• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslefilterläckage Fiat 3.0L

F

F.d. 29989

Guest
Hej vänner.
Råkade ut för "fel på bilen", Dethleffs/Fiat 3.0L 2011 idag när jag skulle ta en kort kontrollsväng efter avställningen sen i höstas. Bilen har stått ute med Jula-täcke + takpressening. Tog en tur på c:a 20 km och när jag svänger upp på uppfarten ser jag spår efter bilen. Det visar sig att det är diesel efter kraftigt läckande bränslefilter (burken med grönt lock). Uppskattat har det läckt 10 L på 20 km. Efter att konstaterat att det bara läcker från filtret tänker jag att det är kanske fel på packningen mellan locket och burken.
Köper nytt filter inkl packning. Monterar dit detta och det håller tätt ett tag 2-3 min sen börjar det fukta/droppa lite. Stänger av motorn, startar igen då flödar det så att det rinner på uppfarten. Tar isär igen för att kolla att packning inte kommit inte kommit ikläm. Samma sak/dropp igen sen mer och mer till att det rinner. Drar åt locket ytterligare med en rem oljefilter-avdragare köpt Mekonomen helt nödvändigt vid detta jobb, filtret sitter mer än trångt. Just nu är det "tätt med dropp". Mardrömmen är att behöva ta bärgning till verkstad för detta, bör kunna kör med nuvarande läckage till verkstad. Det har inte varit några "motorproblem" på bilen tidigare. Har någon koll på detta / erfarenhet på detta problem? Har bränslepumpen fått spelet och ger för högt tryck?
Med vänlig hälsning Philip

Bilagor

• DSC_0269[1].JPG
    DSC_0269[1].JPG
    2,5 MB · Visningar: 100
F

F.d. 58892

Guest
Sv: Bränslefilterläckage Fiat 3.0L

Rätt vanligt problem är att filtret ej är draget tillräckligt hårt, det skall alltså dras så man tror burken ska gå åt skogen, på min fick vi ta bort hela filterhållaren (rören sitter med snabbkoppling) och sätta det i skruvstädet och dra åt filtret för att få det tätt, men i och med att ditt varit tätt före sommaren så kan man ju misstänka att plasthuset fryst sönder så du har en spricka i det eller dylikt.

F

F.d. 29989

Guest

Vad för typ av snabbkoppling? Drar man rak "ut" typ trädgårdsslangskoppling? eller är det bajonett = vrid och dra? Skulle vara intressant och kunna ta ut hela burken. Vad jag kan se så är läckaget mellan burk och lock. Om den varit fylld med vatten och frusigt skulle det läcka från burken! Ja, nåt skumt är det (vatten?) med att det pajat över vintern!

F

F.d. 58892

Guest

Du trycker lite på kragen fram och skjuter in röret lite innan du drar det utåt från kopplingen, ja ibland räcker det väl med stora temperaturskillnader om något i hårdplast redan börjat vittra till att det spricker, men verkar det vara i skarven låter det ju som, så förhoppningsvis problem med dragningen.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

ja hade läcka på min 2011,då var det bara stora droppar,på verkstan vid byte sa dom att det var dåligt åtdraget fr fabrik (behöver eftedragas ) ,,och att vi alltid lägger tätmassa på packningen !!

Göran&Maritha

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4043
Medlemskap
2025

Samma sak hände mig efter service för två år sedan. Hade kommit en bit in Tyskland dag två då det började fullständigt forsa ur filtret.
Försökte flera gånger med att dra åt då det var lördag i Tyskland och få verkstäder var öppna.
Till slut lyckades det och har hålilt tätt sedan dess. Jag har lärt mig att propsa på att filtret lossa och sätts i skruvstäd för att dras åt på verkstad.

PS, Jag fick noga tvätta hela vänstersidan på bilen då tätningsmassan började lösas upp av diesel på bilen.

MVH

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Information borde ha gått ut till verkstäderna om detta. Är ju så viktigt för oss med service och kostar skjortan med dessa, så krav som detta enkla att dra fast bränslefiltret bör kunna göras ordentligt. Häggen i ett grått Umeå

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Jag har också fått diesel läckage för ett år sedan med ett filter inköpt på mekonomen.
Har nu fått ett Fiat originalfilter monterat, och inga problem.
Verkstaden som bytte filtret sa att skillnaden på filtret var att oringen som ska täta i locket var för tunn.
Krister.

F

F.d. 29989

Guest

Fortsättning på mina filteräventyr är att jag monterat ur filtret ur bilen.
Hittade (som alltid) en brux på nätet.
Motorhome Facts :: View topic - How to replace the X250 Diesel fuel filter. Part I
Det finns inga skador på huset locket eller nya packningen. Helt märkligt att det läcker. Vid sista återförslutningen av locket drog jag åt med "oljefiltertång" så att fästet böjde sig. Ska man behöva dra åt mer? Lutar åt dålig konstruktion.
Överst på locket sitter det en kontakt? Har någon koll på vad det är? Jag gissar att det är en trycksensor till bränslepumpen men vet ej.
I botten en kontakt till? Sensor för vatten?
Nu återstår att leta upp Fiat verkstad som säljer filterhus i Sth området.
Har någon koll på kostnad för nytt filterhus?
Kommer på nya filtret ansluta slang på dräneringsnippeln för att det inte ska rinna diesel i motorrummet vid dränering, kanske bra att göra detta innan vinterförvaring/frysrisk, se tredje bilden.
Tack Göran för tipset om rengöring av underredet, ska göra det NU!

Bilagor

• DSC_0272[1].JPG
    DSC_0272[1].JPG
    1,9 MB · Visningar: 74
  • DSC_0273[1].JPG
    DSC_0273[1].JPG
    985,1 KB · Visningar: 51
  • DSC_0274[1].JPG
    DSC_0274[1].JPG
    1,7 MB · Visningar: 47

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Sist när jag skulle byta filter, var det nya 2-3 mm för högt, som tur var tyckte jag det såg skumt ut, så jag mätte innan jag skruvade på locket. Ett BOCH filter är nästan säker på.
Hade jag skruvat på locket hade de mesta trycket hamnat på filtret och inte tätringen.
bosse b

F

F.d. 58892

Guest

Fortsättning på mina filteräventyr är att jag monterat ur filtret ur bilen.
Hittade (som alltid) en brux på nätet.
Motorhome Facts :: View topic - How to replace the X250 Diesel fuel filter. Part I
Det finns inga skador på huset locket eller nya packningen. Helt märkligt att det läcker. Vid sista återförslutningen av locket drog jag åt med "oljefiltertång" så att fästet böjde sig. Ska man behöva dra åt mer? Lutar åt dålig konstruktion.

Ja dålig konstruktion är det och jag är nog inne på att du behöver dra det mer än du gjort så här långt, fästet sviktar ju rätt lätt då inget där är direkt stumt, sätt det i ett skruvstycke och dra det så det låter som plastgängorna skär, det gjorde jag och då vart det tätt, pratat med flera mekaniker som säger att det är det som gäller, tydligen ett välkänt fenomen som sagt.

Gotberg

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2025

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Prova med tätning på gängorna ,kanske det hjälper, men då måste du något som klarar Diesel!!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej ett litet tillägg om slangar med snabbkopplingar som beskrivs ovan, finns även på många bensinbilar.
Det kan te sig fullständigt omöjligt ibland att få bort slangen, för att det verkar inte gå att trycka in låsringen rejält, och slangen vägrar släppa.

Man måste se till att bränsletrycket är borta innan man lossar slangen. Med tryck i systemst så är det ofta jättesvårt till omöjligt att lossa slangen. Om allt i systemet är heltätt så kan bränsletrycket ligga kvar nästan hur länge som helst.
Ofta finns det en nippel någonstans i närheten av spridarna, som man kan släppa och få bort trycket. Den används för det mesta om man vill koppla in en tryckmätare för koll av bränsletrycket.

M.v.h. JANKRO.

T

Torbil 09

Guest

Köp ett orginalfilter så är problemet löst. Piratfiltren har en för hård gummiring.

Jorma

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2025

Köp ett orginalfilter så är problemet löst. Piratfiltren har en för hård gummiring.

Jag är inte säker på att de beror på orginalfilter eller inte, själv råkade jag ut att orginalfiltert läckte som satt på vid köpet av ny bil .

Lars-Erik Jansson

FD HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
7199
Medlemskap
2023

Prova med tätning på gängorna ,kanske det hjälper, men då måste du något som klarar Diesel!!

Se till att tvätta gängorna med sprit diesel är väldigt torr så friktionen mellan gängorna gör att du inte kan dra till så att packningen tätar,gängan är så grov och stor så yta mellan dessa gör att friktionen är avgörande hur mycket du klara att dra åt,

smörj gängorna med något som ex vaselin, silikon eller fett
Lasse,

Toppen