mattsson81
HBK Medlem
Bakgrund
När jag köppte husbilen satt där stryrsystem till solpanelen som var defekt den laddade samma volt ut som in .
Tekniknörd som man är så bestämde jag mig för å byta ut hela ladd systemet till Ctek´s prylar å
integrera det med orginal el block från nordelettronica modell NE100 med TE43 laddare.
Så här ser planen ut
Ctek M300 laddare med natt läge byter ut orginal TE43
Ctek D250S dual istället för den gamla solpanels kontrollen
Ctek Smartpass för å kunna ladda framtida större batteribank
har 2 funderingar
Nr 1 orginal laddaren berättar för elblocket att det är 220 inkopplat via en signal kabel som laddaren matar ut 48v AC ifrån.
Någon som vet vad denna signal gör mer änn tänder lampan på panelen å "rullar" laddstaplen på bodelsbatteriet.
Även med den urkopplad så laddar orginal laddaren som den ska men är lite osäker på vad mer exakt den gör.
Nr 2 enligt cteks principskisser för inkoppling ska man köra laddaren direkt på bodelsbatteriet men enligt en elare som jag känner
tyckte han att man skulle sätta laddaren på bilens batteri å sen när det är fullt skickar smartpassen visare till bodelen ?
Denna lösning finns dock inte i deras manual varför jag är lite osäker
Har sökt runt men hittar väldigt lite info om just nordelettronicas ne100
När jag köppte husbilen satt där stryrsystem till solpanelen som var defekt den laddade samma volt ut som in .
Tekniknörd som man är så bestämde jag mig för å byta ut hela ladd systemet till Ctek´s prylar å
integrera det med orginal el block från nordelettronica modell NE100 med TE43 laddare.
Så här ser planen ut
Ctek M300 laddare med natt läge byter ut orginal TE43
Ctek D250S dual istället för den gamla solpanels kontrollen
Ctek Smartpass för å kunna ladda framtida större batteribank
har 2 funderingar
Nr 1 orginal laddaren berättar för elblocket att det är 220 inkopplat via en signal kabel som laddaren matar ut 48v AC ifrån.
Någon som vet vad denna signal gör mer änn tänder lampan på panelen å "rullar" laddstaplen på bodelsbatteriet.
Även med den urkopplad så laddar orginal laddaren som den ska men är lite osäker på vad mer exakt den gör.
Nr 2 enligt cteks principskisser för inkoppling ska man köra laddaren direkt på bodelsbatteriet men enligt en elare som jag känner
tyckte han att man skulle sätta laddaren på bilens batteri å sen när det är fullt skickar smartpassen visare till bodelen ?
Denna lösning finns dock inte i deras manual varför jag är lite osäker
Har sökt runt men hittar väldigt lite info om just nordelettronicas ne100
Senast ändrad: