• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Märkliga djur på vår parasoll

H

hianders

Guest
Vi har några kvällar nu haft dessa djur, flygmyror?, på vårt parasoll. De verkar springa planlöst, mest på solsidan av parasollet. Vad fyller de för funktion annat än fågelmat?

Inger

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Märkliga djur på vår parasoll

Dom svärmar för att hitta nya bon och göra nya kolonier. Brukar vara några dagar per sensommar...

H

hianders

Guest

Jag försökte lägga in en liten videosnutt men fick till svar, ogiltig fil. Hur gör man ?

Inger

F

F.d. 14324

Guest

Angående krypen har jag ingen aning men filmer brukar jag ladda upp till youtube och därifrån länkar jag dem in hit, med "youtube-verktyget" Håkan ordnade så kan man få dem i en sån där tjusig ram. :)

mvh jocke

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Hej! Såg denna tråd först nu.
Flygmyrorna är ju honor och hanar som parar sig i luften. För att lättare få luft under vingarna söker de sig till upphöjningar, såsom grässtrån, stenar, husväggar etc. Har själv varit med om att mitt pyramidformade fjälltält varit helt täckt av myror vid ett tillfälle. Det vara bara att vänta ett par timmar så var alla borta.
Många av dem blir faktiskt fågelmat - inte minst åt fiskmåsarna vilka blir till luftakrobater när de jagar flygmyrorna.
MVH/Thomas E

Toppen