• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Del konvertering Nordelettronica - Ctek

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2025
Bakgrund
När jag köppte husbilen satt där stryrsystem till solpanelen som var defekt den laddade samma volt ut som in .
Tekniknörd som man är så bestämde jag mig för å byta ut hela ladd systemet till Ctek´s prylar å
integrera det med orginal el block från nordelettronica modell NE100 med TE43 laddare.

Så här ser planen ut
Ctek M300 laddare med natt läge byter ut orginal TE43
Ctek D250S dual istället för den gamla solpanels kontrollen
Ctek Smartpass för å kunna ladda framtida större batteribank

har 2 funderingar
Nr 1 orginal laddaren berättar för elblocket att det är 220 inkopplat via en signal kabel som laddaren matar ut 48v AC ifrån.
Någon som vet vad denna signal gör mer änn tänder lampan på panelen å "rullar" laddstaplen på bodelsbatteriet.
Även med den urkopplad så laddar orginal laddaren som den ska men är lite osäker på vad mer exakt den gör.

Nr 2 enligt cteks principskisser för inkoppling ska man köra laddaren direkt på bodelsbatteriet men enligt en elare som jag känner
tyckte han att man skulle sätta laddaren på bilens batteri å sen när det är fullt skickar smartpassen visare till bodelen ?
Denna lösning finns dock inte i deras manual varför jag är lite osäker

Har sökt runt men hittar väldigt lite info om just nordelettronicas ne100
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Del konvertering Nordelettronica - Ctek

Hej

1. Ingen aning, jag har en mycket äldre elblock och på den så tänds lampan på panelen bara :)

2. Ring CTEK, dom har rätt bra support tycker jag alt maila dom.

fö så kommer jag att också kasta ut allt gammalt.
Jag har ett antal CTEK 7AH laddare som jag tänker ladda varje batteri separat i syfte att dels slippa strömmar mellan batterierna dels kunna ladda dom efter varje batteris kapacitet. Dessa laddare laddar sedan batterierna oberoende om bilen kör eller via stolpe men i fallet bilen kör så matas dom via en inverter.
Sedan när jag ligger vid stolpe så har jag original elblocksladdaren på 15A som laddar bilbatteriet, bilbatteriet driver sedan som i original kopplingen bodelen, när sedan jag ej har varken stolpe eller motorn igång då kopplas bodelsbatterierna in ett i taget, så fort ett batteri går under ca 12 volt så kopplas nästa in.

Hmm, fri text det kanske vart rörigt eller?

edit. hittade denna, har du den http://downloads.campingcar-bricoloisirs.net/telechargement/pdf/NE100_2.pdf
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Del konvertering Nordelettronica - Ctek

Ctec ville jeg ikke kontaktet!.

Ta å skriv en mail om saken til Nordelletronica, de er kjempeflinke og følger opp på engelsk.

Jeg hadde Nordelletronica system i min forrige bobil, og bygget inn Krafigere 230V lader som Nordelletronica hadde, den heter NE186 20A og er grisebra, og Ctek D250S system. Denne har styresignalet til panelet.

Ctek systemet ble koblet slik som du finner i en tidligere tråd her hvor jeg har lagt ut tegning av det, enkelt.

Eneste forskjell fra den skissen er at jeg måtte bruke ett manuelt styrt rele ved start og stopp pga styreboksen slo seg av i de øyeblikkene, men prøv uten først for det kan mest sannsynlig går fint uten.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.523
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Nr 1 orginal laddaren berättar för elblocket att det är 220 inkopplat via en signal kabel som laddaren matar ut 48v AC ifrån.
Någon som vet vad denna signal gör mer änn tänder lampan på panelen å "rullar" laddstaplen på bodelsbatteriet.
Även med den urkopplad så laddar orginal laddaren som den ska men är lite osäker på vad mer exakt den gör.

När jag höll på med NE185 på en McLouis Årsm2008-09 så var det när 230V kopplades in, så kände NE185 av detta och inte laddaren, då 230V går in först i NE185 sedan till laddaren.

Spänningen på 48VAC som du säger att det är på din laddare/kontrollkabel kunde jag inte mäta upp då laddaren var kaputt.
Det var lika laddare som du har.
Ägaren hade köpt en 25Amp laddare av avancerad modell som kopplades in på befintligt kablage till NE185 utan att ansluta kontrollkabeln.
Vad jag kunde se så fungerade kontrollen som den skulle och det har fungerat i 3säsonger.

Jag har kollat elschemat och på kontrollkabeln finns ingen info vart den går.
Schemat visar mest var dom yttre "stora" kopplingarna går till.
Lycka till.
 
Senast ändrad:

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2025
Sv: Del konvertering Nordelettronica - Ctek

Har kollat lite på kretskortet å kommer inte fram till exakt var det blir av 48v signalen men testade å ge den 12v dc å då tände den upp som den skulle förbrukade under 0.01amp enligt multimetern.
Ska sätta en foto transistor över dioden på ctek laddaren å förhoppningsvis på så vis få ut en 12v dc signal till NE101an .
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Del konvertering Nordelettronica - Ctek

Har kollat lite på kretskortet å kommer inte fram till exakt var det blir av 48v signalen men testade å ge den 12v dc å då tände den upp som den skulle förbrukade under 0.01amp enligt multimetern.
Ska sätta en foto transistor över dioden på ctek laddaren å förhoppningsvis på så vis få ut en 12v dc signal till NE101an .
Smart med fototransistor, har haft samma tankar själv för att slippa öppna den :)

Tillbaka till din fråga 2, vad CTEK menar med all rätt är nog att laddaren skall sitta så nära batteriet som det går för att kunna kontrollera laddningen/batteriet så bra som möjligt.

Jag kopplar själv likadant. Nackdelen att göra så är ifall du har en shunt och mäterströmmen in/ut batteriet då ska du sätta laddaren på den sida om shunten som ej vätter mot batteriet ifall du vill veta hur mycket som går in i batteriet.

mvh Michael
 
Toppen