Körde en tur idag och allt funkade perfekt.
Upptäckte dock att backlampan inte fungerade. Lampan var hel men ingen spänning i lamphållaren. Hittade backkontakten ovanpå växellådan, men motorrummer var ganska skitigt så jag gjorde rent med högtrycksvätten innan jag skruvade bort backkontakten.
Ohm-mätte och det skall vara 0 ohm när den lilla tappen är utsläppt, det pendlade mellan 25-80 ohm. Alltså glapp i backkontakten. Gjorde ren den och lyckades få in kontaktrengörare i den och massera den ordentligt. Satte tillbaka den och backlampan funkade igen.
Startade därefter husbilen och skulle parkera den och nu går det inte att få i någon växel alls? Växellådan kan ju knappast ha gått sönder når den stått still. Hittade denna intressanta länk men folk som haft problem ved sina växellådo, växlar som inte går att få i, växlar som hoppar ut, backen går inte att få i osv.
Jag såg att min Fiat Ducato från 1988 med en Peugeot J5 motor är samma som: Talbot Express / Peugeot J5 / Citroen C25 / FIAT Ducato
Tydligen så är det oftast växellänkarna eller gummit i motor/växellådsupphängningarna som är problemet vilket låter märkligt men högst rimligt om man läser i länken. Får felsöka vidare imorgon. Någon som råkat ut för något liknande?
Med vänlig hälsning,
OleT
Upptäckte dock att backlampan inte fungerade. Lampan var hel men ingen spänning i lamphållaren. Hittade backkontakten ovanpå växellådan, men motorrummer var ganska skitigt så jag gjorde rent med högtrycksvätten innan jag skruvade bort backkontakten.
Ohm-mätte och det skall vara 0 ohm när den lilla tappen är utsläppt, det pendlade mellan 25-80 ohm. Alltså glapp i backkontakten. Gjorde ren den och lyckades få in kontaktrengörare i den och massera den ordentligt. Satte tillbaka den och backlampan funkade igen.
Startade därefter husbilen och skulle parkera den och nu går det inte att få i någon växel alls? Växellådan kan ju knappast ha gått sönder når den stått still. Hittade denna intressanta länk men folk som haft problem ved sina växellådo, växlar som inte går att få i, växlar som hoppar ut, backen går inte att få i osv.
INFO: Gearbox / Linkage
Talbot Express / Peugeot J5/ Citroen C25 (and comparable FIAT Ducato models) Gearbox & Linkage Introduction: The Talbot Express base vehic
www.jktowers.co.uk
Jag såg att min Fiat Ducato från 1988 med en Peugeot J5 motor är samma som: Talbot Express / Peugeot J5 / Citroen C25 / FIAT Ducato
Tydligen så är det oftast växellänkarna eller gummit i motor/växellådsupphängningarna som är problemet vilket låter märkligt men högst rimligt om man läser i länken. Får felsöka vidare imorgon. Någon som råkat ut för något liknande?
Med vänlig hälsning,
OleT