Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg
Jag tror att man måste beakta två saker när man bestämmer däckstrycket, dels belastningen och om däcken är drivande.
Många verkar heller inte veta vilken tyngd som vilar på axlarna, man har ju en personbil med motorn fram så där är ju framänden nästan alltid tyngre.
Många husbilar har ju ett stort överhäng bak vilket gör att en stor del och ofta den största vikten hamnar bak.
Alltså ska man ha högre tryck bak och då går bilen stadigare.
Ett för högt tryck fram kan försämra greppet men man får se till att inte däcken går varmt pga av lågt tryck, själv brukar jag gå ett varv runt bilen och känna på däcken och märker jag att det är varmare någonstans så är trycket det första att kolla.
Jag stryker också med handflatan över däcket och känner om det känns vassare åt något håll.
Jag råkade ju själv ut för fel toe in som gjorde att framdäcken slets snett.
Nu har jag läst mej till att framhjulsdrivna bilar ska ha hjulen pekande litet utåt så när motorn drar kommer de att stå rakt, både små glapp i hjulupphängning och styrleder och däckens mjukhet strävar efter att vrida hjulen inåt, när man sen motorbromsar i nedförsbackar upphör denna verkan och kan göra att däcken pekar utåt vilket gör att man kan känna en viss instabilitet.
Överhuvudtaget så ger motorns dragkraft en negativ påverkan på stabiliteten när framhjulen ska både driva svänga och bromsa och ibland under nedfjädring, medan förmodligen i många fall bakaxeln har högre belastning.
Att man har framhjulsdrift på en lastbil beror säkert på helt andra orsaker man slipper kardanaxel sparar vikt och kostnad osv.
Vid bakhjulsdrift lär man få mindre slitage ett tryggare uppträdande på vägen och betydligt mindre påverkan från drivningen.
Hjulen ska peka en aning inåt för att rullmotstånd osv gör att det under färd blir rakt fram dvs praktiskt taget noll.
Om framdäckens yttersidor slits mycket beror det troligen på att däcken pekar mot varandra. vilket inte borde vara normalt.
Det kan även bero på att hjulen inte vilar vinkelrätt mot vägen så att ytterdelen av däcket vilar mer på vägen än inner delen negativ Camber.
Den brukar inte gå att ändra utan är fabriksinställd och påverkar riktningstabiliteten så att man kan göra bilen konstgjort understyrd den vill alltså sträva rakt fram i en kurva vilket anses som säkrare om det inte finns en alert och påpasslig förare med vana att häva sladdar.
Priset för detta är snedslitage fram. Har svårt att tro att en husbil har sådana vinklar inbyggda och att det skulle vara normalt slitage enligt instruktionsboken verkar mera som en felinställd toein.
Detta har jag läst mej till har haft minst 50 bilar men bara en husbil....
De uppgifter om däckstryck misstänker jag ibland kommer från chassileverantören som säljer ett tomt chassi. Jag skulle gå på de siffror som gäller för samma chassi som lastbil eller skåpbil med full last i de fall det är tveksamt, det mesta finns på google.
En del däcktryck i inläggen här är uppenbarligen felaktiga!