• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Justering wastegate

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en Ducato 2,5TD & skall höja turbotrycket från 0,8 - 1,0 bar. Min fråga är hur många varv skall jag korta slaglängden på länkarmen från wastegaten till turbon?

Bennie

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Justering wastegate

Du kan sätta dit ett T-rör på slangen till wastegateklockan och prova dig fram genom att strypa slangen som går ut i det fria olika mycket.

mattsson81

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2025

ett varningens finger om man spänner upp en gammal wastgate klocka så kan det bli så att slagländen blir för kort å då skenar laddet vid hög belastning.
då kan bal motorstyrningen gå in å strypa soppan för å sänka trycket.
alternativt går den in i limp home å sänker effekten
alternativt varvar turbon tills den exploderar
osv

förr sa man 0.03bar per varv på gamla t3 snurror

om du ska skruva kolla då att du fortfarande får full rörelse på manöver armen

att blöda upp trycket är ett bättre alternativ under vissa omständigheter då detta inte skadar membranet som inte alltid klarar högre tryck.

alternativet med extra dragfjäder på wg klockan funkar det med men problematiken med klena membran kvarstår

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Problemet är nog löst. En av våra medlemmar som jobbat med dieselmotorer & pumpar i många år ringde & förklarade hur man skulle göra. Han rådde mej att inte röra wastgateklockan utan ta bort plomben & öka bränslemängden genom att stegvis skruva in skruven (10 på bilden) ett 1/4 varv & mäta tills jag nått ett turbotryck av max 1,2bar. Jag fick förklarat för mej att bränslemängden & trycket är avhängigt varandra & att bränsleförbrukningen skulle minska (trots att man höjer bränslemängden). Tomgången steg ca 100rpm/0,1bar så den fick jag justera ner. Bilen har blivit kanonbra att köra, bättre acceleration & framför allt orken. Hur det är med toppfarten har jag inte provat än men den ser jag inte som speciellt viktig. Inte heller ryker den när jag drar på & det måste ju innebära att bränslet förbränns bra. Det hela var mycket enkelt att utföra förutom plomben som satt trångt till & svår att få bort.
Jag säger bara "Hallandsåsen släng dej i väggen för nu ska du få se tå f_n":D

Bennie

Bilagor

• bosch_ve_lda.jpg
    bosch_ve_lda.jpg
    193,8 KB · Visningar: 121
Senast ändrad:
F

F.d. 50651

Guest

Hej Bennsan
Det du har gjort låter väldigt intressant, skulle också vilja ha lite mer ork i vår bil. Ser att du har en Fiat med 2,5 TD, själv har jag en Peugeot 2,5 TD. Vet du om man kan göra på samma sätt med den motorn. Jag bryr mig inte om tophastigheten blir bättre, är ute efter lite mer ork då den är lite slö uppför.
Nu vågar jag mig inte på att utföra detta själv. Vet ej hur man mäter turbotrycket mm, eller vad man måste ha för instrument. Får leta reda på någon som kan hjälpa mig med detta, om det fungerar på min bil.
Om jag förstått dig rätt, så märkte du en skillnad på en gång?

Med vänlig hälsning
Steen

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Turbotrycksmätaren köpte jag på Biltema Turbotrycksmätare - Biltema.

Om du har en Bosch-pump som på bilden så gör du så här:
Jag kapade slangen som är ansluten längst upp på pumpen & leder till membranet 6 på bilden. T-stycket som följer med mätaren satte jag emellan ändarna på den kapade slangen. Med mätaren följer också en slang & denna kopplade jag på det lediga uttaget på T-stycket, drog in den genom torpedväggen till kupe'n & anslöt instrumentet. Sedan är det KLART, LÄTT SOM EN PLÄTT. Du gör detta på 20 minuter. Hur du justerar kan du läsa i mitt inlägg. Du behöver bara en fast nyckel 10mm & en skruvmejsel.

Lycka till:)

Bennie

F

F.d. 50651

Guest

Det verkar ju inte vara så svårt. Ska kolla nästa gång jag kommer ut till husbilen, om jag har en Bosch-pump. Är det så, blir det en tur till Biltema.
Får hoppas jag lyckas med detta. Det var ju mycket bra o enkel beskrivning du givit.
Jag tackar för infon, tur att det finns trevligt folk som delar med sig.

Med vänlig hälsning
Steen

F

F.d. 50651

Guest

Hej
Har nu varit och kollat på bilen, det visade sig att det var en Lucaspump i den. Den ser inte alls ut som en boschpump, så infon här har jag tyvärr inte stor nytta av.
Får försöka hitta någon som kan något om Lucaspumpar. Antar/hoppas att man kan göra på liknande sätt på dem, som man gör med bosch.
Om inte, så får jag köra en omväg på 5mil för att undvika Hallandsåsen.
Med vänlig hälsning
Steen

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Äsch, det var ju synd. Kolla bilagorna om de kan vara till hjälp.

Bennie

Bilagor

• Lucas CAV DPA injection pump instruction book.pdf
    3,7 MB · Visningar: 74
  • CAV Workshop Manual fuel-injection-pump.pdf
    3,9 MB · Visningar: 50
F

F.d. 50651

Guest

Tackar
Ska kolla upp om de kan vara till någon hjälp.
Med vänlig hälsning
Steen

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag har nu höjt turbotrycket genom att öka bränslemängden. Detta tillsammans med Autostable's kolv så har bilen blivit kanonbra att köra. Nu är det bara en intercooler som fattas men det är på gång.
Idag besiktigade jag & det blev blankt papper. Med tanke på att jag mixtrat med pumpen så var det lite oroligt. Men det gick ju bra, K-värdet var 0,3 & gränsvärdet är 2,5.

Bennie

Toppen