Sv: Fordonstyp PB eller LB
Det verkar vara samma krav för Lätt LB och PB, dock är det enbart certifierade bältesinstallationer som gäller för tung LB. Tung LB kommer långt ner i texten.
Det är skillnad i regelverket på antalet tillåtna passagerare i PB kontra LB. PB inte fler än Registerade passagerare. LB inte fler än vad det finns fasta säten.
/David
Personbil och lätt lastbil
Övergripande krav
2 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG (se 2 kap. 33 §) eller enligt ECE-reglemente 16,
2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven i direktiv 76/115/EEG (se 2 kap. 21 §) eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
3. ha installation av bilbälten som uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.
3 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk före den 1 januari 2005 skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte
1. uppfylla kraven i 2 §, eller
2. uppfylla kraven i 4 – 15 §§.
Krav enligt 3 § 2
4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.
Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte.
5 § Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som skall vara försedda med upprullningsdon.
Lätt lastbil av 1986 eller senare års modell skall om den är försedd med permanent bostadsinredning (husbil) även ha bilbälten på övriga sittplatser. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten med upprullningsdon eller höftbälten.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits behöver dock inte ha bilbälte.
6 § Bilbälte skall vara
1. typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG,
2. typgodkänt enligt ECE-reglemente 16, eller
3. typgodkänt av Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket.
7 § Bilbältenas fästpunkter skall
1. uppfylla kraven i direktiv 76/115/EEG,
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 14, eller
3. uppfylla kraven i 9 – 13 §§.
8 § Bilbälten skall vara så monterade att deras installation
1. uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG,
2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 16, eller
3. uppfyller kraven i 14 §.
9 § Fästpunkter för bilbälte skall vara placerade i fordonets karosseri eller säte.
Övre effektiv fästpunkt (se fig. 1) skall vara placerad minst 450 mm ovanför H-punkten och bakom ett vertikalplan genom H-punkten vinkelrätt mot bilens längsgående symmetriplan. Den övre fästpunkten får vara reglerbar så att den med ett enkelt grepp kan flyttas mellan olika höjdlägen för att önskad bandgeometri skall erhållas. Det är tillräckligt att kraven på placering är uppfyllda för ett höjdläge.
De nedre effektiva fästpunkterna (se fig. 1) skall vara placerade på var sin sida om sittplatsens symmetriplan. Avståndet mellan de två vertikala plan som parallellt med sittplatsens symmetriplan passerar genom dessa nedre fästpunkter skall vara minst 350 mm. Dessutom skall de vara placerade så att avståndet mellan planen och sittplatsens symmetriplan är minst 120 mm.
Vinkeln a (se fig. 2) skall vara minst 30° och högst 80°. Vinkeln a bör vara så nära 60° som möjligt. Under­skrider avståndet mellan H-punkten och nedre fästpunkt 100 mm får vinkeln a dock vara minst 10° och högst 80°.
I personbil och lätt lastbil av 1979 eller tidigare års modell får fästpunkterna vara placerade enligt svensk standard SMS 2470 utgåva 1 eller om fordonets konstruktion är sådan att kraven enligt standarden inte kan uppfyllas på annat lämpligt sätt.
10 § Fästpunkter för bilbälte skall under minst 0,2 s motstå de krafter som dessa utsätts för vid provning enligt 11 §eller 12 §.
11 § Fästpunkter för trepunktsbälte skall vid provning förenas med ett bälte vars höftband och diagonalband genom dragok (se fig. 3 och 4) samtidigt utsätts för var sin kraft F av 13,5 ± 0,2 kN. Krafterna skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längs­gående symmetriplan. Värdet på krafterna skall uppnås så snabbt som möjligt. Finns omlänkare skall vid provningen diagonal­bandet löpa genom omlänkaren.
12 § Fästpunkter för höftbälte skall vid provning förenas med ett bälte som genom dragok (se fig. 3) utsätts för en kraft F av 22,3 ± 0,2 kN. Kraften skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längs­gående symmetriplan. Värdet på kraften skall uppnås så snabbt som möjligt.
13 § Om fästpunkt är placerad i bilsäte skall det vid provning enligt 11 och 12 §§ samtidigt anbringas en kraft horisontellt rakt framåt i sätets tyngd­punkt som motsvarar 20 gånger sätets vikt.
14 § Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer och så att låsets fasta delar inte kan förväxlas samt att det vid normalt använd­ningssätt kan fungera tillfredsställande.
Lås till bilbälte får inte lätt kunna öppnas oavsiktligt. Bilbälte skall kunna låsas och öppnas med en hand. Detta gäller dock inte bälte för sittplats i säte för mer än en åkande.
Hårda bältesdelar såsom lås och inställningsdon får inte ligga an mot kroppens framsida när bältet är påtaget.
15 § H-punkten skall bestämmas genom att en provnings­docka enligt ECE‑reglemente 14 placeras på sätet. För säten med justerbara ryggstöd skall vinkeln mellan dockans torsolinje och en lodlinje genom H-punkten vara så nära 25° som möjligt.
Buss
16 § Buss som tas i bruk den 1 januari 2004 eller senare, med undantag för buss som tillverkats för tätortstrafik med utrymmen för ståplatser för att medge frekventa förflyttningar av passagerare, skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG eller ECE-reglemente 16,
2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven enligt direktiv 76/115/EEG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
3. ha installation av bilbälten som uppfyller kraven enligt direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.
17 § Buss som förses med bilbälte efter ibruktagandet skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte uppfylla kraven i 16 §.
Tung lastbil
18 § Tung lastbil som tas i bruk efter den 1 januari 2004 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG eller ECE-reglemente 16,
2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven enligt direktiv 76/115/EEG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
3. ha installationen av bilbälten som uppfyller kraven enligt direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.
19 § Lastbil som förses med bilbälte efter ibruktagandet skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte uppfylla kraven i 18 §.