• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

27 mhz

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Hej alla!

Har ett par gamla ZODIAC 27:eek:r AM, liggandes och samlar damm.
Används 27:eek:r nu för tiden?
Var mycket involverad i radioklubbar på 70-80 talen, då det var livligt frekventerat.
Hur är det idag?
Har kommit ifrån detta.
Tillstånd? Förr fick man söka PR-tillstånd och fick ett PR-nummer. Idag?
Kanske dumt att inte använda desamma, om det nu är något att ha. Antenner finns väl att tillgå, antar jag.
Jag bara undrar. Har även PMR i husbilen.
Nån som vet hur det ligger till?/Bengt
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: 27 mhz

Hej Svent!

Anade nästan det.
Kanske nåt museeum, vill ha dom.?/Bengt

Knappast :) så många gamla 27 pytsar det finns på AM skulle museum drunkna i dom.
Sysav tar emot dom :)

Hälsningar från Don Martin som på tidigt 70 tal var till sjöss och körde mycket AM och ssb från medelhavet och andera ställen i världen.
var på Grängesbåter då när det begav sig.
Men numera har SM7WDL som call.
73'de Rolle
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: 27 mhz

AM-pytsarna är fortfarande lagliga att använda!!!

Detta missförstånd måste ha uppkommit av att det idag bara får säljas FM.
Om du har en gammal fungerande "5-Wattare" så är det bara att köra.

Har något tillåtits tidigare i Sverige så gäller godkännandet "i evighet",
detta enligt då högt uppsatt person med välkänt namn "i Farsta".

Det lär gå att trimma om en 27:a till 50 - 52 MHz, det nya 6m-bandet.


73!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: 27 mhz

Kolla på webb-adressen < tony@spectrumcoms.co.uk >.
Särskilt kitet < FM455 PCBkit >, en tillbyggnad för just FM i stationer med 455 kHz MF.

Bryter väl typgodkännandet för dina AM-stationer men med tanke på vad som idag
hörs på PR-bandet med slutsteg och riktantenner så är väl detta en bagatell att bygga
till/ändra en AM-station till AM OCH FM.

Kitet kostar 10 pund så det är väl 100 - 150 svenska sekiner.

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.725
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: 27 mhz

Jodå, det finns både Lafayette o Zodiac i skrubben med tjockt damm. Då var det tryck i apparaten med en käring (kjolantenn) på taket:twitcy:
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: 27 mhz

Att det skulle vara FM som gäller nu vet jag inte var det kommer ifrån!
Det är doch en hel del som kör lokalt med både FM och AM men jag
skulle vilja påstå att det är USB kanal 24 med 27,235 MHz som gäller som nån slags anropskanal där många i hela Sverige ligger och passar.

Här finns ett forum att läsa 27mhz.se &bull; Index

Jag har alltid radion på kanal 24 i bilen på semesterturerna.
Kan nämna att jag fick kontakt med 4 stationer i hemmaregionen från strandkanten vid Donaufloden i höstas.
Kan funka riktigt långt ibland, och då är det kul!

Lycka till!
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: 27 mhz

Fick svar från företaget som säljer den där ombyggnadssatsen för att konvertera AM-apparater till FM:

Dear Kjell,
The receive side uses a TBA120 IC which is capacitor coupled to the last IF stage of the receiver. Output from the IC is a few hundred millivolts of audio for the usually NBFM deviation.
The transmit side is an Op Amp driven from your microphone directly. It drives back to back clipping diodes and then a trimpot for deviation control. A 100K resistor is connected directly to the varicap in the rig and its free end decoupled with a 10n capacitor. The FM455 clipped audio feeds the joint of capacitor and resistor.
Regards,
Antony Nailer.

Enligt info på webbsidan SPECTRUM COMMUNICATIONS så förefaller det som man ska koppla in sig på den PLL som finns i AM-apparaten. På äldre kristallstyrda stationer finns ingen PLL och där kanske man tvingas löda in en varicap på sändarens kristalloscillator.

Hur som helst verkar det inte vara ett projekt för den som är obevandrad i elektronik men kan man få hjälp med inkopplingen kan det säkert vara möjligt att köra FM med AM-stationen.

Köper man ombyggnadsenheten färdigbyggd eller i byggsats bör man i vilket fall kontrollera om den får plats inuti radioapparaten, annars är en liten låda vid sidan om ett alternativ och skärmade kablar rekommenderas då.

Kanske ett mysigt vinterpyssel för den intresserade men annars är nya FM-stationer för 27 MHz billiga om man inte ska ha så mycket finesser.
Är man radiointresserad och vill ha SSB också får man lägga på några kronor.





 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: 27 mhz

AM = antikmodulering. Men skriket hörs långt!

All luftfartstrafik runt om vårt kära klot använder AM och kommer att fortsätta med detta.
FM har visserligen diskuterats men något beslut att gå över till FM har aldrig tagits.
Den mycket konservativa flygindustrin accepterar inte gärna nymodigheter utan vidare. Beprövad teknik ska det vara, t.ex. så har de vanliga kolvmotorerna för det lätta flyget en pålitlig konstruktion från 40-talet och den ändrar man inte gärna på utan mycket goda skäl. :)

Men visst, FM har fördelar - mindre störningskänsligt, tätare kanaldelning, enklare uppbyggnad av stationerna.
 
F

F.d. 15375

Guest
Sv: 27 mhz

Hej alla!

Har ett par gamla ZODIAC 27:eek:r AM, liggandes och samlar damm.
Används 27:eek:r nu för tiden?
Var mycket involverad i radioklubbar på 70-80 talen, då det var livligt frekventerat.
Hur är det idag?
Har kommit ifrån detta.
Tillstånd? Förr fick man söka PR-tillstånd och fick ett PR-nummer. Idag?
Kanske dumt att inte använda desamma, om det nu är något att ha. Antenner finns väl att tillgå, antar jag.
Jag bara undrar. Har även PMR i husbilen.
Nån som vet hur det ligger till?/Bengt
Hej Bengt.27Mhz har varit en sjukhuskanal som är nerlagd. Nu hör man varken Italienare eller Ryssar.Du behöver inget tillstånd. Du kan köra både på fm/am. Nakita
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: 27 mhz

Även om de flesta idag kör FM så är en AM-station
bättre än ingen station alls!

många stationer har omkoppling mellan AM / FM / SSB,
så det är bara en knapptryckning bort för att få kontakt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 27 mhz

All luftfartstrafik runt om vårt kära klot använder AM och kommer att fortsätta med detta.
FM har visserligen diskuterats men något beslut att gå över till FM har aldrig tagits.
Den mycket konservativa flygindustrin accepterar inte gärna nymodigheter utan vidare. Beprövad teknik ska det vara, t.ex. så har de vanliga kolvmotorerna för det lätta flyget en pålitlig konstruktion från 40-talet och den ändrar man inte gärna på utan mycket goda skäl. :)

Men visst, FM har fördelar - mindre störningskänsligt, tätare kanaldelning, enklare uppbyggnad av stationerna.

Flyget kommer inte att gå över till FM så länge rundradion ligger på FM 88-108 mhz
Anledningen är att första övertonen går in på flygbandet med komunikation mellan flygledartonet på flygplatserna.
En radiostation ligger oftast på 5-25Kw och en flygradio ligger med 5 watt.
Det är inte ovanligt att radiostationer stör flygradio.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: 27 mhz

Överoner från rundradion i bandet 88 - 108 MHz blir 176 - 216 MHz och tredje 264 - 324 MHz, och hamnar inte på flygbandet
Om flygradion har en spegelfrekvens kan den höra och bli störd av FM rundradio, men oftast är flygradio så konstruerad att dess spegel inte hamnar på rundradiobandet.
Övertoner, speglar och intermodulation påverkas INTE av vilken modulation man använder.
Dvs valet av AM på flygbandet har inget med övertoner från rundradio eller annat frekvensband att göra.
Intermodulation mellan flera rundradiosändare kan dock hamna på flygbandet, och dessa stör vare sig de är amplutudmodulerade eller frekvensmodulerade eller om mottagaren som störs av intermodulationen är en AM eller FM mottagare. för en flygradio ställs MYCKET högra krav på undertyckning av just Imd.
AM bandbredden blir faktiskt smalare med AM, och med kanaldelningen som finns i Europa numera, 8,33 kHz krävs AM för att få plats. FM med mindre kanalavstånd än 10 kHz är ovanlig och ger inte tillräcklig grannkanalsdämpning.
8,33 kHz kanalerna har låst in flygradion till att fortsätta vara AM.

de
Roy
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 27 mhz

SM4FPD Där har du allt lite fel, Vi har mycket problem med detta på Málagas flygplats. Faktiskt idag kom det en anmälan om störning. En överton på 196.2 Mhz. Som kom ifrån en radiostation i Marbella. Störde med både första och andra övertonen. Bergen ligger på 1000m höjd över flygplatsen och orsakar ofta problem. Sedan förekommer det som du säger att olika stationer blandar frekvenser och kan skapa problem med dom mest konstiga saker. I somras blev det störningar på en komunikationssatellit för telefon.


Frekvenser för flygplatser.
BAND H.F. SSB 3 a 30 Mhz
BAND V.H.F. AM 118.000 a 136.000
BAND U.H.F. AM 230.000 a 400.000

Hur och av vad som dessa frakvenser används vet jag inte en del är bara till för intern komunikation på flygplatserna
Idag hade piloterna som flyger reklam efter stranden protesterat.
 
Toppen