• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av kompressor kylskåp

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.627
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Troligen fler än de som fricampar på ödsliga platser i södern under hela vinterhalvåret, i varje fall om vi generellt talar om "halvstora" gastankar.

Jag tror att de flesta HBK:are har lättare att identifiera sig med en medlem som har en stor gastank, än med en medlem som lever ett (av egna berättelser att döma) mycket speciellt husbilsliv i Grekland.

Pålle

Tusen tack Pålle :applaus: nu sätter du mfl. fingret direkt på problemet för de flesta hbk:are som identifiera sig med de som har gas tank (gasol kyl) ...

Och det är att dessa hbk:are ju redan har investerat i ett större gassystem, i stället för att investerat i Lithiumbatteri, solceller och en kompressor kyl.

Sen för att göra en jämförelse mellan de som har gastank och de som har kompressor kyl....
Så är jag 101% säker på att när ni installerade och berättade här på forumet om er installation av gastank mm..
Så fick ni säkert inte ett enda mothugg av medlemmar som har eller tänker skaffa en kompressor kyl...

Men tvärtom så försöker vissa medlemmar nu fördöma/förlöjliga de som förespråkar de som har eller tänker köpa en kompressor kyl.... Ni går ju tom så långt att ni blandar in hur medlemmar lever bara för att ni skall känna er som "vinnaren"...:swoon:

En tanke.... Ni som strävar emot kompressor kyl..... Hade det inte varit bättre för hbk om ni hade lagt er energi på att ha posetiva frågor i saken.... Istället för att fördöma den... En tanke bara :rolleyes:

Njut av dagen för i morgon kan det vara försent.. :msn_wink:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.627
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En bild kommer upp i mitt huvud! En bild av Albert Engström, på en svettig konstapel som en varm sommardag hänger över ett staket och betraktar hur stadens bus gör upp i rännstenen och säger: "Att I bara örker å slölss pöjker".
Jorden hade säkert varit platt om vi inte hade orkat.. ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tusen tack Pålle :applaus: nu sätter du mfl. fingret direkt på problemet för de flesta hbk:are som identifiera sig med de som har gas tank (gasol kyl) ...

Och det är att dessa hbk:are ju redan har investerat i ett större gassystem, i stället för att investerat i Lithiumbatteri, solceller och en kompressor kyl.

Sen för att göra en jämförelse mellan de som har gastank och de som har kompressor kyl....
Så är jag 101% säker på att när ni installerade och berättade här på forumet om er installation av gastank mm..
Så fick ni säkert inte ett enda mothugg av medlemmar som har eller tänker skaffa en kompressor kyl...

Men tvärtom så försöker vissa medlemmar nu fördöma/förlöjliga de som förespråkar de som har eller tänker köpa en kompressor kyl.... Ni går ju tom så långt att ni blandar in hur medlemmar lever bara för att ni skall känna er som "vinnaren"...:swoon:

En tanke.... Ni som strävar emot kompressor kyl..... Hade det inte varit bättre för hbk om ni hade lagt er energi på att ha posetiva frågor i saken.... Istället för att fördöma den... En tanke bara :rolleyes:

Njut av dagen för i morgon kan det vara försent.. :msn_wink:
Bara ett litet tillrättaläggande, vår bil var originalutrustad från fabrik med den berömda gastanken så det kunde vi inte hjälpa..?
Och den är knappast någon avgörande fördel i det här sammanhanget, eftersom 70L tank som kan fyllas till max 80% = 56Liter
x 05 blir 28Kg gas vilket inte är särskilt mycket mera än vad 2 P11 a'11Kg = 22Kg innehåller. Inte på något sätt avgörande i de här
sammanhangen.
Jaq räknar med att vår kyl på ungefär 90L kan köras någonstans 35-40dygn på en P11 i våra trakter, kanske lite mindre om det blir mycket varmare, men jag har inte upplevt att vi måste dra på särskilt mycket mera när det är som varmast här, vredet står ungefär på läge 3 av 5 hela tiden, har jag den högre riskerar vi frost över natten i kyldelen och det är ju inte så kul.
Observera att kylen är 28år gammal och har därför ingen termostatreglering, utan temperaturerna måste man parera manuellt efter behov. Det som är gjort med den sedan 2007 är att jag har gjort ren brännare och munstycke en gång, bytt kylpasta för några år sedan då jag också rensade upp lite runt kylröret för bästa möjliga värmeöverföring, monterat ledplåtar bakom kylen så att installationen motsvarar tillverkaren instruktioner, och monterat termostatreglerade fläktar i övre gallret för att få bort värmen effektivt.
På vintern, när det går mot minus tar jag bort fläktarna och minskar ned den öppna arean på gallren så att det finns en spalt på ca 10mm öppen på varje. Då fungerar skåpet perfekt även på vintern, testat ned till ca -25grader och riklig vind i fjällen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Tycker efter 4 nya bilar att gasolkylskåp fungera utmärkt. Problemet med dessa skåp är den ojämna kvalitén. Har haft 4 nya bilar under drygt 20 år o alla skåp har fungerat perfekt. Nuvarande bil -22 +2,5 i kyl o -17 i frys på läge 3 av 5.
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Nej, det lär inte vara 20 graders omgivningstemp. Det är vid 25 graders omgivningstemp och 5 grader inne i kylskåpet. Stod så i instruktionsboken. Och om du bryr dig om att läsa HELA texten så skriver jag att beräkningen baseras på ett lithiumbatteri som kan urladdas helt.
De 50% du hänvisar till gäller bly eller kanske gel batterier, men inte lithium. Nä, alla har inte lithium, men det var därför jag utryckligen skrev det i mitt inlägg.

Har nu haft bilen inne till service i över en vecka och hämtade den i onsdags. Då hade vi 4% kvar av batterierna (2x96Ah) och det var fortfarande +5 i kylen och isbitarna i frysen var inte mjuka. Solcellerna hade helt säkert del i det.

När det gäller de 2,13 Ah så är det vad som står på skylten på baksidan.
I pdf'en för kylen står det "Energy consumption 0,45kWh/24h" samt "Performance mode 37,5 Ah/24h".
Omräknat betyder det att den vid Performance mode "suger" 1,5625 Ah/h ur batteriet, med en max på 2,13 Ah.
Har man då ett lithiumbatteri på 95Ah och använder 70% av det till kylen (ett antagande för att ha ett beräkningsunderlag), kan den köra 42,56 h på de 70% (66,5 Ah).
Varmare ute, kortare tid och omvänt. Solceller på taket ger längre tid då man med120-160W på taket kan få 3-7 A per timme i uppladdning optimalt.

Så är fakta.

Och nä, den låter inte speciellt mycket. Ljuden från folk, fordon, och morgonpigga fåglar dränker kylens ljud utan problem.

Men, det jag finner intressant är alla dem som har gasolkyl som berättar för oss med kompressorkyl hur dålig kompressorkylen är och hur mycket den låter.
Med hänvisning till inlägg #74 och #75 så är ni inte långt från varandra. Det låter lite som hårklyveri, men det är ok med mig.
När jag skrivit "i snitt" har det möjligtvis varit ett skrivfel av mig. Ovan redovisade siffror stämmer ganska bra med vad vi upplevde under hösten 2023 när vi körde runt Spanien och Portugal.

Jag har redovisat den information jag har och väljer att, som krinil, backa ur diskussionen.
Tack för en intressant, och ibland livlig, diskussion. Ha det underbart!
Tack för ett bra inläg
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Tyvärr Montreal, det funkar inte så. Installationen och kylen ska ha fritt utrymme runt om. Skulle ventilerna vara kvar så får man ett kalldrag från underkant på skåpet. Ett kompressor skåp fungerar precis som kylen hemma, och där finns inte någon utvändig ventilation. Det viktigaste argumentet för att sätta igen ventilerna är beskedet jag fick från Thetford, ingen ventilation genom yttervägg.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tyvärr Montreal, det funkar inte så. Installationen och kylen ska ha fritt utrymme runt om. Skulle ventilerna vara kvar så får man ett kalldrag från underkant på skåpet. Ett kompressor skåp fungerar precis som kylen hemma, och där finns inte någon utvändig ventilation. Det viktigaste argumentet för att sätta igen ventilerna är beskedet jag fick från Thetford, ingen ventilation genom yttervägg.
Det där med fritt utrymme runt om är viktigt så som er installation är gjord. Om man däremot behåller ventilerna genom väggen skall man snarare täta till spalterna runt skåpet, eller åtminstone nedtill. Då undviks kalldraget. Jag har sett exempel där man i bilar med felaktigt originalmonterat kompressorskåp med dåligt ventilationsutrymme bakom faktiskt gjort nya ventilationsöppningar i karossen (och tätat runt skåpet) för att få acceptabel kylning av kondensorn.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr Montreal, det funkar inte så. Installationen och kylen ska ha fritt utrymme runt om. Skulle ventilerna vara kvar så får man ett kalldrag från underkant på skåpet. Ett kompressor skåp fungerar precis som kylen hemma, och där finns inte någon utvändig ventilation. Det viktigaste argumentet för att sätta igen ventilerna är beskedet jag fick från Thetford, ingen ventilation genom yttervägg.
Det tror jag säkert att de svarar så, det är ju normalinstallation. Men jag ser ingen anledning att det inte skulle fungera ännu bättre med yttre avledningen av värmen, under förutsättning att man gör helt tätt runt skåpet så att det inte blåser in den vägen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.400
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Efter att ha gjort flera installationer i båt, vet jag att det måste vara fritt runt kompressorn,du måste precis som kylen hemma i köket ha luftcirkulation, sedan väljer du själv var du vill ha värmen, inne i bilen eller ut genom väggen, skulle jag byta till kompressorkyl väljer jag att täta in mot bodelen ,dels för att slippa värmen men också ljud, dock skulle jag minska ytan på befintliga väggventiler.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Efter att ha gjort flera installationer i båt, vet jag att det måste vara fritt runt kompressorn,du måste precis som kylen hemma i köket ha luftcirkulation, sedan väljer du själv var du vill ha värmen, inne i bilen eller ut genom väggen, skulle jag byta till kompressorkyl väljer jag att täta in mot bodelen ,dels för att slippa värmen men också ljud, dock skulle jag minska ytan på befintliga väggventiler.
I båten har jag en kylbox med separat kompressor, och den är installerad längst ner i skrovet där vattnet håller kompressorn kall.
Det har fungerat bra under många år.
 
Toppen