Hej,
Har en äldre och mindre kyl i vår bil som heter Electrolux RH270 och är på 60l och går att köra på både gasol, 220V och 12V. Det är ett sånt där skåp man har ett litet fönster inuti skåpet för att se när man tänder och sen att det är tänt.
På 220V så går det felfritt även om kyleffekten kunde varit bättre när det är 30 grader ute. Tror att det även funkar bra på 12V.
På gasol är det sämre, den kan gå en timme, tre eller tio (slumpartat) men sen slocknar lågan. Oavsett yttertemperatur.
Tycker även att lågan ibland är väldigt liten, det är knappt synbart att det är nåt som brinner där inne. När lågan har slocknat är det (ofta) bara att starta om det, men inte alltid. Ibland måste man vänta någon timme och först då går det att starta det. Gnistan kommer men gasolen verkar inte matas fram i tändläget.
Tycker även att kyleffekten är dålig på gasol, på 220V går det att komma ner till nollgradigt men på gasol går det som bäst att komma ner till 7-8 grader. Och: bilen står i våg. Det sitter en (fabriksmonterad) fläkt där bak som går igång med jämna mellanrum för att förbättra ventilationen. Men den går inte hela tiden om det inte är extremt varmt i bilen.
Jag är ganska händig på el och sånt men på gasol är jag rätt oerfaren. Är det nåt som behöver rengöras eller rent av bytas och hur vet man det? Är allt inkapslat och svåråtkomligt, behövs specialverktyg och förstår en tekniskt kunnig person hur det fungerar?
Kan felet ligga i kranen där man ställer effekten eller i säkerhetsavstängningen på själva kylen? Har läst på olika forum att man kan blåsa ren brännaren till att börja med (med tryckluft?) men då måste man alltså ut med hela skåpet först. Eller räcker det med att plocka ut ventilationsgallren (2 st) som sitter på utsidan för att komma åt?
Har läst om "tippa-skåpet-upp-och-ned-några-gånger" metoden för att få liv i ammoniaken. Vet inte om det är relevant men jag tror skåpet har körts rätt frekvent på gasol och tidigare ägaren använde vagnen året om (han ägde den i 8 år).
Tuben är fylld till ca 75% och spis och gasolvärmare fungera u.a. Bilen gasolbesiktades i mars u.a.
Visst är skåpet gammalt - bilen är från 88 - men då det funkar bra på el så?
Tacksam för tips.
Har en äldre och mindre kyl i vår bil som heter Electrolux RH270 och är på 60l och går att köra på både gasol, 220V och 12V. Det är ett sånt där skåp man har ett litet fönster inuti skåpet för att se när man tänder och sen att det är tänt.
På 220V så går det felfritt även om kyleffekten kunde varit bättre när det är 30 grader ute. Tror att det även funkar bra på 12V.
På gasol är det sämre, den kan gå en timme, tre eller tio (slumpartat) men sen slocknar lågan. Oavsett yttertemperatur.
Tycker även att lågan ibland är väldigt liten, det är knappt synbart att det är nåt som brinner där inne. När lågan har slocknat är det (ofta) bara att starta om det, men inte alltid. Ibland måste man vänta någon timme och först då går det att starta det. Gnistan kommer men gasolen verkar inte matas fram i tändläget.
Tycker även att kyleffekten är dålig på gasol, på 220V går det att komma ner till nollgradigt men på gasol går det som bäst att komma ner till 7-8 grader. Och: bilen står i våg. Det sitter en (fabriksmonterad) fläkt där bak som går igång med jämna mellanrum för att förbättra ventilationen. Men den går inte hela tiden om det inte är extremt varmt i bilen.
Jag är ganska händig på el och sånt men på gasol är jag rätt oerfaren. Är det nåt som behöver rengöras eller rent av bytas och hur vet man det? Är allt inkapslat och svåråtkomligt, behövs specialverktyg och förstår en tekniskt kunnig person hur det fungerar?
Kan felet ligga i kranen där man ställer effekten eller i säkerhetsavstängningen på själva kylen? Har läst på olika forum att man kan blåsa ren brännaren till att börja med (med tryckluft?) men då måste man alltså ut med hela skåpet först. Eller räcker det med att plocka ut ventilationsgallren (2 st) som sitter på utsidan för att komma åt?
Har läst om "tippa-skåpet-upp-och-ned-några-gånger" metoden för att få liv i ammoniaken. Vet inte om det är relevant men jag tror skåpet har körts rätt frekvent på gasol och tidigare ägaren använde vagnen året om (han ägde den i 8 år).
Tuben är fylld till ca 75% och spis och gasolvärmare fungera u.a. Bilen gasolbesiktades i mars u.a.
Visst är skåpet gammalt - bilen är från 88 - men då det funkar bra på el så?
Tacksam för tips.
Senast ändrad: