• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Fel på halvljus/helljus

Sopwik70

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40014
Medlemskap
2024
Hej
Har fått ett märkligt fel på husbilen. Helt plötsligt kan jag inte få på halvljuset. Jag har kollat alla säkringar, helljuset funka bara som ljustuta och även fläkten har lagt av. Detta på en Ford transit -07

Gjorde en sökning och hittade då en tråd här på forumet med samma problem dock står det inte hur den medlemmen (ra1972) löste sitt problem. Hoppas han läser denna tråd eller om någon annan råkat ut för samma och kan hjälpa.
 

fluolof

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
2349
Medlemskap
2024
Hej
Har fått ett märkligt fel på husbilen. Helt plötsligt kan jag inte få på halvljuset. Jag har kollat alla säkringar, helljuset funka bara som ljustuta och även fläkten har lagt av. Detta på en Ford transit -07

Gjorde en sökning och hittade då en tråd här på forumet med samma problem dock står det inte hur den medlemmen (ra1972) löste sitt problem. Hoppas han läser denna tråd eller om någon annan råkat ut för samma och kan hjälpa.
Hade samma fel på min Ford -07 och då var det fel i ett relä som sitter i elcentralen bakom handskfacket. Jag kan ta en bild på vilket relä det var och var det sitter. (Senare i kväll)
 

fluolof

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
2349
Medlemskap
2024
Hade samma fel på min Ford -07 och då var det fel i ett relä som sitter i elcentralen bakom handskfacket. Jag kan ta en bild på vilket relä det var och var det sitter. (Senare i kväll)
Reläet till höger fick jag byta, men kolla först den gula säkringen till höger ovanför reläet.
 

Bilagor

  • IMG_2614.jpeg
    IMG_2614.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 48

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kolla upp om "funktionsritningen" på reläet är samma och positionen på stiftens nummer stämmer med det andra reläet så bör det vara samma.
85 och 86 för magnetspolen och 30 och 87 för brytarfunktionen.

M.v.h. JANKRO.
 

fluolof

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
2349
Medlemskap
2024
Kolla upp om "funktionsritningen" på reläet är samma och positionen på stiftens nummer stämmer med det andra reläet så bör det vara samma.
85 och 86 för magnetspolen och 30 och 87 för brytarfunktionen.

M.v.h. JANKRO.
Säkringen är ok. Har en gammal Ford Mondeo men tyvärr är de reläerna ngt större (iaf fysiskt) annars så stämmer blecken i position. Undrar om man kan testa utan ngt annat börja brinna.
Säkringen är ok. Har en gammal Ford Mondeo men tyvärr är de reläerna ngt större (iaf fysiskt) annars så stämmer blecken i position. Undrar om man kan testa utan ngt annat börja brinna
Detta relä använde jag köpte på Amazon
 

Bilagor

  • IMG_2618.png
    IMG_2618.png
    906 KB · Visningar: 38

Sopwik70

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40014
Medlemskap
2024
Kolla upp om "funktionsritningen" på reläet är samma och positionen på stiftens nummer stämmer med det andra reläet så bör det vara samma.
85 och 86 för magnetspolen och 30 och 87 för brytarfunktionen.

M.v.h. JANKRO.
Om man jämför dessa båda reläer är de då utbytbara?
 

Bilagor

  • IMG_2383.jpeg
    IMG_2383.jpeg
    155,8 KB · Visningar: 27
  • IMG_2385.png
    IMG_2385.png
    7,9 MB · Visningar: 27
Toppen