Sv: Vinterförvaring.
Eftersom bilen skall stå relativt länge på samma plats är det viktigt med "markfukten". Det värsta är att ha bilen stående på oklippt gräsmatta, rostar garanterat inom några få år.
Jag brukar göra så här.
Jag lägger en kraftigt pressenning på marken som täcker väl hela ytan och kanske en meter extra både på längden och bredden. Stora och kraftiga pressenningar kan man köpa billigt från fritidsbåtshamnar eller från dem som hyr ut presssendningar. Några mindre hål gör ingenting. Man skall se att avrinningen är bra så inte vatten samlas på pressenningen. Är man en permanent husbilsägare som jag, så kan man lägga stenplattor, typ 50 x 50 på det hela, kanske bäst under? Jag har alltså en typ av loge där bilen står, men marken var typiskt jordgolv.
Sedan skall man öppna ventilationer i golvnivå, takluckorna är ju alltid lite öppna. Kuddorna skall lyftas på högkant och allt som kan frysas tas in.
Absolut ingen mat i bilen. Det lockar möss. Man skall rengöra alla ytor ordentligt, gärna med Ajax. Har man en katt som vistas ute, så skall man se att den kan komma in i logen = garanterat mössfritt.
Batterier är en separat problem och där påverkar bilens ålder hur man gör, min gamla bil är "offline" och underhållsladdas två gånger.
Om man skall ha husbilen ute i det fria, typ P plats, eller under någon tält vet jag inte.
Det är där liksom två problem. 1. Ny husbil förlorar mycket värde. 2. Äldre husbil tål det inte.