Sv: Försäkringsbolag och försäkringar
Då jag snart skall ställa på husbilen, så ringde jag runt och kollade lite priser idag för att se var det var förmånligast att försäkra bilen.
Förutom priset, som tyvärr många stirrar sig blinda på, så skiljer ju villkoren och självrisker en hel del.
Har du en direktimporterad bil som varit i Sverige mindre än tre år, så bör du verkligen läsa villkoren noga.
Jag ringde Länsförsäkringa Skåne, Folksam, SCR och Caravan Club. SCR o CC har samma danska bolag i botten, Codan, trots detta skiljer villkor och pris.
Här lite exempel:
Mina förutsättningar är: Bor i Malmö, Bilens vikt 3500 kg, Modell 2007, Importerad beg -07, Beräknat nypris 600.000:-
Länsförsäkringar: 3.889:- efter rabatt. Självrisk vagnskada 3.000, glas 35% av skada.
Ingen maskinskada, inget för kollision med djur. Krav på importbil, nyckelkodning, immobilizer samt rutmärkning.
Foksam: 4.624:- Självrisk vagnskada 4.000, glas 35%. Maskinskada upp till 10.000 mil.
Inkl.kollision med djur. Inga speciella krav på importerade bilar.
SCR: 3.882:- Självrisk vagnskada 3.000, glas 1.500 Maskinskada upp till 10.000 mil. Inget för kollision med djur. Krav på importbil, nyckelkodning, immobilizer samt rutmärkning. Maskinskada, extra självrisk om bilen varit här mindre än tre år + 10.000:-
6 mån vägassistans ingår.
CC: 4.017:- Självrisk vagnskada 3.000, glas 1.500 Maskinskada upp till 12.000 mil. Inkl. kollision med djur. Inga speciella krav på importbil.
6 mån vägassistans ingår.
OBS! Notera skillnaden mellan SCR och CC, som båda är samma bolag bakom, regler för importbil, miltal maskinskada samt djurkollision.
Dessa båda försäkringar kräver medlemskap i resp.