• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Farthållare

Totte

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Svedala
HBK-Nr
32490
Medlemskap
2025
Är det någon som haft problem med farthållare på Fiat ducato 2.3 multijet från 2010?
 

Totte

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Svedala
HBK-Nr
32490
Medlemskap
2025
Det går slå till så att den gröna lampan tänds men farthållaren slår ej till. Varit och läst felkoder fick upp dålig signal till gasspjäll. Vet ej om det är spaken eller gasspjället. Kan det höra samman att egr ventil och gasspjäll behöver rengöras? Har kollat på brytaren vid bromsen den verkar röra sig som den skall. Det sista som hände innan den la av var att bilen accelererade själv och sen gick det inte att använda mer.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag hade ett burrande ljud speciellt på tomgång, det försvann när man rörde gasen lite för att sedan återkomma.
Körde så två år och kunde inte hitta problemet.
Under de åren så var farthållaren lite svajig och tappade ibland hastigheten helt.
Hittade sedan vad som lät, pillade sönder den och fick aldrig ihop den igen.
Jag fick köpa en ny. Sedan var ljudet borta och farthållaren har fungerat sedan dess.
Den heter tryckomvandlare och sitter på plåt ovanför motorn när du öppnar huven.
Två slangar och en ljuddämpare är tillkopplade.
Den har något med egrventilen att göra.
Hoppas det kan bara till hjälp.
 
Toppen