 250 svenska kronor som lägsta pris och 1400 kronor som högsta pris.
Avgifterna blir lika för alla – oavsett bilstorlek, drivmedel och bränsleförbrukning. Också danska bilister ska betala en tusenlapp per år, men för dem bakas avgiften in i vägtrafikskatten.
Även den tunga trafiken får avgiftshöjningar. Idag betalar alla utländska lastbilsförare en fast årlig vägavgift – en så kallad eurovinjett. Det systemet finns även i Sverige, Nederländerna och Luxemburg.
Danmark vill nu gå över till en kilometerskatt för tung trafik. Ett sådant system har varit på gång också i Sverige.
Det nya skattesystemet införs tidigast 2025 och senast 2030. Då införs ett allmänt EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar.
FAKTA Så höga blir de danska vägavgifterna
• En svensk bilist ska betala 1000 danska kronor för ett årskort – cirka 1400 svenska kronor i dagens kurs.
• Ett tvåmånaderskort ska kosta 360 kronor – 500 svenska kronor.
• För ett tiodagarskort blir priset 180 kronor – 250 svenska kronor.
• Det finns inga förslag om dagskort till billigare pris.
Källa: Kommissionen før grøn omstilling av personbiler.