• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Claesjon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
35582
Medlemskap
2024
Har bytt till ett nytt 95 Ah startbatteri. Laddar både start och förbrukningsbatteri i 36 timmar.
Efter en natt med avstängd ström i bilen är förbruningsbatteriet OK, ca 12,7 V men det nya startbatteriet har sjunkit till 12,2 V när jag slår på strömmen i bilen.
Bytte batteri för att det var såhär med det gamla startbatteriet också, men ett nytt batteri har inte hjälpt.
Tacksam om någon har förslag till åtgärd.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Börja med att testa med att ladda start batteriet mät spänningen sedan lossa en av batteripolerna över natten
mät sedan om spänningen har sjunkit under natten då är själv urladdningen i batteriet för hög.
Om spänningen är bra så är det någon förbrukning som tömmer batteriet.
 

Claesjon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
35582
Medlemskap
2024
Tog loss minus -polen och mätte spänningen som du sa. 13,04 volt.
Låter batteriet stå så och kommer att mäta igen efter 30 tim
Skall bli intressant att se . . batteriet är helt nytt, så jag tror på tjuvström. Men var?
 

Claesjon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
35582
Medlemskap
2024
Tack för tipsen. Allt får kollas. Det konstiga är att startbatteriet tappar spänning när jag slagit av strömmen på huvud panelen. Kanske är det så att vissa saker drar ström ändå. Har larm på bilen som alltid är på. Får kontakta någon bilelektriker kanske . . . ?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för tipsen. Allt får kollas. Det konstiga är att startbatteriet tappar spänning när jag slagit av strömmen på huvud panelen. Kanske är det så att vissa saker drar ström ändå. Har larm på bilen som alltid är på. Får kontakta någon bilelektriker kanske . . . ?
Huvudpanelen styr sällan förbrukare i fordonsdelen. Typ larm, radio, mm, som påpekats ovan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för tipsen. Allt får kollas. Det konstiga är att startbatteriet tappar spänning när jag slagit av strömmen på huvud panelen. Kanske är det så att vissa saker drar ström ändå. Har larm på bilen som alltid är på. Får kontakta någon bilelektriker kanske . . . ?
Radion stängs inte av när du stänger av på panelen, den kan dra ganska mycket beroende på hur det är kopplat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Läste att det kan vara relät i elektroblocket som är skadat alt kan det vara något jordfel. Vad tror ni som är kunniga . . ??
Det känns som att du skall försöka få tag i någon som kan lite bilel. Egentligen behöver man koppla en Amperemeter på kabeln från batteriet och se vad som händer när man slår av och på olika förbrukare,
och dra ur och sätta tillbaka säkringar tills man hittar förbrukaren.
 
Toppen