Nej det är nog lite svårt (även om det finns regler) att man kan få någon vidare garanti på en gammal sliten bil som säkert har defekter och fel som kommer fram, eller som kommer till första tiden.
Som Montreal påpekar så skulle man behöva bra kunskap om både bil och campingutrustning för att bedöma om det är ett vettigt köp.
Man bör nog också utgå från att det behövs översyn av kyl, spis, värme och v.v. utrustningen som man bör klara av själv om det skall bli vettigt pris på översynen med delar från internet.
Man bör nog också kunna se över bromsar, startmotor, generator och en hel del annat på själva bilen innan det går sönder på en resa, och då också utan att behöva anlita verkstäder.
En del ondgör sig ju över att gamla bilar/husbilar är skattebefriade, men som sagt flera gånger, köp gärna en i så fall och fixa till. Om du inte kan göra i alla fall det mesta själv, så blir det ofta dyrare än skatten på en nyare bil.
En annan nackdel som jag ser det med för många garantikrav på en gammal bil är att seriösa firmor som skriver G.D.S. bil för att slingra sig ur för stort ansvar, men ändå är seriösa med betalningar, banker och visst ansvar m.m. inte längre vill handla med äldre osäkra kort och i stället stjälper iväg de bilarna till helt oseriösa firmor som inte tar något ansvar alls efter köpet och kör på mottot "betala och försvinn".
Svårt val, men jag som kan en del om bilar och camping brukar i dessa fall pruta tills de gråter och säga att om jag kommer ända hem med bilen idag, så lovar jag att aldrig komma med några krav vid ev. strul i fortsättningen. Brukar funka skapligt, och man vet i förväg att det inte finns något att hämta, så man slipper att bli besviken.
Det blev många "bör nog" i skriften men det ingår nog i G.D.S. bil.
Det finns ju en och annan pärla även av de äldre bilarna som säkert är ok. till 95% procent...... men då står det troligen inte G.D.S. i rutan.
M.v.h. JANKRO.