• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nerslag på besiktningen

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Var inne med husbilen (Fiat) idag och fick lite förvånande en 2a på handbromsen som var svag, kom upp i 14% och gränsen ligger på 16%.

Bilen har inte körts på 1 månad och innan dess stått hela vintern så frågan är om det räcker och spänna på backarna vid hjulen och hoppas det blir tillräckligt? Ska tilläggas att bilen är från 2022 och gått 1800mil så tror inte backarna eller skivorna är slut.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Ofta kan det räcka med att köra lite och motionera/sätta an bromsbackarna ett antal gånger dra i handbroms spaken utan att låsa den medans du kör lite långsamt detta kommer att nöta bort rosten på ytan detta räcker oftast om bromsen är i bra skick vilket dina bromsar borde vara du ska inte behöva spänna backarna på en så pass ny bil.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.714
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Det var tungt, gått så lite och 2 år gammal. Har aldrig bytt backar eller skivor på,17000 mil. Jag brukar dra åt handbromsen lite lätt i ca100m ett par gånger på väg till besiktning. Då brukar det bli godkänt då har man oftast fått bort lite ytrost på skivorna och bromseffekten blir bättre. Så gör jag och det funkar.

Såg ett annat inlägg före mig just nu i princip samma som mitt.
Mvh
Matti
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Absolut viktigt att motionera bromsar och handbroms vid besiktning efter ett längre stillestånd! Färdbromsen får i regel automatiskt sin motion på väg till besiktningen, men handbromsen behöver motioneras, precis som beskrivs här ovan! Tror absolut inte du behöver göra något annat! Det här är robusta transportbilar som är byggda för att rulla långt och hanteras mycket. De är egentligen inte byggda för att stå still längre tider!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en Rapido 2019 med Fiat. Totalvikt 4,4 ton. Första besiktningen gick den precis igenom med dåligt värde på ett hjul. Fick åtgärdat på garanti, det hjälpte inte att justera utan handbromsbackarna fick bytas.
Förra året var det på gränsen igen. Demontering, rengöring och justering blev det innan årets besiktning som gick bra
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Jo jag inser att jag borde motionerat den såhär i efterhand, vad säger man; efterklok... får väl göra ett besök igen hos dom för efterkontroll så får vi se vad dom säger denna gång.

Spelar vikten någon roll? Tänker då på när man har bromsad släpvagn så rekommenderas ofta att man ska ha last på för att få extra tryck på rullarna. Husbilen var nu helt tom så kanske ska fylla upp iallafall vattentanken helt för lite extra kg?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Anekdot på ämnet men också kanske lite "off topic".

I oktober/november stod vår plåtis några veckor på verkstaden för problem med partikelfiltret.
När den väl var klar hade den fått körförbud pga besiktningstid löpt ut.
Så jag fick hämta den på verkstaden och köra direkt till bilprovningen 1km bort.

Då hade den stått utomhus först i regn o sedan i höstens första köldknäpp i några dagar (ner mot ca 15 minus på nätterna).

När jag rullade in på Bilprovningen kunde jag höra ett avslöjande gnissel från bakhjulen.
Å mycket riktigt: fick tvåa för anliggande proms.
Något hade förmodligen frusit ihop när verkstaden först haft bilen i ett varmt och mysigt garage och sedan ställt ut den i kylan och dragit handbromsen.

När jag körde från bilprovningen släppte det förstås under resan hem. Inget gnissel eller värdeutveckling.

Sedan vid ombesiktningenvar det inga problem heller.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.108
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo jag inser att jag borde motionerat den såhär i efterhand, vad säger man; efterklok... får väl göra ett besök igen hos dom för efterkontroll så får vi se vad dom säger denna gång.

Spelar vikten någon roll? Tänker då på när man har bromsad släpvagn så rekommenderas ofta att man ska ha last på för att få extra tryck på rullarna. Husbilen var nu helt tom så kanske ska fylla upp iallafall vattentanken helt för lite extra kg?
Vikt spelar ingen roll, motionera handbromsen ,rulla sakta dra bromsen,upprepa flera gånger,du kan behöva justera bromsen vilket görs genom ett ta bort en hjulbult du kommer då åt justeringen,krävs att hjulet lyfts.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har alltid fått för mej att bromsvärdet är % av just axelvikten, men det kanske är fel.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Jag har alltid fått för mej att bromsvärdet är % av just axelvikten, men det kanske är fel.
Håller med dig där, tror oxå det är axelvikten men dom sa totalvikten. Kanske sa han bara fel eller använde fel begrepp.
Såg ju när dom höll på att "dra" i handbromsen och då stod det 1500 på displayen vilket en tom husbil på 3650kg kanske ligger på i bakaxeln i kg.

Dessutom så om det är på totalen så bör detta värde matas in av teknikern vilket jag inte tror utan bänken räknar nog ut % i förhållande till vikten som blir på rullen.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Har pratat med min kollega på jobbet som tills för 2år sedan jobbade som besiktningstekniker på bilprovningen och kan svara på några saker som diskuterats i denna tråd,

Handbromsen ska på minst 1 hjul klara 16% lutning MEN båda hjulen måste ha funktion, dvs ena hjulen kan ta väldigt bra och andra bara ge lite utslag men måste ha någon funktion fordonet måste totalt alltså klara en lutning på 16%.

Det är på totalviken som värdet baseras på, det är alltså inte på axeltrycket och all data finns innan mätning så teknikern får ett värde att utgå ifrån.

Det är även så att förutsättningarna kan påverka slutsatsen av mätvärdet, tex om det är ett fordon med blöta hjul vid mätning som kommer upp i 14-15% men att handbromsspaken får detta värde redan efter några knäpp så kommer den gå igenom ändå, däremot om detta uppstår med samma förutsättningar men att man nästan dragit spaken i topp så finns inte tillräckligt med röresereserv för ett godkänt resultat.

Även vikten påverkar, alltid bäst att ha last då trycket på rullen ökar och ger bättre förutsättningar för friktionen mellan däck och rulle.

I mitt fall så hade jag alltså sämre förutsättningar än jag kunnat haft, motionerade inte handbromsen innan samt att bilen var helt upplockad.

Nu ska det iallafall in på service imorgon och har sagt till om att handbromsen behöver justeras så förhoppningsvis kan jag besikta om den om någon vecka!
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Kanske en tankevurpa från mig.....borde inte en lätt lastad parkeringsbromaxel slira mot bromsprovarens rullar tidigare än en tungt lastad axel. På så vis får man ju upp bromsvärdena. Som sagt kanske feltänkt.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
539
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Kanske en tankevurpa från mig.....borde inte en lätt lastad parkeringsbromaxel slira mot bromsprovarens rullar tidigare än en tungt lastad axel. På så vis får man ju upp bromsvärdena. Som sagt kanske feltänkt.
Tycker det verkar rimligt under förutsättning att bromsrullarnas kraft är den samma oavsett vikten på fordonet.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
468
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Hej,

Var inne med husbilen (Fiat) idag och fick lite förvånande en 2a på handbromsen som var svag, kom upp i 14% och gränsen ligger på 16%.

Bilen har inte körts på 1 månad och innan dess stått hela vintern så frågan är om det räcker och spänna på backarna vid hjulen och hoppas det blir tillräckligt? Ska tilläggas att bilen är från 2022 och gått 1800mil så tror inte backarna eller skivorna är slut.
Garanti gått ut den är på 2 år ?
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Hade bilen på verkstad igår för service och då justerades bromsarna in och blev godkänt resultat på efterkontrollen som jag gjorde senare på em.
 
Toppen